Status
Tråden går ej att kommentera.
Till f91jsw

Jag vet inte vad du har för utbildning i fysik eller elektroteknik. För min del är den utmärkt. Självklart kan man inte dra förhastade slutsatser utav en mätning, som en del miljöfantaster tycks tro. Nu är jag inne på det femte året i dessa mätningar och alla uppvisar samma konklusion. Den utlovade EU-besparingen är falsk, vilket man även borde kunna inse med utnyttjande av elementär logik. Jag ber att få återkomma med ytterligare rapporter varje år!

En ytterligare kommentar är diskussionen om IR:s tillskott till uppvärmning. All tillförd energi till ett system finns kvar eller avges från detta system. IR liksom vanligt ljus (en blandning av olika våglängder) innehåller energi i högsta grad. Den mesta värmestrålningen finns just i det infraröda området.
 
R Göran skrev:
Till f91jsw

Jag vet inte vad du har för utbildning i fysik eller elektroteknik. För min del är den utmärkt. Självklart kan man inte dra förhastade slutsatser utav en mätning, som en del miljöfantaster tycks tro. Nu är jag inne på det femte året i dessa mätningar och alla uppvisar samma konklusion. Den utlovade EU-besparingen är falsk, vilket man även borde kunna inse med utnyttjande av elementär logik. Jag ber att få återkomma med ytterligare rapporter varje år!

En ytterligare kommentar är diskussionen om IR:s tillskott till uppvärmning. All tillförd energi till ett system finns kvar eller avges från detta system. IR liksom vanligt ljus (en blandning av olika våglängder) innehåller energi i högsta grad. Den mesta värmestrålningen finns just i det infraröda området.
Varför tokvägrar du att redovisa några som helst siffror?
Du kan ha rätt du kan ha fel i dina påstående men så länge du inte vågar visa fakta så är allt vad du skriver bara löjligt. Min magkänsla är naturligtvis att du inte besitter dom kunskaper som du påstår dig ha för annars hade du ju redan kommit med fakta.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Till Nimajneb:
Det vore ganska intressant med dina krav på bevisbarhet, att då få ta del av EU/Energimyndighetens motsvarande siffror för mellan-Sverige. Något som alltså inte finns. Varför skall de kunna komma med ett icke styrkt påstående medan jag skulle behöva tillställa allmänheten min mätdata sedan 5 år. Detta särkrav är naturligtvis ren nonsens från din sida. Om detta gällde rent allmänt skulle denna sight vara nedlusad med diverse mätdata.

Jag har sökt efter ordet tokvägra i SAOL utan att kunna finna det. Men jag antar att du menar att jag är en idiot. Därmed tycker jag att vi avslutar denna uppenbara pajkastning. Dvs att du slutar med dina förolämpningar. Studera gärna Aristoteles en mycket intressant person i alla avseenden. En mästare i logiskt tänkande.
 
f91jsw skrev:
Det är inte helt sant, eftersom en glödlampa skickar ut mycket ljus i det osynliga nära infraröda området. Det sänds ut precis som vanligt ljus. Det är alltså inte så mycket som 95% av effekten som blir värme som stannar inne i armaturen.
Efter den initiala uppvärmningen stannar INGEN ytterligare energi i armaturen. 100% strålar eller leds bort, annars skulle uppvärmningen av armaturen fortgå i oändlighet, eller åtminstone tills dess något går sönder eller brinner upp.
 
R Göran skrev:
Till Nimajneb:
Det vore ganska intressant med dina krav på bevisbarhet, att då få ta del av EU/Energimyndighetens motsvarande siffror för mellan-Sverige. Något som alltså inte finns. Varför skall de kunna komma med ett icke styrkt påstående medan jag skulle behöva tillställa allmänheten min mätdata sedan 5 år. Detta särkrav är naturligtvis ren nonsens från din sida. Om detta gällde rent allmänt skulle denna sight vara nedlusad med diverse mätdata.

