Hej.

Vi vill bygga ut vårt hus med 38m2 i markplan och det är 1,5 plans hus. Vi vill alltså förlänga hela huset 4,5 meter ut från ena gaveln.
Grunden idag är 1 meter synlig ovan mark och ytterligare ca 1 meter under mark, därför funderar vi på om det faktiskt inte skulle bli så mycket dyrare att göra källare än en krypgrund.
Huset är från 1924.
Tanken är att låta hantverkare bygga stommen, tak (helt färdigt) och grund/markarbete. Fönster, panel, etc gör jag själv. Så även allt invändigt. Inga badrum eller kök i nya utbyggnaden.

Min fråga är, vad kan kvm pris på detta bli? 2an våning blir ju inte mycket jobb för hantverkare att göra tex så det bara blir reglarna för golvet som de bygger. Vi bor i Göteborgsområdet.
 
Här har du bilder på en lika dan utbyggnad vi har gjort i år. Jag har gjort allt själv utom murning och grävning men det blir inte mycket dyrare för att få källare. Blocken för att mura upp källaren 7000:- och murningen 11.000:-. Så ni kanske ligger på 25.000:- för en källare också. Vi valde att inte ha isolering under plattan i källaren så det kan ju komma till. Sen har vi inte putsat källaren invändigt än eller gjort innertak. Så det kan komma lite mer kostnader där beronde på hur ni ska ha det.

http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/188858-tillbyggnad-23m-i-tre-plan.html
 
Tack för ditt svar. Jag har följt ditt utbygge i tråden. Imponerande. Jag hade väl tänkt leja bort just grund, stomme och tak för att jag inte har tid, kunskap eller ork/tid att sätta mig in i allt vad det innebär i dessa moment. Dock skulle jag vilja. Men familj och jobb sätter stopp. Jag nöjer mig med resten. :)
Jag har under fem års tid gjort en totalrenovering på huset där jag gjort nästan allt. Så därför vet jag var mina begränsningar finns.
 
Märker att man kan missa en sak i mitt första inlägg. Frågan gäller vad delen som vi lejer bort (hantverkare/material) kommer att kosta?
Den delen som jag bygger själv, mina timmar och allt det materialet jag själv bygger med räknas för tillfället inte in för de kostnaderna skulle jag kunna sprida ut över en längre tid.
 
Hej! Min granne har gjort en utbyggnad på ca 35 kvadrat. Dock ett plan och med torpargrund.
Han tog in firma som gjorde grunden, reste stommen (klädde in med vindpapp) och byggde hans tak (färdigt tak med pannor på).
Alltså tät stomme med tätt tak!
Vill minnas att han pratade om ca 270000:- för detta.

Hoppas att det ger någon sorts fingervisning =)
 
  • Gilla
stekka
  • Laddar…
Tack! Precis ett sånt svar jag ville ha! Låter mao rätt så rimligt. :)
Så det är väl snart dax att samla ork till att plöja igenom det här med bygglovet...
 
En bekant till mig har just upphandlat en utbyggnad av farstu. Kostnaden blev 150.000:- för 12 kvm inneryta. Då ingår allt utom el och måleriarbeten som han ska göra själv. Så man får väl lägga på ca 10.000:- för att få ett fullständigt pris.
 
Kolla Blocket! Finns pensionerade arkitekter som för en spottstyver hjälper till med allt kring bygglovet! Tar fram ritningar et.c. Grannen använde sig av en sådan, betalade 1000 kr!
 
Intressant! Jättebra tips! Ska kolla upp detta. Tack.
 
Hur mångda kvm blir utbyggnaden?
 
38m2 husets "fotavtryck". 1,5 plan + källare.
 
Om jag hade läst lite bättre i början så kunde jag svarat på min egen fråga :banghead:

Hursom, vet att man brukar räkna ca 10.000kr per kvm men det brukar ofta vara inkl. ytskikt. Detta är också helt beroende på vart man bor.
Mitt råd skulle vara att samla på dig ett antal offerter så att du vet ungefär var priset landar..
 
Ja det är ju naturligtvis nästa steg. Men ville försöka få en liten uppskattning här på forumet först då det kan vara ganska segt att få byggfirmor att skicka offerter eller ens ha tid att komma och titta.

Ytskikt (och allt det andra jag tänkte göra själv) i min värld är ju den biten som tar längst tid då det är pilligt med finliret. Så det borde bli betydligt billigare än 10k per kvm. Hoppas jag!
 
Jag har rensat bort lite trollinlägg med földinlägg ur tråden.
 
Väcker tråden till liv :)

Jag ska till att göra ungefär det samma som ts ska göra/har gjort, fast med källare. Låta en firma göra platta, källare, vädertät stomme och lägga tak.

Vart bygget av? Vad landade kostnaden för själva skalet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.