Status
Tråden går ej att kommentera.
ixxe skrev:
aha ok har funderat på hur öar funkar, så landroiden följer inte slingan runt en ö om ön inte är första punkten den träffar på när den letar efter slinga för laddning.
Det stämmer, den går bara rätt över de parallella tätt lagda ut och ingående slingkablarna när den följer ytterslingan mot laddstationen.
 
funkar det o dra brytaren utanför slingan istället tro., har en häck jämte , vore snyggare om den var gömd där.
 
MBygga skrev:
Själv hade jag satsat på PBQ 5.5HR batterierna som verkar ha fantastiskt bra egenskaper, tyvärr har inte batteridepån något pris på just det batteriet men man får väl ringa och höra efter om och var man kan köpa dessa.
Det verkar som om man inte får ladda med högre ström än 1.25 A. Min maskin laddas med 1.7 A. Att ladda med för hög ström gör att batteriets livslängd försämras.
 
Bosse_A skrev:
Det verkar som om man inte får ladda med högre ström än 1.25 A. Min maskin laddas med 1.7 A. Att ladda med för hög ström gör att batteriets livslängd försämras.
Nja, PBQ 5.5HR kan laddas med max 1,5 A vid konstant spänning vad som nu menas med det, för just i början när batteriet är tomt ligger som du skriver strömstyrkan på upp mot 1,7 A men i slutet ligger den på runt 1,25 A. PBQ 5.2 batteriet kan dock laddas med upp till 2 A. Det är FIAMM batteriet det står max 1.25 A laddström på. Sen är det ju inte säkert att strömstyrkan blir lika hög med ett "starkare" batteri som förmodligen har en högre mot-EMK även i nästan urladdat tillstånd. Skall kolla med ABT hur känsligt det är för batteriet att temporärt laddas med högre strömstyrka.
 
ixxe skrev:
funkar det o dra brytaren utanför slingan istället tro., har en häck jämte , vore snyggare om den var gömd där.
Det funkar lika bra att lägga brytaren utanför. Men jag tyckte det kändes lite ofint att sätta den på grannens tomt ;-)
 
Hej!
Jag köpte en LD i torsdags eftersom grannen var så nöjd. I många år har vi haft en Robomov som har 3 knivar och måste ledas ut som en hund till slingan.
Eftersom slingan fanns så anslöt jag laddstationen till gamla slingan och tydligen var batteriet laddat så den satte igång att klippa direkt.
Igår utökade jag slingan till att omfatta i princip hela gräsmattan ung 1600 m3. Därvid fick jag göra en "ö" runt en rabatt. När jag sedan startade LD:n i stora slingan så fann jag att maskinen stannade 2 meter ifrån slingan runt rabatten. Jag kom då att tänka på att det kanske är viktigt åt vilket håll slingan går runt rabatten. Jag växlade riktning och nu går maskinen ända fram till rabatten.
Finns det någon här på forumet som har ritning på ett garage till LD:n? Jag måste ordna ett väderskydd så att inte väder och vind snabbt föråldrar den nya robotklipparen.
//Bosse
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Bosse_A skrev:
Hej!
Jag köpte en LD i torsdags eftersom grannen var så nöjd. I många år har vi haft en Robomov som har 3 knivar och måste ledas ut som en hund till slingan.
Eftersom slingan fanns så anslöt jag laddstationen till gamla slingan och tydligen var batteriet laddat så den satte igång att klippa direkt.
Igår utökade jag slingan till att omfatta i princip hela gräsmattan ung 1600 m3. Därvid fick jag göra en "ö" runt en rabatt. När jag sedan startade LD:n i stora slingan så fann jag att maskinen stannade 2 meter ifrån slingan runt rabatten. Jag kom då att tänka på att det kanske är viktigt åt vilket håll slingan går runt rabatten. Jag växlade riktning och nu går maskinen ända fram till rabatten.
Finns det någon här på forumet som har ritning på ett garage till LD:n? Jag måste ordna ett väderskydd så att inte väder och vind snabbt föråldrar den nya robotklipparen.
//Bosse
Grattis till köpet, det är ju inte så lätt att hitta dem just nu verkar det som. Antar att du inte har din granne alldeles inpå eftersom det verkar fungera för er med era Landroider. När det gäller hus finns det ju en del exempel på tråden men ritningar har jag nog inte sett, försök med riktat PM till de som har hjort hus. Själv har jag inget då laddstationen står på nordsidans gavel under gavelsprånget, så den står hyffsat skuddat. Dessutom skall den ju klara väder och vind bra så det blir nog inget hus.
 
falmark skrev:
Gjorde exakt en sådan i våras. (Älvstomt, hög- och lågvattenslinga). Köpte en 1-polig on/on brytare på Clas Ohlson för några tior. Det räcker med EN brytare. På andra sidan löser du bara ihop ett "T" och fördelar med självvulkande tejp. Funkar kanon :)

Kolla post #1306 [länk]

Brytare art.nr 12-687 (29:)
[länk]

