Hej, jag ska lägga nytt laminatgolv i hall, vardagsrum, och har lite funderingar om vilket håll jag ska lägga golvet och vart jag ska börja..
Bifogar en skiss, nytt golv ska vara där jag markerat

Mvh Jocke
 
Det beror väl lite på vilken typ av laminat det är (träimitation?) samt vilken stil det är på huset.

Personligen hade jag lagt golvet Från vänster till höger enligt bilden. Hade börjat uppe till vänster och arbetat mig höger och nedåt.

Varför? Jag har hört någonstans att man ska tänka som att golvet ska läggas som om det är plankor som läggs på golvbjälkarna. Och golvbjälkarna bör ju följa kortsidan av huset.

Men det betyder inte att jag har rätt... Vissa säger att man ska lägga längsmed ljusinsläppet.
 
Ja det är träimitation, min tanke var också att börja uppe till vänster, men att lägga "plankorna" i den riktning ljuset faller in från fönstrena

//Jocke
 
Följ instruktionerna som följer med i golvpaketet. Vissa laminatgolv skall man lägga en rad i taget från vänster till höger och sedan haka i hela raden i den föregående som man lade. Krångligt att förklara men läs vad som gäller det golv du har. "Sponten" på golven har olika utseende så alla går ej att lägga från valfritt håll. Finns någon sorts lim till klickgolv också men det har jag inte använt.

Annars skall man väl tänka på att riktningen passar ihop med golven i de andra rummen, om du har trägolv där?
 
Jag lade mitt i samma riktning som ljusinsläppet.
 
Kolla också om avståndet mellan vad jag tror är vardagsrum och hall inte är så långt att du behöver göra plats för dilationsfogar. Sen är ju valet fritt om man vill att det ska hänga ihop som en enhet eller dela av ytornas funktioner i rum med trä/alulister. Men jag tycker som de ovan att du ska lägga i riktning med infallande ljus.
 
Tack för svaren !
 
Beroende också vad du har för tak. Har man paneltak eller profilerade takskivor som är rektangulära så försöker man lägga golvet i samma riktning för att undvika att man får rutnät mellan tak och golv.
 
Viktigt för oss var att få samma riktning på golvet i alla rum. När vi flyttade in i huset hade de bara gått efter ljusinsläpp i respektive rum, vilket inte gav någon helhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.