Är på jakt efter en målarspruta..
Tycker Wagner Project 115 ser intressant ut och i lagom prisklass.
Det akuta behovet består i takmålning. Det kommer senare även att målas ett par väggar.
När detta är klart så vill jag gärna kunna använda den för att lackera snickerier också.

Någon som har erfarenhet av den här maskinen? Eller nån som är så pass erfaren att h*n kan ge en hyfsad gissning?

Det är inga monstruöst stora tak eller väggar det gäller. Huvudsaken är att jag slipper slabba med pensel och/eller roller. Är den för "stor" för att använda till möbler och snickerier, eller är den för "liten" för att använda till tak och väggar?
Hur presterar den i övrigt? Duger gott till en hemmapulare, eller är pengar i sjön?

tacksam för alla tankar, erfarenheter och idéer!
 
Redigerat:
Ingen som har erfarenhet av den sprutan???

Kikade på ett par filmer på tuben och att måla väggar och tak tycks inte vara några bekymmer.
Nu kvarstår frågan om den presterar finish nog för att lackera möbler med...
Nån som har erfarenhet?
 
Eftersom ingen svarar så fyller jag på med lite själv då...

Slog till på Projekt 115 och har kört första målningen med den. Började med garageväggarna eftersom som inte är så kinkiga. Ett bra övningsprojekt.
Jag är mäkta imponerad av den här sprutan! Otroligt smidig och enkel att använda. Färgdimman är verkligen minimal.. trodde det var en överdrift från wagners sida, men sprutbilden är verkligen knivskarp!
Jag fick lite apelsinskal i ytan, men det har med högsta sannolikhet mer med mig som målare att göra än med sprutan. Körde ganska hög viskositet och högt tryck.. får säkert en mycket klarare resultat om jag "tweekar" det en aning.

Vad det gäller att använda sprutan till mindre snickerier kan jag väl konstatera att det knappast är ultimat. Vad finishen anbelangar kan jag inte yttra mig ännu riktigt. Däremot är den här byggd för att måla större ytor. Att hälla i en liter färg och måla en liten pall är verkligen overkill. Systemet sväljer en del färg bara som det är. Går nog åt närmare en halvliter bara för att fylla slangar.. när det blir för lite färg i behållaren har den svårt att "hinna med". Har man däremot flera större objekt, tex. köksluckor/skåp, så fungerar det säkert finfint. Då återstår att se vilken finish det går att krama ur maskinen..

Så här långt alltså:
För större ytor där man ska på med några liter färg.. Ypperlig! Snabbt målat med gott resultat!
Mindre arbeten, under 2 liter färg.. Näää! Här skjuter den över målet!
 
Hur fungerar den vid tak?
Måste man späda färgen och blir det dimma i hela rummet?
Tacksam för svar!
 
Jag har precis målat min lägenhet med en Wagner 115.
Taken har jag bara sprutat men väggarna rollade jag efter jag sprutat på färgen då jag inte riktigt gillade den helt släta utan.
Krävs en hel del träning för att få det perfekt men den dammar faktiskt nästan ingenting om du inte kör med för högt tryck.
Jag har bara målat med Jotun vägg och takfärg som jag spädde med runt 2% vatten.
Det blev riktigt bra vid målning av taket som det satt en väv på.

Om väggarna skall bli perfekta så krävs det att underlaget är riktigt bra och att du vet vad du sysslar med.
Helt okej att rengöra med vattenlöslig färg men kommer aldrig att använda någonting annat i min.
Tar mig 20-30 min att rengöra den efter användning. Kan dock stå med färg i över natten.
 
Tack!
Tror nog jag ska köpa mig en Wagner 115 iaf.

Var orolig att det skulle bli som när man lackar flerkomponent.
Jag har lackat bilar och båtar tidigare. Det är ju dock lite mer avancerat iom att färgen är som vatten och diset driver runt överallt också.

I instruktions videon på nätet (den på engelska) så ska man smörja maskinen med "vanlig hushållsolja" innan man ställer undan den.
Vad är det för olja?

Mvh Thure!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.