Jag har sökt efter ordet tokvägra i SAOL utan att kunna finna det. Men jag antar att du menar att jag är en idiot. Därmed tycker jag att vi avslutar denna uppenbara pajkastning. Dvs att du slutar med dina förolämpningar. Studera gärna Aristoteles en mycket intressant person i alla avseenden. En mästare i logiskt tänkande.
Så du vill eller kan alltså inte belägga ditt påstående att lågenergilampor bara har en besparing på 1-2% jämfört med en gammal glödlampa när det kommer till energikonsumtion?
Om du nu vill hålla dina mätdata hemliga så kan du väl åtminstone dela med dig av din mätmetod.
Btw, begreppet tokvägra har absolut inget att göra med en persons mentala hälsa eller intellekt. Det är en ren synonym till totalvägra. :)
 
Beträffande besparingen med LE

För att nu ta ett pedagogiskt exempel:
1. En glödlampa på 100W ger 100W värme.
2. En LE-lampa med samma ljusstyrka drar 20W och ger därför 20W värme.
3. Nu har mitt hus tillförts 80 W mindre värme
4. Detta får värmepumpen ersätta. Detta kräver 20W (COP 4)
5. Den totala effektförbrukningen är nu 20+20=40W, dvs 40% under eldningssäsongen.

Hur man än vänder och vrider på procenträkningen så är detta en SIGNIFIKANT besparing.

Låt oss vara ytterst konservativa och anta att 2 000 000 hushåll med vardera 0,5 kW glödljus ersätter dessa med LE. Vid 60% besparing handlar det om 600 MW, dvs effekten hos en mindre kärnreaktor, typ Oskarshamn 2. Fördubbla antalet hushåll i ekvationen och vi talar om två reaktorer. Etc.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Och jag som fortfarande har direktverkande elradiatorer måste skruva upp dem 80w för att inte huset ska kylas ut.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Och jag som fortfarande har direktverkande elradiatorer måste skruva upp dem 80w för att inte huset ska kylas ut.
Kanske dags att titta på någon VP eller annat komplement ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Kanske dags för nån att se över VVS-marknaden...

Luft-luft-värmepump 3kW 5000:-, luft-vatten-värmepump 10kW antingen 50000:- eller lite billgiare men i ett utförande där man kör icke-glykolvatten i slinga utomhus så hela skiten fryser sönder vid strömavbrott (eller nåt sånt, minns inte siffrorna).

Samtidigt verkar man på tyska ebay för 150-200€ kunna köpa värmeväxlare passade 5000kr-värmepumpen, att koppla in istället för vanlig inomhusenhet och köra mot befintlig vattenburen anläggning.


Med de där 50kkr-priserna för märkesfabrikat-luft-vatten-VP så lär VP'n ha gått sönder innan den har sparat in sig jämfört med billig VP (antingen luft-luft eller luft-vatten med tysk-ebay-värmeväxlare) ihop med elpatron.

Eller?
 
mycke_nu skrev:
Beträffande besparingen med LE

För att nu ta ett pedagogiskt exempel:
1. En glödlampa på 100W ger 100W värme.
2. En LE-lampa med samma ljusstyrka drar 20W och ger därför 20W värme.
3. Nu har mitt hus tillförts 80 W mindre värme
4. Detta får värmepumpen ersätta. Detta kräver 20W (COP 4)
5. Den totala effektförbrukningen är nu 20+20=40W, dvs 40% under eldningssäsongen.

Hur man än vänder och vrider på procenträkningen så är detta en SIGNIFIKANT besparing.

Låt oss vara ytterst konservativa och anta att 2 000 000 hushåll med vardera 0,5 kW glödljus ersätter dessa med LE. Vid 60% besparing handlar det om 600 MW, dvs effekten hos en mindre kärnreaktor, typ Oskarshamn 2. Fördubbla antalet hushåll i ekvationen och vi talar om två reaktorer. Etc.
...och som du säger, en ytterst konservativ beräkning då vi defakto har 4miljoner hushåll plus att man faktiskt använder belysning där och när man inte behöver tillskottsvärme (sommarhalvåret samt utomhus).

Om man däremot jämför med ett hus med direktel utan utomhusbelysning och bara tar hänsyn till vintern så blir besparingarna i trakten av vad R Göran beskrev (1-2%) men det är ju naturligtvis en ointressant siffra i det större perspektivet.

Trots detta vore det intressant att få klarhet i hur R Göran bär sig åt för att uppnå så små besparingar.
 
Enligt guds allmäktige WikiPedia:
En lampa är i strikt mening en anordning för belysning.

Radiator, värmeelement (på finlandssvenska batteri), anordning för att värma upp inomhusluft.

Alltså, lampor till belysning och radiatorer för uppvärmning.

De som nyttjar lampor för uppvärmning har alltså missuppfattat funktionen.

