Igår körde jag igång en manuell klippning, och sen när den var inne och laddade så la jag in ett schema så att den bara ska klippa vissa tider (16 - 19 på lördagar och söndagar, b.la.). Dock hörde jag den från sovrummet vid 21:40 ikväll, så antingen så skiter den i mitt schema, eller så tycker den att schemat inte gäller förrän den har klippt hela gräsmattan manuellt.
Är det någon mer än jag som stött på det här och vet hur det är, eller är det bara vi som testar vår Indego än så länge?
 
largab skrev:
Ja menar naturligtvis det claust beskriver ovan. Det är ingen idé att diskutera dB angivelser 60dB kontra 86dB etc då man inte vet hur det mäts.

sänt from my fån
Det håller jag med om men om man nu tittar på de klipp som lagts ut så verkar Boschen utan tvekan ganska ljudlig. Kanske inspelningen ljuger dvs. att det inte är så farligt med ljudet i verkligheten men det får vi väl be ägarna att verifiera när de kört sina maskiner vid olika tidpunkter på dygnet och då upplevt ljudet i förhållande till det normala bakgrundsljudet.
 
Allting är ju relativt, min man Granfot verkar ju inte tycka att den är särskilt högljud, jag tycker dock att den är det, iaf för att vara en robotgräsklippare. Nu har vi ju bara bensingräsklippare annars och jämför man med det så är den ju givetvis tyst.
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
silva skrev:
Allting är ju relativt, min man Granfot verkar ju inte tycka att den är särskilt högljud, jag tycker dock att den är det, iaf för att vara en robotgräsklippare. Nu har vi ju bara bensingräsklippare annars och jämför man med det så är den ju givetvis tyst.
Absolut är det relativt, men vill man låta den klippa på natten t.ex. för att man har barn på gräsmattan dagtid så är det ju bra för grannsämjan om den inte är så ljudlig.
 
Granfot skrev:
Igår körde jag igång en manuell klippning, och sen när den var inne och laddade så la jag in ett schema så att den bara ska klippa vissa tider (16 - 19 på lördagar och söndagar, b.la.). Dock hörde jag den från sovrummet vid 21:40 ikväll, så antingen så skiter den i mitt schema, eller så tycker den att schemat inte gäller förrän den har klippt hela gräsmattan manuellt.
Är det någon mer än jag som stött på det här och vet hur det är, eller är det bara vi som testar vår Indego än så länge?
Om den hörs inifrån huset måste den vara högljudd! Grannens HQ hör man inte ens när man sitter ute och fikar och den passerar 5m ifrån. Frasar lite i gräset bara.
 
Jag anser att den inte är tyst nog för att köra på natten tyvärr, vår kommer få gå senast kl 21 på kvällen, just för att den är så högljud...
Jag hör den inte när vi är inomhus.
 
Nu låg jag på sängen och läste när jag hörde den. Knäpptyst i huset och fönstret öppet. Och det var precis när den passerade under fönstret som jag hörde den.

Det går inte att höra den inomhus under andra förutsättningar. :)
 
largab skrev:
Ja menar naturligtvis det claust beskriver ovan. Det är ingen idé att diskutera dB angivelser 60dB kontra 86dB etc då man inte vet hur det mäts.

sänt from my fån
Och som jag har postat finns det fler bra skäl än så - 1) dB upplevs olika per frekvens, 2) energinivåökning svarar inte mot upplevd ökning, 3) den totala ljudbilden påverkar upplevd nivå (tänk reklampaus på tv), med mera ...

Det är ändå en så enorm skillnad mellan dessa två värden att jag misstänker att skillnaden faktiskt är stor, och att Bosch kommer att jobba febrilt med just detta i vinter ... Vi pratar inte om forskningsjämförelser, utan ungefär, eller hur?
 
Eftersom bullernivån används som försäljningsargument så kommer Bosch då det svårt. Sedan kan man undra om dom mätt annorlunda gentemot andra tillverkare eller om det tom är tryckfelsnisse som varit i farten.
Dom siffror som Bosch redovisar är ju nästan i klass med vad en mindre o tystare kompressor är märkt med.
 
