Finns det några riktlinjer för fuktvärde när det skall vara dags att dränera? Jag har 16 cm tjocka väggar i källaren och behöver väl egentligen aldrig dränera?
 
Olika material har olika kritiska fukttillstånd. Hur tjocka väggar man har spelar mindre roll i sammanhanget.
 
nja alltså huset är ju 100 år gammalt. Svårt att göra något jätteroligt med min källare. Går inte att dränera "normalt" exempelvis. Jag har tänkt att jämna ut golvet och egentligen bara putsa väggarna. Kanske sätta klinker i tvättstuga och i något annat rum. Därför som jag var lite osäker på det här med fukthalt om jag måste mäta den i golvet eller hur jag skall tänka?
 
Det är svårt att säga något generellt. Man måste se till hur utrymmet används, vilka material som där finns och vilken temperatur och fuktighet man kan förvänta sig under ett normalt år. Om det är ett träbjälklag kan du mäta fuktkvot med en resistansfuktkvotsmätare om du misstänker att det är för vått. Man kan också logga klimatet genom att mäta relativ fuktighet i luften under en längre tid osv. Varför går det inte att dränera?
 
Flera av varandra oberoende personer säger att grunden inte är rak och att jag löper väsentlig risk för sättning eller förstörelse av min grund om jag gräver för nära. De rekommenderar dränering som en "vallgrav" istället från 2,5 meter från huset. Källaren är 100 kvm utan något bärande kan man väl säga ungefär så det är öppen planlösning. Tycker inte fuktigheten är överdriven i den. Däremot skall gammal träpanel bort som finns på sina håll och som varit rumsavgränsare. Mycket bra tips att logga över tiden. Är nog helt rätt så ser man vad som händer före jag drar igång vinterprojekten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.