Jag och min syster äger ett hus tillsammans. Jag palnerar nu att lösa ut henne från huset. Tacksam för råd om hur vi gör för att få en seriös värdering av huset?
 
Tar in en värderingsman. Kontakta banken så kan ni få hjälp.
 
Mäklare, alla dagar.
Du kommer få lugn för att du inte betalt för mycket, din syster får lugn för att hon vet att du inte betalde för lite.
Och så är det inte fel att ta hjälp av jurist med pappersarbetet. Det brukar banken kunna hjälpa till med.
Även om ni är vänner nu, så kan en situation uppstå om du säljer huset i framtiden och gör milj vinst...
 
Man kan också bestämma sig för att göra till exempel tre olika värderingar och sedan ta medelvärdet. Olika mäklare kan värdera väldigt olika ibland. Men nackdelen är ju då att de tar bra betalt för sina värderingar, så det blir dyrt att göra så.
 
Olika värderingsgrunder ger olika värderingar. Om man vill låna pengar på sitt hus, får man ett lägre värde av banken än om man vill få en värdering inför en försäljning. Mäklarna plussar gärna på värderingen för att du ska välja dem som mäklare.
 
Man väljer helt enkelt inte en mäklare för att göra värderingen :) Finns yrkesfolk för sådant...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
PCLarsson skrev:
Man väljer helt enkelt inte en mäklare för att göra värderingen :) Finns yrkesfolk för sådant...
Jag trodde att värdering av hus var en stor del av mäklarnas yrke och att de har bra erfarenhet av det.

Vilken yrkesgrupp tänker du på?
 
  • Gilla
bergiusa
  • Laddar…
Jag har provat att använda mej av både både mäklare och värderingsmän.....helt klart sundast inställning var av mäklaren....trots att jag i vanliga fall inte är något fan av mäklare så skulle jag ta dit 3st och ta snittet av detta som ett rimligt pris....tror jag betalade 1600:- för sista värderingen....
 
Det är ju bra att göra minst en oberoende värdering som bas. Sedan kan man kanske hitta ett vettigt inlösenpris baserat på det. Det beror ju lite på om det finns något emotionellt värde i huset, dvs både du och din syster är väldigt måna om att det skall behållas i familjen. I ett sånt läge sätts ju marknadskrafterna lite ur spel.
Då kan man ju tänka sig en justering neråt, dessutom lär ni klara av det utan mäklararvode.
 
Om man anlitar mäklare för värdering så tror jag att det är viktigt att man kör med öppna kort, alltså betalar för tjänsten, inte låtsas vara intresserad att sälja via mäklaren osv. OCH att man lägger upp ärendet så att det inte kan uppfattas att huset trots allt kanske skall säljas (om ex. värderingen blir för hög).

Man skall komma ihåg att mäklaren i första hand nosar efter ett möjligt uppdrag.

Välj mäklare som säljer mycket i just det området. En mäklare som inte känner till området väl har ofta en luddig uppfattning om olika faktorer i läget, går de då bara på statistik, och sin egen uppfattning om husets skick så kan det bli väldigt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.