Hej.

Vår ide är att ha en öppen spis som är mitt på en vägg i vardagsrummet (vardagsrummet är 40 m2). Vi vill bygga så att vi kan ha en 50 tums tv ovanför den, självklart vinklad neråt för att få bättre "vy". Så tvn kommer vara lite "inbyggd" så att yttre värme inte kommer in.

öppen spis.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick offert för en helt frimurad spis, på 200,000 kronor, och det är mycket över vad vi hade tänkt oss. Det jag tänkte är att man kan bygga ut väggen och montera en insats i väggen, det måste väl bli billigare än att göra helt frimurad, eller?

Vad finns det för nackdelar med min ide? Mer av spisen är då vanlig vägg, men självklart måste alla krav på att den är "eldsäker" uppfyllas. Jag har sett varianter som dessa också, dom är ju inte frimurade, utan bara inbyggda med en ram för dekoration.

Ideer? Tankar? Ska jag skämmas för att ha en ide som denna? :(

Mvh,
Eldarn
 
Det är nog görbart, kolla vad sotaren tycker om det. Finns ju minerit tex som du skulle kunna bygga med. Själv funderar jag bara på hur det är att försöka se tv:n när en bländande brasa härjar precis under den!
 
tronen skriver "Vad finns det för nackdelar med min ide?"

Är det inte risk att man får ont i nacken och ögonen när man har TVn placerad så högt.
Helst vill man väl titta lite under horisontellt.

Kontrollfråga: Är bjälklaget/grunden förberedd för en så stor pjäs?
Den ser ut att bli rejält tung.

Men din tanke att "bygga upp" spisväggen tycker jag verka bra.
med lecasten kan man bygga i stort sett vad som helst till låg kostnad och låg vikt :)

Och ett sådant bygge med en spisinsats blir också mycket energieffektivare än en reguljär öppen spis.
 
Vi har i vårt nyvarande hus redan tvn ganska högt pga en hög bänk som den står på. Vi tror inte att det ska bli några problem, men vi ska mäta lite mer...

Grunden är inte byggd ännu, men det får dom som bygger ta i akt för, hoppas jag :)
 
cederbusch skrev:
Det är nog görbart, kolla vad sotaren tycker om det. Finns ju minerit tex som du skulle kunna bygga med. Själv funderar jag bara på hur det är att försöka se tv:n när en bländande brasa härjar precis under den!
Vår spiskåpa i köket är byggd med minerit på en stålram. Det kostade under 10 000 kr. Det enda man får se upp med är värmeutvidgningen i stålet, men det går att fixa med isolering.

Screen Shot 2012-09-08 at 4.54.30 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Vi betalade för två murade öppna spisar (i två olika hus) med murad skorsten hela vägen upp 130' år 2006. Tycker det låter alldeles för mycket med 200' för en spis.

jag har sett dessa spisar som sitter som en tavla med ram på väggen. Det är jättesnyggt. Fördelen då är att du kan ha själva skorstenen i form av ett isolerat stålrör vilket förstås är mycket billigare än att mura upp en hel skorsten. Tyvärr känner jag inte till kraven på brännbart material runt om spisen, där måste man titta på varje tillverkares specifikationer.

Vi har en vattenmantlad pelletskamin för varmvatten och uppvärmning. Den sitter infälld i en vanlig innervägg gjord med träreglar, isolering och gipsskivor. Bakom den väggen har vi ett pannrum/teknikrum där vi fyller på pelletsen. För vår del fanns det inga extra krav på hur väggen skulle vara konstruerad. var kamins baksida och väggar står dok fritt i pannrummet och är inte inbyggd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.