TS har ju 18 infällda kupor i taket. Om det är någon bo-våning ovanför så kan man ju räkna hem förlusten som direktverkande golvvärme. Om det är vind/kallutrymme ovanför så går nog den mesta spillvärmen till kråkorna.
 
snuttjulle skrev:
Och jag som fortfarande har direktverkande elradiatorer måste skruva upp dem 80w för att inte huset ska kylas ut.
Njae, alltså om du måste "skruva upp dem 80w" så är det *åtminstone* dags att installera termostat... ;)

Fast gör inte det utan byt hela skiten.

(Sitter fö i södra Frankrike just nu. Och använder både LE-lampor samt luftkonditioneringen. Samtidigt. Här är det iaf inget snack om att det är en win-win).
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
R Göran skrev:
Jag vet inte vad du har för utbildning i fysik eller elektroteknik.
Civ. ing. i teknisk fysik och tekn. dr. i fysik.

R Göran skrev:
För min del är den utmärkt. Självklart kan man inte dra förhastade slutsatser utav en mätning, som en del miljöfantaster tycks tro. Nu är jag inne på det femte året i dessa mätningar och alla uppvisar samma konklusion. Den utlovade EU-besparingen är falsk, vilket man även borde kunna inse med utnyttjande av elementär logik. Jag ber att få återkomma med ytterligare rapporter varje år!
Då får du redovisa dina mätmetoder och dina siffror. Om man tittar på ett normalhushåll som använder ca 1000 kWh/år för belsyning med glödlampor och ca 7000 kWh för uppvärmning med värmepump så är det svårt att se hur du skulle kunna komma fram till så exakta siffror som 1-2%. Om jag tittar på våra förbrukningssiffror (vi har värmepump) de senaste åren så har de varierat med upp till 2000 kWh på årsbasis beroende på hur kall vintern varit (och andra mindre viktiga faktorer som köp av nya vitvaror, ändringar i familjens vanor etc). Om vi antar att ditt hushåll är normalt innebär det det att du skulle ha uppmätt en besparing på 1-2% av 1000 kWh, dvs 10-20 kWh. Detta på en normalvariation av i storleksordningen 1000 kWh. Jag hävdar att det är i praktiken omöjligt om man inte har en helt orimlig mängd mätpunkter. Det räcker att du byter ut någon apparat i hemmet så kan skillnaden bli avsevärt mycket större än 10-20 KWh.

Och vad är baslinjen för dina mätningar över 5 år? Rimligen har du då också mätt förbrukningen de föregående fem åren före lampbytet. Det kan ju mycket väl vara så att du uppmätt en snittförbrukning de senaste 5 åren som ligger 1-2% under din snittförbrukning de 5 föregående åren (glödlampsåren). Men vad säger det? Ni kan ju ha helt andra vanor i familjen, kanske köpt en fet plasmateve, installerat golvvärme på gästtoan, termostaten på frostvakt i ett förråd kan ha drivit lite, eller så kanske ni har någon grad varmare i huset än ni hade tidigare utan att ni har reflekterat över det. Utan att ha mätt upp alla sådana parametrar också blir uttalandet meningslöst.
 
  • Gilla
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Efter den initiala uppvärmningen stannar INGEN ytterligare energi i armaturen. 100% strålar eller leds bort, annars skulle uppvärmningen av armaturen fortgå i oändlighet, eller åtminstone tills dess något går sönder eller brinner upp.
Självklart, det var slarvigt skrivet av mig. Jag avsåg den andelen av effekten som bidrar till uppvärmningen av armaturen till skillnad från den effekt som strålas ut från lampan direkt till omgivningen.
 
yxis skrev:
Med de där 50kkr-priserna för märkesfabrikat-luft-vatten-VP så lär VP'n ha gått sönder innan den har sparat in sig jämfört med billig VP (antingen luft-luft eller luft-vatten med tysk-ebay-värmeväxlare) ihop med elpatron.
Det stämmer nog att en luft-luft-VP är mer ekonomisk än en luft-vattten. Men inomhusklimatet blir ofta avsevärt bättre om huset värms med vattenburen värme som avsett: jämnare temperatur mellan rummen, varmare golv. En annan aspekt i vissa hustyper är att värmeläckaget från rören under golvet kan motverka fuktproblem från grunden som annars blommar upp om man kör bara luft-luft.

Den där värmeväxlargrunkan ställer jag mig högst tveksam till innan jag hört fler vittnesmål om att det funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.