Någon som har tips på hur man kan ljudisolera en ytterdörr på ett bra sätt utan att förstöra dörren (äger inte dörren/lägenheten).
 
Ett riktigt tjock draperi dämpar en del iaf. Effektivare sätt finns säkert, men det beror på vad och hur mycket du vill dämpa.

Ett draperi klarar av att sänka ljudnivån på stegljud i trappuppgången hyfsat, men om det är fylleskrän från trappuppgången du vill dämpa så förslår det inte långt.
 
A
Skulle det funka att sätta in en vikdörr (som extra dörr) eller stoppar en sådan inte nått ljud?
 
Sne4 skrev:
Ett riktigt tjock draperi dämpar en del iaf. Effektivare sätt finns säkert, men det beror på vad och hur mycket du vill dämpa.

Ett draperi klarar av att sänka ljudnivån på stegljud i trappuppgången hyfsat, men om det är fylleskrän från trappuppgången du vill dämpa så förslår det inte långt.
Stegljud? du menar ljudet från steg. För stegljud dämpar inga dreperier i världen jag lovar....
Och vikdörr funkar det med...Den stora boven när det gäller lägenhetsdörrar är brevinkastet!! Där kommer istot sett 90% av ljudet in.....En vikdörr hjälper enbit på vägen men den måste sluta tätt. Ett draperi är bättre då det absorberar ljudet bättre. Medans det med en vikdörr kan uppstå resonanser mellan vikdörr och lägenhetsdörr . Sätter man den tokigt kan man förstärka ljudet istället för att dämpa det....
 
A
Mr Z vad tror du om det här då?

Sätta en 13 mm gips på insidan av dörren.
Bygga en liten box med lucka som monteras över brevinkastet (eller om det finns att köpa en färdig).

(Går iofs ifrån idén med att inte "förstöra" dörren... )
 
kodrod skrev:
Mr Z vad tror du om det här då?

Sätta en 13 mm gips på insidan av dörren.
Bygga en liten box med lucka som monteras över brevinkastet (eller om det finns att köpa en färdig).

(Går iofs ifrån idén med att inte "förstöra" dörren... )
Visst ökar du massan på dörren så viss ljudisolerande effekt får du. Och lådan funkar och som tips så kan man klä den invändigt med typ acophon skiva för att dämpa ljudet i den...Kan bli lite låd effekt av den. Vill du tok jobba så kan man kör aminerit eller perstorp skiva..Den senare för att på en najs insida om man nu gillar laminat. Men det absolut bästa är att dunka in en säkerhetsdörr från sweddor, daloc eller dyl. Ta kostnaden på runt 7-8 lakan och bara le och må av sin sköna nya tystare innemiljö:) Nu låter man som en dörr försäljare:)
 
A
Säkerhestdörr, jo men behöver byta 5 st isåfall. Blir lite dyrt då, men du kanske har några billiga att sälja :)

Hur är det med vanliga ytterdörrar då, dämpar de nått?
 
kodrod skrev:
Säkerhestdörr, jo men behöver byta 5 st isåfall. Blir lite dyrt då, men du kanske har några billiga att sälja :)

Hur är det med vanliga ytterdörrar då, dämpar de nått?
Marginellt förmodligen 35dB eller nått... Säkerhetsdörrar ligger på 44dB vilket är dubbelt så bra...
 
A
Minn dörr idag står det 31dB  (se bild) på, om jag skulle sätta in en Daloc S20 som är specad: Ljud Klass R'w: 30dB

Är den då sämmre, eller mäter man på nått annat sätt idag?

En S33 har ljudklass 35dB, är det någon märkbar skillnad mot mina 31 dB?

(Bild) http://tinypic.com/1t7y3p
 
kodrod skrev:
Minn dörr idag står det 31dB  (se bild) på, om jag skulle sätta in en Daloc S20 som är specad: Ljud Klass R'w: 30dB

Är den då sämmre, eller mäter man på nått annat sätt idag?

En S33 har ljudklass 35dB, är det någon märkbar skillnad mot mina 31 dB?

(Bild) [länk]
Det blir skillnad din dörr har ljudklass B 31 dB frågan är vad det är mätt emot? En ny dörr är R´w Som står för R= Reduktionstal och w för vägdkurva över frekvensregistret och vägd mot A och C filter. Den nya dörren kommer vara bättre mot framför allt låga frekvenser men även mellanregister och höga frekvenser. Av den enkla anledningen att den är tyngre.

Skillnaden mellan 35 och 31 dB är 4 dB. Detta skall ställas mot att en skillnad på 10dB är en halvering resp dubblering i upplevd ljudstyrka.
 
mr Z skrev:
Men det absolut bästa är att dunka in en säkerhetsdörr från sweddor, daloc eller dyl. Ta kostnaden på runt 7-8 lakan och bara le och må av sin sköna nya tystare innemiljö
Har inte en säkerhetsdörr ganska lika brevinkast som en vanlig dörr? Man skulle ju kunna gjuta igen hela dörrhålet med bly men lämnar man ett brevinkast så hjälper inte ens det speciellt mycket.

Jag skulle gissa att "täppa för" brevinkastet är det som hjälper mest.
 
Tätar dörren eller har den slagit sig? Ny tätningslister.
 
A
Min dörr har jag satt ny tätningslist i, men det hjälpte inte mycket.
 
T
Kanske en rövare i detta ämne, har det funnits en innerdörr tidigare i din lägenhet direkt efter ytterdörren ? (kolla dörrfodret om det finns kvar gångjärn eller bleck för gamla dörrlåset). Om ja:
ta mått och kolla vinden/källaren där folk slänger in sina gamla dörrar, och prova i så fall att hänga upp denna dörr igen och täta med tunn silikonlist.

Hade detta problem i min gamla lägenhet och satte  tillbaka den gamla innerdörren igen, resultatet var över all förväntan.

Om nej: Såg nu på ditt foto att du har en modern säkerhetsdörr monterad, det kan eventuellt vara så att dom fuskade när denna dörr monterades och inte tätade ordentligt mellan gamla väggen och den nya dörrkarmen. Försök att försiktigt ta bort ena ytterlisten (testa med en spackelspade) och kolla att det verkligen är isolerat ordentligt, det förekommer att man bara drar fast med skruv och spikar på lister på båda sidorna utan att isolera och då far allt oljud in denna väg, du kan ju ev testa att tejpa för brevlådeluckan och känna efter om det då drar in luft vid listerna=fusk=tilläggsisolera.


 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.