Vänder mig till er då ni verkar ha koll på trä och hur det beter sig.
Är trött på leksaksvarianten av krocketspel som säljs i handeln, så jag tänkte bygga mig ett eget set. Skulle behöva lite tips kring detta.
Träslag? Min första tanke är ek men finns det några nackdelar ?
Skaftet på klubborna, tänker mig kring 1m långt och 25-30mm tjockt. Fungerar det att svarva ut av ett stycke eller ska man limma ihop två bitar med motbänd ådring för att förhindra krökning? Måste man ha stöd mitt på vid svarvningen eller det blir stabilt ändå? ( har aldrig svarvat så långa stycken).
Bör man tillverka klubbhuvuden och klot av flera ihoplimmade skikt? Och kloten ja... Hur får men till dem så att de blir sfäriska?
Tacksam för alla kommentarer.
 
Annars har du icke-leksaksvarianter här

http://www.jaqueslondon.co.uk/croquet/croquet-sets.html

Där finns lite av varje. Det på bilden här kostar 5000
pund ;) Men dom har en kategoi 0-1000 pund också ;)

file_62_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Måste man ha trä i klubbskaften? Tänkte att det kanske skulle vara enklare med något metallrör.
 
Hmm... Kanske en ide...förslag? Bör ju vara någon rostfri historia. Ska vara snyggt och kännas bra.
 
Hemmakatten
Tyvärr inga byggråd från mig, jag var urdålig redan på träslöjden i skolan. Men ett skaft i rostfritt med ett skönt gummi/plasthandtag tätt över stången kan nog fungera. Hur man gör med fastsättningen i själva klotet är det nog bättre att de som kan mer än jag svarar på.
 
Aluminiumrör kan vara ett alternativ också. Som handtag kan man använda linda till tennis/badmintonracket.
 
Slakta ett billigt golfset från Blocket med stålskaft, kanske? Kan se spinkigt ut men kan också bli fräckt. Beror ju lite på hur stora klubbhuvuden blir...
Mörkt, lackat trä mot blankpolerat rostfritt är snyggt.

Här är en som svarvar klot http://www.youtube.com/watch?v=gNCT7Yu-oRc
Har aldrig provat, men undrar inte om de blir starkare om man limmar bitar till klotämnen?
Klubbhuvuden tror jag inte det behövs till, blir ju som en vanlig träklubba. Smällarna kommer ju alltid i ändträt medan kloten kan få smällar lite hur som helst.
Självklart vill vi ha rapporter under arbetets gång....:)
 
Trevlig jig han hade. Synd bara att den var lite dyr. Kanske går att tillverka en egen. Några förslag på träslag?
 
Jaha... Bestämde mig för att köra på och testa mig fram lite. Tog idag hem ett antal meter 22*95 ek som så småningom ska bli ett färdigt set. Postar framstegen här efterhand.
 
Fick i helgen lite tid över att hobbysnickra lite. Postar fortlöpande här när det händer något.

Utgå från 22*95mm ekvirke
IMG_0270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa till lämplig längd, 950mm,
IMG_0271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klyv på mitten.
IMG_0272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänd och limma ihop. Och kom ihåg, man kan aldrig ha för många tvingar.
IMG_0273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par vändor i rikthyveln, och sen planade.
IMG_0275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ämnet till det första av sex skaft färdigt
 
  • IMG_0274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.