Den är inte direkt jättetyst, det står 86 db på den...
 
Jag tycker det är intressant att följa hur det går för er. Jag beställde en i våras men blev tveksam och hoppade på en Stiga 520 i somras. Jag trodde Indegon skulle ligga på 65 db. Men det är ju hur den upplevs som är det viktiga. Ljud är ju svårt att jämföra. Min stiga låter för mycket i alla fall och jag börjar så smått ångra att jag inte väntade ut Indegon. Jag önskar er alla lycka till och hoppas verkligen att den kommer att fungera utan att krångla.
 
INDEGO skrev:
[bild]
Du har ju redan en tät och fin gräsmatta! Är den helt nysådd? Indegon har fått ett bra hem! Det kommer bli görsnyggt - ser fram emot lite gräsmattebilder när den fått jobba några dagar.
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Jag trodde som alla andra att Boschen skulle levereras v27 och gödslade! har nu fått klippa minst 3-4 g i veckan ....visst mattan e grön men nu så skall bochen få visa vad den går för. Återkommer med mer info hur det går.
 
En liten längre filmsnutt vore intressant om möjligheten finns. Gärna om det går filma den mer uppifrån, t.ex sittande på taket så man ser hur den hanterar hinder m.m..
 
silva skrev:
Den är inte direkt jättetyst, det står 86 db på den...
Känns inte så bra att den låter såpass mycket, på filmen klipper den ju inte heller. 86 db är ganska mycket jämfört med på HQ AM220 som har 62 db och på Landroid som har 57 db. Till och med Stiga/Viper/Ambrogio som ligger på 65-75 db är ju tystare i så fall, och då tycker ju många som har dessa att när de varvar upp (=75db) så låter de för mycket. Men det har ju som sagt med hur ljudet upplevs att göra också så en beskrivning på det eller film som visar hur den låter vid klippning hade ju varit önskvärt.
 
MBygga skrev:
Känns inte så bra att den låter såpass mycket, på filmen klipper den ju inte heller. 86 db är ganska mycket jämfört med på HQ AM220 som har 62 db och på Landroid som har 57 db. Till och med Stiga/Viper/Ambrogio som ligger på 65-75 db är ju tystare i så fall, och då tycker ju många som har dessa att när de varvar upp (=75db) så låter de för mycket. Men det har ju som sagt med hur ljudet upplevs att göra också så en beskrivning på det eller film som visar hur den låter vid klippning hade ju varit önskvärt.
Tiden inte att förglömma. Att döma av filmen är ju Indegon snabb som en vessla (i alla fall i jämförelse med min Gardena R40Li) och klipper den dessutom "raksöm" så är ju klippningen över i ett nafs. Då gör det inte så mycket om det låter mer. Bättre det än en maskin som gnisslar runt tomten dygnet runt. :)
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Gudahov skrev:
Tiden inte att förglömma. Att döma av filmen är ju Indegon snabb som en vessla (i alla fall i jämförelse med min Gardena R40Li) och klipper den dessutom "raksöm" så är ju klippningen över i ett nafs. Då gör det inte så mycket om det låter mer. Bättre det än en maskin som gnisslar runt tomten dygnet runt. :)
Det är ju sant men även om den går snabbt är ju lite av tjusningen med en robot att den "smyger" runt nästan ljudlöst (på några meters håll i alla fall) dvs. gör sitt jobb nästan obemärkt.
 
Nu finns det antagligen lite olika sätt att mäta ljud, men står det verkligen 86 dB? Den första infon som kom i början av sommaren var 62 dB, vilket är lägre än för Automower.
 
dB-skalan är väl logaritmisk vill jag minnas så skillnaden mellan 60dB och 80dB borde vara enorm.

Fler bilder och filmer på hur den jobbar sig runt en gräsmatta vill vi ha. Gärna uppifrån hustaket eller garagetaket. Gärna lite siffror på hur snabbt den klipper klart gräsmattan i verkligheten också.
 
dB hit o dB dit. Säger inte så mycket om man inte vet avståndet till källan. Ljudtrycket minskar med ca 6 dB/meter.
 
[video=youtube_share;ht2W0dAU6Qs]http://youtu.be/ht2W0dAU6Qs [/video]

Det blåser ganska bra som ni kanske kan höra.
Den verkar dela upp tomten i olika områden och klipper ett område i taget innan den går till nästa, olika vinklar på klippningen varje gång känns det som.
 
  • Gilla
Gimbal och 3 till
  • Laddar…
[video=youtube_share;zczSpbzgnaQ]http://youtu.be/zczSpbzgnaQ [/video]

Närbild på Bosch Indego när den kör. Ljudskillnader på när den ej kör, kör utan klipparen igång och med klipparen igång. En del vind i bakgrunden igen tyvärr...
 
silva skrev:
[video=youtube_share;zczSpbzgnaQ]http://youtu.be/zczSpbzgnaQ [/video]

Närbild på Bosch Indego när den kör. Ljudskillnader på när den ej kör, kör utan klipparen igång och med klipparen igång. En del vind i bakgrunden igen tyvärr...
Tycker allt den låter rätt mycket, i alla fall jämfört med min LD eller en HQ maskin där klipparmotorerna i princip inte låter något alls. Påminner lite om Bosch vanliga elklippare i ljudbilden. Frågan är om de användr borstbotorer eftersom de är så ljudliga. Men det kanske inte upplevs så störande i verkligheten, hade förstås varit intressant att få en rapport när man t.ex. sitter med sin öl en vindstilla kväll på altanen om den då upplevs störande eller inte förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.