Y
Jag tänkte passapå att kasta upp ett maströr nu när jag byter vindskivor med en skylift å allt.

Kjell säljer ett 1,5meter 38mm 1,5mm tjockt rör. Samt ställbart nockfäste.


Har bara tänkt fåupp en vanlig antenn, eller två rättaresagt.
 
Borde räcka om du inte har tänkt förlänga det så att det når molnbasen.
 
Y
blir ju inte direkt snyggt.. men anar att det är det bästa att köra på för inte få kass mottagning?
 
Det beror givetvis på takvinkeln, men 1,5 meter är lite väl kort om du ska ha två vanliga TV-antenner, dom skall inte sitta för nära varandra och inte heller för nära taket.

Jag skulle valt ett 3 m aluminiumrör med en antenn i toppen och nästa ca 1 meter längre ner. Är taket väldigt flackt blir det dock stora brytkrafter i fästet så i det fallet kan 1,5 m vara en bättre lösning.
 
Y
40graders vinkel

En tv och en radio antenn var det tänkt.

ifall 0.5 meter blir för att fästa den mot vägg, 1meter ovan tak, sätta tv antenn i toppen och radion 80cm under. så följer jag skrifterna. Radion behöver jag nog inte va lika petig med. heh

Fast 0.5meter fästyta känns väl lite snålt, eller? anar att desto mer fästyta desto stadigare blir den.

//var hittar jag aluminiumrör nu under helgen?//
 
Sticker det bara upp en 1 m räcker det med 0,5 m mot fästet.

AL-rör finns hos radio/TV-handlare, men du får räkna med att standarlängden är 3 m. Fråga om dom har några avsågade bitar.
 
I fritidshuset har vi 3st maströr av den modellen du tittat på och sedan infäst i fasaden med en förstärkt bräda och 0,5m med två 38mm avgasklammer som skruvas med franskskruv. Har ett tak med gummigenomföring för maströret.
Har inte varit några problem då det inte blir några vikter att tala om.
 
Har man inget emot att ta hål i taket så är det ganska elegant att fästa röret i en takstol inne på vinden. Det blir betydligt snyggare genom att man slipper utvändiga fästen och kabeldragning.
 
mycke_nu skrev:
Har man inget emot att ta hål i taket så är det ganska elegant att fästa röret i en takstol inne på vinden. Det blir betydligt snyggare genom att man slipper utvändiga fästen och kabeldragning.
Eller så sätter man hela antennpaketet inne på vinden (om TS har någon).
 
En tanke om radioantenn, använder folk radio (FM) fortfarande hemma? :rolleyes:
Jag köpte en radioantenn modell stor som jag tänkte sätta upp när jag flyttade till hus för snart 7 år sedan, jag fick upp TV-antenn men även den är skrotad nu till fördel för parabol. Radioantennen har jag inte ens packat upp än eftersom jag började lyssna på internetradio istället. Större utbud och så slapp jag sätta upp antennen.
 
Y
Det blev att jag satte den inne på vinden med ett enkelt väggfäste från clasohlsson. :)
 
Yrrol skrev:
Det blev att jag satte den inne på vinden med ett enkelt väggfäste från clasohlsson. :)
Enkelt och praktiskt.
 
Rolig historia... Jag skulle köpa maströr nyligen och tänkte bauhaus kanske har det, men ingen på bauhaus hade hört talas om maströr så jag tänkte varför inte prova k-rauta de ligger ju bredvid. Väl inne på k-rauta så frågade jag i informationen om de hade maströr. De tre personerna stod där och två sa genast att de inte visste, däremot sa en att han visste mkt väl vad jag menade och stövlade genast bort mot dem. Samtidigt berättar jag att bauhaus inte hade några och visste inte vad det var. Vi kommer fram och han frågar om det går bra med plast??? Då håller han fram vp-rör. Det e inga maströr det e vp-rör man använder för kablar i väggarna berättade jag. Jag tror inte han ens visste det...
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem.

Ville ha tag i ett ordentligt maströr men det var tji nästan överallt.
Vanliga maströr skulle kosta 200 kr/meter så jag for på lokala stålhandlaren istället.
Ett 60 mm rostfritt rör på straxt över 4 meter vart mitt för under 200 kr.
Något bättre pris alltså och ger det röret vika har jag inget tak kvar ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.