Redigerat:
largab skrev:
dB hit o dB dit. Säger inte så mycket om man inte vet avståndet till källan. Ljudtrycket minskar med ca 6 dB/meter.
Nä det där är fel. Ljudtrycket från en punktformig ljudkälla minskar med kvadraten på avståndet eller 6 dB per fördubblat avstånd.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
elpaco skrev:
Skillnaden i ljudnivå är ju enorm mellan 62dB och 86dB. 3dB motsvarar ungefär en _fördubbling_ av energin, så detta motsvarar alltså 2^7 = 128 ggr mer. Detta motsvarar dock inte upplevd ljudskillnad, men ca 16 gångers ökning av upplevd ljudnivå, OM de håller samma frekvens, vilket ju alls inte är säkert ... Som jämförelse kan man säga att kring 60dB är ett normalt samtal. 90dB en lugnare konsert.
Vill bara tillägga att vid hyfsat bredbandigt material så brukar man säga att ca 10 upplevs som en fördubbling av ljudtrycket.

Ingen som har diskuterat ovägt, C eller A vägt än?
 
Eriksgatan
Ni som har tagit era klippare i drift: Hur hanterar klipparen fasta hinder som träd, sandlådor etc.? I reklamen skulle ju Indegon lära sig var de fanns och kunna undvika dem efter att ha mappat var de fanns. I bruksanvisningens bilder drar de slingor runt allting och där står ingenting alls om denna fantastiska funktion. Jag har inte dragit slingan ännu pga att de medföljande 150 m kabel är allt för lite om man skall behöva dra slingor runt allting, men räcker bra om det inte är nödvändigt. För att få tag på mera kabel måste jag invänta måndagen.
 
Ingoo skrev:
Vill bara tillägga att vid hyfsat bredbandigt material så brukar man säga att ca 10 upplevs som en fördubbling av ljudtrycket.

Ingen som har diskuterat ovägt, C eller A vägt än?
Teori och vetenskap är inte så viktigt i detta fallet utan upplevd ljudtyp och ljudnivå är det som avgör. Även höga ljud kan ju upplevas positivt t.ex. musik medan relativt låga ljudnivåer av skrammel eller skärande typ kan upplevas negativt. Alltså är det mer av intresse att få ägarnas upplevelser av ljudet uttryckta på tråden än vetenskapliga formler och standarder.
 
Eriksgatan skrev:
Ni som har tagit era klippare i drift: Hur hanterar klipparen fasta hinder som träd, sandlådor etc.? I reklamen skulle ju Indegon lära sig var de fanns och kunna undvika dem efter att ha mappat var de fanns. I bruksanvisningens bilder drar de slingor runt allting och där står ingenting alls om denna fantastiska funktion. Jag har inte dragit slingan ännu pga att de medföljande 150 m kabel är allt för lite om man skall behöva dra slingor runt allting, men räcker bra om det inte är nödvändigt. För att få tag på mera kabel måste jag invänta måndagen.
Vi har inte gjort några öar, och den vänder tidigt när den kör in i saker, men jag har inte sett den hantera fasta hinder än, då det ska ta tre gånger innan de klassas som fasta, och så många gånger har den inte kört än.
 
Eriksgatan
Granfot skrev:
Vi har inte gjort några öar, och den vänder tidigt när den kör in i saker, men jag har inte sett den hantera fasta hinder än, då det ska ta tre gånger innan de klassas som fasta, och så många gånger har den inte kört än.
Tack! Får ni känslan att den vid ett fast hinder söker sig runt hindret likt vissa robotdammsugare eller blir det enbart en punktvis helomvändning där den registrerat en enda koordinatpunkt?
Hur långt ifrån vänder den nu? Jag funderar på att bygga en liten testbana runt sandlådan för att maximera antalet träffar och för att studera om den klipper närmare med tiden.
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.