Vi kollade på ett Eurohus från 1980 igår, stabil kåk kan man milt sagt säga.

Tyvärr har ägarna rökt inne från dag 1. Ytskikten hade behövts bytas pga ålder o slitage ändå, men nu är behovet totalt.

Hur mycket kan man säga (utan att bli oartig) att huset är mindre värt pga röknngen?

Mvh

Kent
 
Inget, eftersom du säger att ytskikten ändå är "avskrivna"...
 
En halv miljon? Det kan vara oerhört omfattande att totalsanera ett helt hus från tobaksrök.
 
harry73
Köp inte huset (eller bjud priset som ni vill betala) Det är inte oartigt att lägga ett lägre bud, även om det kan uppfattas som skambud.
 
Carl_Elvis skrev:
Inget, eftersom du säger att ytskikten ändå är "avskrivna"...
Ska utveckla mig lite.. Hade huset inte varit inrökt hade man kunnat flytta in, bo och ta ett rum i taget. Köket är ett massivt ek kök som har viss stil. Men nu är man torsk på helrenovering innan man flyttar in.
 
harry73 skrev:
Köp inte huset (eller bjud priset som ni vill betala) Det är inte oartigt att lägga ett lägre bud, även om det kan uppfattas som skambud.
Sant, du har en poäng där. De kan inte mer än tacka nej, de var trots allt de som kontaktade oss när vi annonserat efter objekt i det området.
 
Om det är så att säljaren har kontaktat er, så kan ni göra en uppskattning på ungefär hur mycket ni kommer att lägga på en renovering.

Sedan ger ni ett bud som matchar deras pris minus era förväntade utgifter. Om de ifrågasätter så har ni era argument klara.

Tackar de ja så är väl det bra, tackar de nej är det bara att gå vidare.
 
Det kan ju dessutom vara så att i ett "orökt" hus hade du bara kunnat smälla upp nya tapeter. Här vete tusan om det blir så bra. Är nog läge att riva ner alla tidigare tapeter om det ska funka. Även tak och golv tar ju åt sig massor av lukt. Man ska inte heller underskatta hur mycket lukt som sitter kvar i plastdetaljer som vägguttag och sånt. Cigarettrök är ett elände! Jag hade prutat.
 
Finns det inte en speciell grundfärg som man kan använda att "stänga in" tobaksrök i? Det är väl extrakostnad att använda sådan i hela huset. Annars kan jag av erfarenhet tala om att det krävs några extra lager färg för att t ex få ett tak vitt igen där det har rökts. Tobaksfärgen vandrar ut i det våta färgskiktet.
 
harry73
oobum skrev:
Om det är så att säljaren har kontaktat er, så kan ni göra en uppskattning på ungefär hur mycket ni kommer att lägga på en renovering.

Sedan ger ni ett bud som matchar deras pris minus era förväntade utgifter. Om de ifrågasätter så har ni era argument klara.

Tackar de ja så är väl det bra, tackar de nej är det bara att gå vidare.
Visst så kan man resonera, men då förutsätter du att säljaren tror att huset är nyrenoverad och inte har tagit hänsyn till det faktiska skicket huset är i. Jag säger igen, bjud det ni är beredd att betala. Det är det endaste som räknas
 
En bekant köpte en lägenhet på Östermalm, och den blev rejält mycket billigare än liknande lägenheter för att den var totalt inrökt. Vi räknade ut att om hon som bodde där innan rökte troligen fick betala omkring 20:- per cigarett i värmeminskning på lägenheten.

Jag tycker att en rejäl prutning är på sin plats, jämfört med ett orökt hus i motsvarande skick.
 
mariatherese skrev:
Finns det inte en speciell grundfärg som man kan använda att "stänga in" tobaksrök i? Det är väl extrakostnad att använda sådan i hela huset. Annars kan jag av erfarenhet tala om att det krävs några extra lager färg för att t ex få ett tak vitt igen där det har rökts. Tobaksfärgen vandrar ut i det våta färgskiktet.
Typ sigmatek för 1500 kr/10 liter är en typisk spärrfärg vid rökning. Billigt o bra, inte.

Håller med andra, bjud det ni känner att just det huset med dessa omständigheter är värt. Är det ett skambud i deras ögon så gå vidare
 
Visst är det ett problem med inrökta hus men inte nödvändigtvis ett olösligt problem. Vi renoverade en duktigt inrökt lägenhet (övervidrigt rent ut sagt). Väggar och tak målades med Nordsjö spärrvitt. En lacknaftabaserad färg med riktigt elak lukt. Jag vet ej om just den varianten finns kvar idag. Jag har för mig att det gick åt runt en 78-80 liter. Minns ej prislappen men definitivt en bra bit under tio tkr totalt för spärrfärgen.

Detta var närmare tio år sedan och det finns inga tecken på genomslag eller att lukten är på väg tillbaka.
 
Det är en helt annan sak att få bort lukt från en lägenhet med betong i väggar, tak och golv jämfört med ett normalt hus. Innertak är oftast inte helt täta mot bjälklagsisolering. Även väggar kan vara otäta på sina håll, t ex i springor mellan golv och vägg bakom golv- och taklister. Beroende på hur huset är konstruerat kan det bli mycket dyrt att få bort all lukt till 100%.
 
Vårt nuvarande hus var inrökt när vi köpte det. Men vi rev ut alla golvmattor, ångade ner tapeter, bytt alla lister och innerdörrar. Taken tvättade vi med målartvätt med en slatt amoniak i.

Ingen kan dag säga att det var en "askkopp" för 10 år sedan, men visst var det hårt arbete!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.