Taxeringsvärdena på husen i vårt område höjdes kraftigt för två år sedan, till cirka 30% över marknadsvärdet på husen.
Vi överklagade, men fick avslag utan närmare motivering än att värderingen var rätt givet läge och standard. Sedan dess har två hus i området kommit ut på marknaden och sålts för ett lägre pris än deras taxeringsvärde - kan vi göra en ny överklagan med detta som grund?
 
Varför är det så viktigt med ett lägre taxeringsvärde?
 
H
Nyfniken skrev:
Varför är det så viktigt med ett lägre taxeringsvärde?
Beror väl på taxeringsvärdet storlek och ägarens inkomst.
Då kan husskatten slå fel.
 
Det blir svårt att överklaga baserat på nya försäljningar eftersom taxeringsvärde beräknas på marknadsvärdet (75 %) två till fyra år före taxeringsåret. 2012 års taxeringsvärde beräknas sålunda på försäljningspriserna 2008 till 2010. För att få justering ska i princip något ha hänt med fastigheten (upptäckt radon t.ex.).
 
Precis som Hene skriver kommer du knappast att kunna påverka 2012 års taxering med stöd i förändringar efter 2010. Och det räcker inte med ett par eller en handfull försäljningar. Nästan alla som överklagar taxeringsvärden nöjer sig med att peka på, vad de tycker är, uppenbara fel i det egna fallet. Mycket få siktar in sig på systemfel och statistikmissar. Möjligen är det just därför så många överklaganden inte leder någonstans.

Lite förenklat fungerar det så här: Taxeringsvärdet justeras med stöd av priset på alla bostadsfastigheter som sålts i samma värdeområde under de fyra åren sedan förra justeringen. Man summerar köpeskillingen för alla dessa husaffärer, och jämför med det totala taxeringsvärdet på samma fastigheter. Om totala gamla taxeringsvärdet INTE motsvarar 75 procent av totala köpeskillingen ska taxeringsvärdet justeras. Har taxeringsvärdena i snitt legat på exempelvis 60 procent av köpeskillingen ska taxeringsvärdet höjas med 25 procent för ALLA fastigheter i samma värdeområde. Alltså både de som sålts och de som inte sålts.

Skatteverkets folk brukar bolla med siffror i ganska stora värdeområden, och man är rätt duktiga på att sortera bort skenaffärer och släktköp. Men just detta att värdeområdena är så stora medför en viss risk att en ovanligt stor del av husaffärerna gjorts i extrema kvarter, vars prisutveckling inte har ett dugg att göra med priserna i mindre attraktiva delar av värdeområdet.
 
HEM2121 skrev:
Beror väl på taxeringsvärdet storlek och ägarens inkomst.
Då kan husskatten slå fel.
Det ser ju ut som att TS bor i Stockholm. Det är mycket möjligt att jag har fel, men jag har fått för mig att alla i Stockholms län (?) slår i taket.
 
Det är enormt med fördelar att ha högt taxeringsvärde iom nuvarande skattesystem.
 
Jugend skrev:
Det är enormt med fördelar att ha högt taxeringsvärde iom nuvarande skattesystem.
Berätta gärna mer!

Högre taxeringvärde ger högre fastighetsavgift,vad tjänar man på det?
 
Nyfniken skrev:
Det ser ju ut som att TS bor i Stockholm. Det är mycket möjligt att jag har fel, men jag har fått för mig att alla i Stockholms län (?) slår i taket.
Det handlar inte om "tak" idag, utan förändringar i en troligen ganska snar framtid. Det verkligt revolutionerande med de senaste förändringarna är att man förvandlat fastighetsbeskattningen till en fråga för kommuner. En närliggande tanke är att taken försvinner den dag kommunerna inser att man inom räckhåll har en ny finansieringskälla för att rädda exempelvis sina saneringsmogna VA-nät.
 
Tiger79 skrev:
Berätta gärna mer!

Högre taxeringvärde ger högre fastighetsavgift,vad tjänar man på det?
Det beror på vad du har för ambition med dina fastigheter. Har du flera fastigheter, som inte är för avsikt att säljas under din livstid och som är fallet för mig, så är det oerhört positivt att ha höga taxeringsvärden.
 
För att..?
 
Iom att det med nuvarande skattesystem inte kostar dig något i princip. Däremot har du extremt låg skuldsättning på pappret vilket är oerhört positivt på alla sätt.
 
Jugend, nu är vi rätt många som inte fattar vad du är ute och far efter!

Skriv ordentligt, gärna med exempel med siffror som visar vad fördelen med ett högt taxeringsvärde.
 
Jag fattar inget..
 
billy_baver skrev:
Det handlar inte om "tak" idag, utan förändringar i en troligen ganska snar framtid. Det verkligt revolutionerande med de senaste förändringarna är att man förvandlat fastighetsbeskattningen till en fråga för kommuner. En närliggande tanke är att taken försvinner den dag kommunerna inser att man inom räckhåll har en ny finansieringskälla för att rädda exempelvis sina saneringsmogna VA-nät.
Är det inte i USA man har fastighetsskatten som en ganska stor lokal skattebas? Och därmed är "kommunerna" samtidigt är väldigt måna om att hålla uppe marknadsvärdet på fastigheterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.