Funderingar kring vilken slip för hörnjag behöver. GillarFestool


Grundlägetär att jag har en Rotex 125 med extra allt och papper mellan 40 och2000. Har också haft en Black & Decker (typ som denna planslip fast äldre)som lagret skar på nyligen. B&Dhar jag använt till invändiga hörn i fönsterkarmar etc. och slipaväggspackel.


Ansluteralla maskiner jag kan till Cleantex + cyclon och ogillar damm iallmänhet så dammupptagning är en stor parameter.


Alternatven;
Rotex90 – dyr speciellt som jag redan har en RO125.
DTS400 – på papperet vettig, lite större pad som kan funka att slipaspackel. En rak ersättare till B&D funktionsmässigt.
Deltex93 – Dyrare än DTS 400 och lanseras som maskinen för grovavverkning, inte typiskt finlir i fönsterkarm. Varför finns denna?
Feinmultimaster? Verkar finnas tillbehör för allt men hur ärdammupptagning?


Mottargärna tips och erfarenheter.
Användermaskinerna för hempul och gör alla moment själv. Det som talarFein är att den, kanske, kan användas till att spåra för rör ilättbetong och kapa kakel. Detta kan inte Festool.

Hilfe!
 
Att spåra och kapa med Multimastern tycker jag inte är ett alternativ. Deltexen måste väl ändå ses som en utgående maskin som kan ersättas av DTS400 eller Rotex90, lite beroende på uppgift. Fönster och Rotex rimmar bra i mina öron. Tycker nog plattan på DTS:en kan vara lite stor vid riktigt finlir. Dessutom brukar dammsugarslangen sabba precisionen ytterligare.

Slutsatsen är att DTS nog är det du vill ha med tanke på att ditt användningsområde mer verkar vara lite större detaljer.
 
Redigerat:
Håller med phl, jag hade liknande funderingar och satsade på en DTS 400. Jag är helt nöjd med denna och dammupptagningen fungerar utmärkt.
 
Tack för er erfarenhet.

RTS 400 går att sätta på ännu större rektangulär platta och ett större strykjärn. Till DTS 400 verkar det inte finnas rektangulära plattor. Skumt med tanke på att husen ser identiska ut. Vet någon om det går att mixa tillbehör mellan DTS och RTS?

En DTS med större rektangulär platta skulle vara perfekt till väggar.

Är det dummsnålt att satsa på Q istället för EQ?
 
Jonstorp skrev:
Tack för er erfarenhet.

RTS 400 går att sätta på ännu större rektangulär platta och ett större strykjärn.
Har du länk eller Artikelnummer till den stora och strykjärnsplattan?
 
DTS/RTS-konvertering har diskuterats ganska mycket på FOG och tyvärr är det inte helt enkelt. I varje fall inget man gör "on-the-fly" då det innebär en del meckande. Här är ett inlägg som beskriver proceduren.

Trist, för det skulle vara enkelt att designa produkten så att den funkar med båda typen av sulor. Istället försöker man sälja (nästan) samma verktyg två gånger...
 
Precis! Har själv haft en RS400 med separat deltaplatta. Mycket praktiskt. Sålde den dock och köpte en ny DTS400:a vilken inte alls har samma konstruktion vid plattan och därmed omöjliggör byte av slipsulor av olika form. Mästerligt korkat.
 
phl skrev:
Precis! Har själv haft en RS400 med separat deltaplatta. Mycket praktiskt. Sålde den dock och köpte en ny DTS400:a vilken inte alls har samma konstruktion vid plattan och därmed omöjliggör byte av slipsulor av olika form. Mästerligt korkat.
Ja, vad hände egentligen med Festools systemtänkande? Har de inte på senare tid gjort lite väl många avsteg från systemtänkandet? Det är ju inte bra.
 
mattiasp skrev:
Ja, vad hände egentligen med Festools systemtänkande? Har de inte på senare tid gjort lite väl många avsteg från systemtänkandet? Det är ju inte bra.
Det flippade väl ur när de insåg att det var billigt att ta fram nya extruderade aluminiumprofiler :)
 
Jag håller med dig mattiasp, men jag måste ändå säga att de har lyckats bra med RO90. Jag skaffade en sådan för ett tag sedan och tycker att den lever upp till förväntningarna när det gäller mångsidighet. Det är lika enkelt att växla mellan excenter/rotex/delta som diverse försäljningsmaterial ger sken av. Så en liten gnutta av tänket finns där, synd bara att det inte genomsyrar hela sortimentet... de kan ju om de vill...
 
Tack för alla tips, det blev en Festool 250Q Top plus med lite tillbehör, bla ett sågblad med karbidspets som ska fungera att såga i tegel och lättbetong (porösa stenmaterial). Perfekt till att ändra lite el och vattenledningar i tvättstugan. Köpt från Axmister till resonabla pengar, billigare än GOP t.ex.
 
Redigerat:
Jonstorp skrev:
...Festool 250Q Top plus...
Antar att du menar Fein...?
 
bygga_bo skrev:
Antar att du menar Fein...?
Nu förstår jag inte, Festool, Fest00l, Fest-OOL über alles. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.