Hej. Skulle hjälpa en bekant att byta packning till kranen, men så här ser det alltså ut och jag undrar vad jag kan göra åt det. Spaken har knäckts och jag förstår inte om den satt fast i gängan för i så fall borde man kunna dra åt med en polygrip. Jag vill heller inte orsaka en läcka jag inte kan laga. Bör jag prata med vaktmästaren att kapa vattnet till hela lägenheten så jag kan byta ut hela ventilen?
Tack
http://www.byggahus.se/forum/asset.php?fid=67951&uid=97326&d=1347200307
 
Självklart ska ni prata med vaktmästaren, om det är en hyreslägenhet så är det deras skyldighet att åtgärda alla kranar, är det en bostadsrättslägenhet så har dom skyldighet att stänga av inkommande så att ni kan byta/montera ventiler precis innanför bostadsrättens väggar.
 
Länken funkar inte...
 
Om det inte går att stänga av kan du ju frysa inkommande och åtgärda felet. Brukar uppskattas av BRF. En jet-frys går troligtvis att hyra. Tänk på att vädra ordentligt eftersom kolsyran som används tränger undan syret i rummet.
 
Frysa tycker inte jag är någon bra idé. Det är absolut sista vägen. Bättre dom stänger av någon timme.
 
CarlMagnus skrev:
Frysa tycker inte jag är någon bra idé. Det är absolut sista vägen. Bättre dom stänger av någon timme.
Visst är det bättre att stänga av helt, men det är bra att känna till alternativen om det kniper. Frysning är vanligare än många tror. Mest för att en avstängning ofta innebär en massa administration :)
 
I den bostadsrätt som jag bodde för flera år sedan fanns det inga avstängningsventiler på vattnet, rören kom ut från väggen och delade sig direkt med var sitt T, kom överens med vaktmästaren när han skulle stänga av vattnet, satte upp lapp på dörren till trapphuset (dagen innan) att vattnet skulle vara avstängt från kl. xx och ca en timme framåt. Köpte alla ventiler mm som behövdes. Vaktmästaren kom upp precis innan han skulle stänga av vattnet för att kolla så att vi inte hade glömt det hela. När vattnet hade blivit avstängt så sågade jag av dom fyra kopparrören och satte dit ventilerna.
 
Trodde den länken fungerade. Enda jag fick att fungera på min smartphone. Var tydligen bara förmitt eget användarkonto.
Vi gör ett nytt test.
ventiler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med en liten skiftnyckel av bra kvalitet (inte rapplig) så kan du stänga. Såvida tappen inte är för sliten.
Polygrip skulle vara min absolut sista lösning, den brukar slita sönder den mjuka mässingen i tappen.
Ev går det att köpa nytt vred också. Monteras med en liten skruv.

Kallas Ballofix / Föravstängning
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-10/
 
Tusen tack för alla svar.
Och tusen tack corre.
En sådan borde jag inhandla. Kontakta vaktmästaren och be honom stänga av vattnet så länge. Kan du se vilken storlek det rör sig om? Vet inte om det finns några standarder för dessa rören och om man kan se på bilden jag bifogat.

Tack!
 
Det är inte en sån som ska vara utan vred eller? Vi hade såna, och i dom passade en liten insexnyckel.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Låna skruv och vred från den andra ventilen! :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tack!
Ok, Tycker bara det ser ut som att reglaget var avbrutet och skadat mässingshuvudet, men så är det alltså inte? Vredet går att skruva upp med en insexnyckel? Isf hade det ju löst problemet och jag hade kunnat kapa vattnet själv, men känns som att det är lämpligt att köpa ett nytt för framtida tillfällen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.