Fråga dig när du vill få varmt kontra när solen värmer solpanelen... En sådan där tingest har säkert sina användningsområden, men mitt intryck är att när den ger mycket värme så vill man inte ha den kontra när man verkligen behöver värme så ger den ingen...
 
Den hjälper nog till men uppvärmning är nog sekundärt. Framförallt är det en bra friskluftsventilator som också håller ner luftfuktigheten i ouppvärmda utrymmen. Jag funderar på en liten Solarventi för att fukta ur torpargrunden om somrarna. Jag håller också på att bygga en lite större variant till uthuset med pub/gästrum för att slippa den värsta råfukten/lukten när utrymmet inte är uppvärmt.
 
Jag kör en solventi sv7 på mitt gästhus. Den sitter inte i söderläge och när jag mätte i vintras så blåste den in luft som var 27grader.Det var 5 grader i skuggan ute.

Jag tycker det är en hel bra grej.
Hade jag bra läge på garaget skulle jag satt en där oxå.

Du ska nog satsa på en större modell. Sv 7 eller sv 14.

 
Hur gick det John100? Blev det någon solarventi?

Funderar själv på att slänga upp en till :)
 
hmm intressant! funderar lite på en sådan här på huset,(har bara 60 m2 på nedervåningen+ca 50 på övervåningen ) så det är inte så stort, men undrar lite hur mycket det hjälper egentligen, förstår att man behöver något mer, men det känns ändå som att det vore ett bra komplement! eller?
 
merlin_1 skrev:
hmm intressant! funderar lite på en sådan här på huset,(har bara 60 m2 på nedervåningen+ca 50 på övervåningen ) så det är inte så stort, men undrar lite hur mycket det hjälper egentligen, förstår att man behöver något mer, men det känns ändå som att det vore ett bra komplement! eller?
Enligt vad jag har lärt mig så är det inte nån lösning för ett uppvärmt hus utan snarare en lösning för att få ner fuktigheten i ett oupvärmt hus.
 
Hej

Vi här ett fritidhus i Storfors och vi är dubbelt 4 veckors i oss hus
Jag är intresse i Solarventi SV14 för 70 m2 emot fukt och ett lite värme
Är någon erfarenhet med SV 14 och är det bra för oss hus ?

Jag tala och skriva lite Svenska, ursäkta mig
 
en solventi
 
Hej,
Vi har haft en haft en Solarventi på en gäststuga utan underhållsvärme för att få bort den råa luften. När vi bor där på vintern värms den upp med vedkamin. MEN vi är otroligt nöjda då det aldrig luktar instängd sommarstuga utan alltid är fräscht när man kommer dit. Vi är verkligen nöjda.
 
Gammal tråd, men det känns ju onödigt att starta en ny. Jag har ett uthus som innehåller förråd/gäststuga som för tillfället är helt ouppvärmt. Jag funderar på att montera en Solarventi för att motverka fukt och kunna förvara böcker, textilier och liknande i förrådet utan att det blir förstört

Det vore intressant att höra fler erfarenheter, positiva såväl som negativa.
 
Min svåger köpte en och satte på sin sommarstuga. Bortkastade pengar sa han. Den gör nytta när den inte behövs och ingen nytta när den behövs var hans kommentar. Den är inte inköpt som "uppvärmning", utan för ventilation och avfuktning.
 
Solarventi och liknande avfuktar INTE utan tillför friskluft som förvärms av solfångardelen.
Luftspridningen styrs sedan också av var man har frånluftsventilerna.
 
AndersS skrev:
Solarventi och liknande avfuktar INTE utan tillför friskluft som förvärms av solfångardelen.
Luftspridningen styrs sedan också av var man har frånluftsventilerna.
Jag instämmer i att den inte funkar, MEN nu är det så att solarventi framhåller i klartext i sin marknadsföring att den Avfuktar, Ventilerar och Värmer. Så rimligen är det dessa förväntningar folk har på den när dom köper en och naturligtvis de egenskaper utifrån den då ska bedömas.
 
thomasx skrev:
Jag instämmer i att den inte funkar, MEN nu är det så att solarventi framhåller i klartext i sin marknadsföring att den Avfuktar, Ventilerar och Värmer. Så rimligen är det dessa förväntningar folk har på den när dom köper en och naturligtvis de egenskaper utifrån den då ska bedömas.
Det är nog mera en syftningsfel/ordvrängning i marknadsbudskap.
Vi har Solarventi på byggnaderna vid fritidsfastigheten och de fungerar men är ingen helhetslösning.
För oss ger den friskare och torrare inneluft, med viss uppvärmning vinterhalvåret. Den avfuktar inte som utrustning, däremot så tillför den förvärmd uteluft de tillfällen när solen skiner och torrare luft än den som finns i husen.
Så de ger ett bättre inomhusklimat, speciellt i de hus som kallställs över vintern. Däremot så fungerar inte enbart Solarventi som ersättning för annan underhållsvärme.
Även vår och höst ger den en kompletterande uppvärmningen av luften.
Sedan så måste ju detta viktas mot vart man har fastigheten i Sverige då antalet soltimmar skiljer sig åt och förutsättningarna för varje byggnad att kunna placera en solfångare tillräckligt bra.
Öland med solfångare i söderläge eller hus i i norra Sverige placerat i skogen.
Så att generellt säga att det inte fungerar utan att utgå från vilka förutsättningar som finns blir inte riktigt objektivt, så det finns nog både bra fungerande luftsolfångare och mindre bra sådan installationer.
 
  • Gilla
MrElliott
  • Laddar…
hoppas att tråden syns och tillfälligt hamnar överst när den blivit besvarad!

Har ett hus i 4 etage på totalt ca 200 kvadrat som behöver uppvärmning av någon form. Just nu har vi en luft/vatten-värmepump med vätskefyllda element men mitt problem handlar främst om fuktig luft i källarnplanet. Om man inte har en separat acktank kopplad till elementen så man kan justera temperaturen individuellt så är ju i princip värmen avstängd april till oktober. Just under den perioden så uppgår luftfuktigheten i de värsta delarna av källaren till ca 80% när tempen ligger på ca 12 grader. Min tanke är att en solarventi ska blåsa in rejält med varm/torr luft och tvinga ut/upp den kalla fuktiga.

Kan jag få igång cirkulationen och höja tempen ett par grader på sommaren tror jag det blir stor skillnad. På vintern går fuktigheten ner till ca 50% så då är det inga bekymmer. Just nu har jag en avfuktare som försöker hålla emot fukten sommartid.

Funderar på någon av de större anläggningarna (14, 20 eller 30) för att få lite effekt. Min tanke är att sätta panelen direkt på källargrunden där vägen till källaren är närmast. Det blir då sydvästläge vilket gör att jag tappar ett par timmar på förmiddagen men förhoppningen är ändå att eftermiddagens timmar ska vara tillräckligt. Hur låter detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.