sänk såg eller sticksåg till att såga ut vaskar hällar ?
. Jag har fått en sänksåg i present men är orolig att den flisar om jag ska såga ut till vask eller något.
Jag kan ha jätte fel ,, Jag själv har alltid använt sticksåg men aldrig riktigt nöjd med det.
Misstänker att dom jag sett med super exakta hål använder sänk såg så någon här som använder sänk-såg
 
Många försök där till att få sänksåg rätt ;)

Bästa är naturligtvis att använda sänksågen för perfekta splitterfria raka snitt och sedan kör du med sticksågen i rundningarna.
 
tack för svaret jag använder alltid sticksågen på jobb men är sugen på att använda sänksåg
 
Bara du inte gör nybörjarmisstaget att såga ett rektangulärt hål utan rundning i hörnen (jo det har hänt!).

Om diskhon/hällen är överliggande spelar det väl ingen roll om hålkanterna inte är perfekta?
De döljs ju av diskhon/hällen.

Sticksåg funkar bra för mig.
 
KnockOnWood skrev:
Bara du inte gör nybörjarmisstaget att såga ett rektangulärt hål utan rundning i hörnen (jo det har hänt!).

Om diskhon/hällen är överliggande spelar det väl ingen roll om hålkanterna inte är perfekta?
De döljs ju av diskhon/hällen.

Sticksåg funkar bra för mig.
Vad händer utan rundade hörn? :)
 
Jag kör alltid med sänksågen när jag sågar ut för hällar för än om det döljs så blir resultatet proffsigare.
Det sista i hörnen tar jag bort med Feinen... :)

Använder man sticksåg kan man ju köpa "felvända" blad som gör att det inte splittras när man sågar uppifrån. ;)
 
Borra ett hål i varje hörn. Kör sedan med sticksågen från baksidan.
 
Sticksåg med rätt typ av blad beroende av skivmaterial och sätt i ett nytt blad.
 
Kattvovven skrev:
Vad händer utan rundade hörn? :)

Diskhon är den senapsfärgade rektangeln med, som vanligt, rundade hörn.
Den streckade linjen är ursågningen, där man "glömde" runda hörnen.
Inte så snyggt :surprised:
 
  • vask.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood skrev:
Diskhon är den senapsfärgade rektangeln med, som vanligt, rundade hörn.
Den streckade linjen är ursågningen, där man "glömde" runda hörnen.
Inte så snyggt :surprised:
Ah, såklart. :) jag tänkte det var hålfastproblem, att träet skulle spricka lättare eller så
 
KnockOnWood skrev:
Diskhon är den senapsfärgade rektangeln med, som vanligt, rundade hörn.
Den streckade linjen är ursågningen, där man "glömde" runda hörnen.
Inte så snyggt :surprised:
Eller så gör man som svärfars granne: lägger hon upp-och-ner på skivan, ritar, sågar, och ser hon falla genom skivan. Extra roligt att han är supersnål och att en ny skiva därmed var en i det närmaste oöverstigligt smärtsam utgift. :D

När vi köpte ho fanns en mall på kartongen som man skulle klippa ut och rita efter, skönt att inte behöva tänka alls på hur man skulle såga.
 
Man ritar efter diskhon och sedan drar man ett nytt streck 10 mm (eller vad nu tillverkaren anger) innanför det. Sedan sågar man med sticksågen efter det. Det handlar om en operation på 10-15 minuter. Inte mycket att fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.