Mors, är i tagen att dränera soutterängkåken från -78 och har börjat kika lite på vilka alternativ som finns. Det verkar onekligen som att det är antingen isodrän eller pordrän som gäller. Pordrän har ju något som heter "dränklossen" som i mitt fall skulle underlätta arbetet kopiöst då jag slipper hinka fram grus. En soutterängkåk blir ju ganska otillgänglig på "högdelen".

Någon som har arbetat med den och har något att säga om den? T.ex. ser jag på monteringsanvisningen att den skall monteras dikt an källararvägg/sula vilket ju göra att man inte kan gräva en slänt ner till röret som ju är praxis i vanliga fall. Risk för hussättningar? Kräver den ett exaktare underlag än vanlig dräneringsslang?

Isodrän har en betydligt mer gedigen arbetsinstruktion på sina produkter. Kan man tillämpa den på pordräns grejjer rakt av måntro?

Mvh/ Orolig husägare.
 
Hej Zed.

Jag arbetar ofta med Pordränklossen och den är kanonbra. Ställer kanke lite högre krav på underlaget att det är slätt men den underlättar otroligt eftersom du slipper singelhantering.
 
Ok, låter smutt! Dock står mitt hus på grus upptäckte jag idag, vilket väl kräver att man släntar ner på kantbalk till dränrör? Dränklossen ser ut att behöva monteras dikt an och nedanför kantbalk vilket inte lirar med en slänt?
Funkar det att motfylla pordränsystemet med grus (vilket är befintlig massa idag) eller behöver allt det forslas bort och ersättas med jord?

Se min nya tråd; http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/200258-behover-bolla-angaende-ev-dranering.html

mvh/orolig husägare
 
Hej
Det ska inte vara grus närmast Pordrän skivorna.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.