Aha - bra att få lite djupare förklaring igen. En bra installatör borde iofs haft koll på dom här sakerna, så jag får nog fråga lite snällt om ägaren installerat själv. Även om han verkligen ger ett intryck av att vara händig (andra arbeten på huset är ett bevis för det) så är det ändå lätt att göra fel när man inte har yrkesvana från det.

Oavsett vad det nu är så känns det ändå inte som att det borde vara superblodigt att åtgärda, dvs knappast något som avråder en från att buda. Jag har hela tiden tänkt att det inte ska behöva vara sååå illa, men det är bäst att faktiskt fråga så man vet vad man gissar om... För den delen är det ju' inget orimligt scenario att det BÅDE handlar om att ställa in bättre (inkl. ev. se över radiatorerna) och att man kört golvvärmen på mer 'komfortläge' att gå på än egentligt uppvärmningsbehov (samt nonchalant tänkt att "det gör inget, vi har ju' jordvärmepump"). Känns det som jag uppfattat totala (gissningsvisa) läget hyfsat rätt när jag tänker såhär?

Förresten finns det en rejäl vedkamin också, så jag skulle säkerligen vara flitig användare av den som komplettering under den kalla perioden. Det är möjligt att förra ägaren inte var lika villig på vedfronten som jag är - ska kolla in hur hans vedförråd ser ut. Är man van att elda med ved brukar det framgå av hur man har den biten fixad.
 
Kan ju vara hushållselen som är boven också har man några datorer på 24/7 badar bastu ofta och kör motorvärmare utan timer så drar det i väg.
 
smurfen72 skrev:
Kan ju vara hushållselen som är boven också har man några datorer på 24/7 badar bastu ofta och kör motorvärmare utan timer så drar det i väg.
Sant - som norrlänning vet jag precis vad du tänker på. Dom här skåningarna har knappt hör talas om bastu dock - än mindre motorvärmare! ;)

Men... jag ska också fråga lite om deras vanor vad gäller hushållselen. Det är klart att den kan vara en bov i dramat också. Bra poäng.
 
Golvvärme brukar fungera med ganska låg framledningstemperatur. Men vad som är viktigt att kontrollera att flödet i samtliga slingor är korrekt så att det inte cirkulerar värme som höjer temperaturen på returen eftersom det då kan trigga elpatronen. I ett äldre hus med ursprunglig slinga så fungerar det kanske som det är tänkt, men sen när man kompletterar med nya rum, golvvärme etc så kanske slingan inte fungerar som det är tänkt.

Cirkulationspumpens flöde kan också vara för högt vilket gör att vattnet cirkulerar snabbt utan att sjunka så mycket i temperatur. Värmepumpen funkar ju bäst om returtemperaturen är omkring 25 grader och utlopp ca 50.

Jordvärme fungerar dåligt när det är tjäle och slingorna sitter för ytligt. Har man sjö i närheten så är det ofta bättre att använda sig av sjöslingor då de är jämnare i temperatur under året.
 
Tack för den informationen om golvvärmen. Låter som något som kan bli klart mer strul ifall det skulle vara så att det är någon slinga som värmer returen. Jag tror iofs inte man kompletterat värmen någonstans, utan det är i hallen samt i badrummet bara och dom är ändå rätt så separata. Teoretiskt sett kan man såklart dragit returen för nära framledningen på vägen till respektive rum, men det kan jag fråga om på visningen. Jag blir imponerad om mäklaren har koll på detta...

Rimligen borde jag se om flödet ser högt ut om det är så att det är för lite skillnad mellan framledning och returen, eller hur? Då borde väl ändå det vara det rimliga felet?

Tjälesbiten är inget jag funderar på. Det är så brutalt sällan någon tjäle att tala om här nere och jag tror det är en av anledningarna till att jordvärme är så pass vanligt här nere i Skåne. Men, men... jag är inte direkt den som vet saker om praxis och jordvärme här nere! Det är ju' därför jag frågar så mycket :)
 
Diffen mellan in ut från en vanlig vp med R407c köldmedia bör ligga runt 7 grader absolut inte på 25 grader och den diffen ställer man med hastigheten på cirkpumpen. Man brukar rekomendera att tempen ska sjunka ca 5-6 grader vid varje radiator så att inte vp värmer vatten som inte avgett värme till huset.
 
P
Vad är det för mark? Jag hörde talas om några som skulle lägga ner jordvärmeslang men när dom väl började plöja ner den så upptäckte man att det var sand sand och åter sand och värmen "stannar inte kvar" i marken. Då man behöver man mycket längre slang. Någon undersökning hade varken värmepumpsförsäljarna eller ägaren gjort...

Man ska visst kunna forma en "tennisboll" av materialet i marken runt slangen och den ska hålla sig så för att man ska kunna få något utbyte.
 
Det brukar finnas larm på vp om inkommande eller utgående brine blir för kall.
 
Tack igen för de senaste inläggen. Marken bör vara rätt fast och näringsrik jord/lera med tanke på var det är och hur väl grödan växer för bönderna runt gården.

Det blir spännande att se vad det är för vp imorgon. Jag ska försöka fota det som säger något om det är så jag kanske behöver mer återkoppling före eventuellt bud känns rimligt. Får jag nog svar på plats blir det ju' ändå en fackman på plats för att bara titta just på detta (samt en vanlig besiktningsperson för det övriga).
 
P
Det är inte så säkert att det är bra mark bara för det är Skåne.. Sand som är vanligt är rätt kasst att ha slang i. Fallet jag vet var just i Skåne...
 
Visst, men inte just här. Det är känt för sin ler- och jordkvalitet här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.