Iställer för ovanstående miniatyromkopplarre så rekomenderar jag att ni använder en strömbrytare för utomhusbruk typ denna http://www.clasohlson.com/se/Strömbrytare-Elko/Pr361064000 eller någon annan leverantör med ip55 = damm och spolsäkert utförande som man kan montera på en staketstolpe eller något liknande
 
lubbe75 skrev:
Vad ska man titta efter i jakten på det perfekta batteriet? 12V förstås, och måtten måste ju stämma, men sen då? Ju högre kapacitet desto bättre? Här finns t.ex. batterier med både 7 och 14 Ah: [länk]
Jag och några till har ju skrivit en hel del redan om detta men kort sammanfattning;
- Du måste ha två 12V batterier som seriekopplas då maskinen går på 24V.
- Skall du få plats med dessa två batterier inuti maskinen så får de ha måtten 70x90x102/108 som störst.
- Hög kapacitet är ju att föredra men det bör också vara ett batteri av bra typ, t.ex. VGA batterier som klarar högt strömuttag och många urladdningar/laddningar.
- Det bästa batteriet med rätt mått någon hittat är PBQ 5.5HR batteri, som verkar bra och har hög kapacitet.
 
MBygga skrev:
Jag och några till har ju skrivit en hel del redan om detta men kort sammanfattning;
- Du måste ha två 12V batterier som seriekopplas då maskinen går på 24V.
- Skall du få plats med dessa två batterier inuti maskinen så får de ha måtten 70x90x102/108 som störst.
- Hög kapacitet är ju att föredra men det bör också vara ett batteri av bra typ, t.ex. VGA batterier som klarar högt strömuttag och många urladdningar/laddningar.
- Det bästa batteriet med rätt mått någon hittat är PBQ 5.5HR batteri, som verkar bra och har hög kapacitet.
Törs man lita på att ett batteri som skiljer sig från det medföljande (t.ex. det du nämner) inte skadar laddaren eller klipparen på något sätt? Nu menar jag inte 100% garanterat inga problem utan bara om det är högst osanolik att det skulle förstöra något. Är för dålig på det här med laddare och batterier för att själv avgöra risken.
 
lubbe75 skrev:
Törs man lita på att ett batteri som skiljer sig från det medföljande (t.ex. det du nämner) inte skadar laddaren eller klipparen på något sätt? Nu menar jag inte 100% garanterat inga problem utan bara om det är högst osanolik att det skulle förstöra något. Är för dålig på det här med laddare och batterier för att själv avgöra risken.
Det skall inte vara något problem att välja något ersättningsbatteri så länge det håller samma spänning och får plats. Laddaren verkar också stark nog att klara det utan problem. Däremot om du upplever att dina batterier är kraftigt försämrade så bör du i första hand kontakta supporten och åberopa tolv månaders garantin för batterierna. Då får du säkert nya utan kostnad vilket ju är bra och har man tur så kanske de har bytt till bättre batterier pga klagomål, MagnusST skulle ju få nya batterier skrev han, han kan kanske undersöka om det är samma typ hand får nu igen eller om de är annorlunda.
 
MBygga skrev:
Skulle kunna vara så att den faktiskt vid hemgång känner av att den passerar en parallell slinga, dvs den som går till och från ön.
Om 2 motriktade begränsningsledare ligger ihop tar dess signaler ut varandra och ingen robot kan följa ledarna åt något håll. Det är av denna anledning roboten kan passera förbindelseledningen utan att reagera.
//Bosse
 
MBygga skrev:
Nja, PBQ 5.5HR kan laddas med max 1,5 A vid konstant spänning vad som nu menas med det,.
När man kollar databladet står det:
Charge (constant voltage)
Max Charge Current 1.5A
Float use: 13.5 - 13.8 Volt.
Cyclic use: 14.1 - 14.4 Volt.
Max Charge Current innebär att om strömstyrkan är högre än 1.5 A kan gasbildning uppstå i det slutna batteriet och det är inte bra och livslängden förkortas.
Float use innebär att om batteriet används i t ex inbrottslarm som nödström, får inte laddningsspänningen överstiga 13.8 V så att batteriets livslängd inte förkortas.
Cyclic use innebär att batteriet används i t ex robotklippare med ständiga urladdningar och då kan man ladda upp till 14.4 V. 2x14.4 = 28.8 V.
I min LD ligger spånningen i slutet på något över 28 V. Det är av denna anledning som LD:n inte ska stå i laddstationen över vintern utan endast placeras i den 1 till 2 gånger över natten under vintern.
Vid laddning ska batteriladderen vara inställd på maxspännenigen (28.2 V) och strömbegränsning inställd på battriets maximala laddningsström. Det innebär att strömbegränsningen träder in i början av laddcykeln och i slutet begränsas spänningen av maxspänningen och då sjunker laddströmmen.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Om 2 motriktade begränsningsledare ligger ihop tar dess signaler ut varandra och ingen robot kan följa ledarna åt något håll. Det är av denna anledning roboten kan passera förbindelseledningen utan att reagera.
//Bosse
Ja, det är känt och vi vet att klipparen ignorerar dessa ledare och kör rakt över men vi vet ju inte om den faktiskt registrerar att den passerar två parallella ledare. Det är kanske inte så att de blir "osynliga" för klipparen men att den är programmerad att ignorera detta i normalfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.