Hej!

Jag har en maxi jet 100m som jag gärna vill gå igenom lite snabbt innan jag försöker ta vattensystemet i drift.

Jag ser fyra bultar som jag tagit loss men pumpdelen sitter fast ändå. Någon som har koll på sprängskiss eller som vet mer om pumpen, servicemässigt?

Då förra ägaren inte använt backventil/filter på PEM-slangen öppnar jag gärna upp och rengör det som går (om pumpen går att öppna). Kan ju vara så att de två olika pumpdelarna sitter pressade på varann...då blir det knepigt...

/Henke
 
Det är bara att slå försiktigt med kopparhammare eller gummiklubba.
Det är en fläns med o-ring som tätning.

Sprängskiss på likande pump
http://emspump.se/documents/177
 
Tack!

Jag hittade en del på deras sida men inte sprängskissen lustigt nog. Vart är det man ska leta efter skräp? Syns det kanske direkt när man öppnar?

Förre ägaren kopplade bara bort slangarna och ställde den så att vattnet kunde rinna ur men vad jag vet tog han aldrig bort avtappningspluggarna. Kan ha fryst vid olika tillfällen. Ska kolla upp det med.
 
Man ser om något är sönderfruset i huset. Aningen för att delarna är pajj, eller senare för att själva huset fruset, men då syns det under tryck.

Själva innanmätet brukar vara gjort i någon form av gjuten plast, och det är medvetet av plast för att man ska byta dom vid slitage, och slippa byta gjutjärn.
 
Tack för sprängskissen!

Jag fick isär pumpen och inser att jag inte har en aning om hur den skall se ut invändigt (skicket). Den snurrar fint utan ngot skavande motstånd. Jag ser inte så mycket grus/skräp,,,,mest rost. På vänster del av bilden kan man se att flänsarna har släppt en gnutta på sidorna, i övrigt verkar allt helt.

Om det är dags att byta ut denna lär jag skaffa en pumpautomat med rostritt för både kärl och tank. Har svårt att tro att rost är nyttigt...

pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tuta och kör!
Rosten är ingen fara, spola igenom så är det lugnt.
smakar vattenet konstigt så spola lite till.
 
Göran.W
Jag tycker den ser ok ut.
Rosten ska du inte tänka på för det är bara nyttigt.
Sen kommer rosten troligen med järnet i vattnet för alla pumpa brukar se ut så.
 
Krilleman
Jag skulle klassa ditt slitage som normalt...
 
Har inte testkört den ännu. Har inte haft slang och kopplingar förrän idag.

Manualen säger för övrigt att pumpen inte får gå torr. Samtidigt säger manualen att pumpen är självsugande och att man ska fylla pumpen med vatten och även röret den del det går. Sen ska man öppna kranen en gnutta ända tills det inte kommer mer luft. Men...om det kommer luft lär väl pumpen gå torr? Jag och manualer får sällan bra ihop...

Testade för övrigt en manuell länspump från Biltema idag. Misstänker att jag kan pumpa bort det mesta av luften med den. Lyckades suga vatten över 4 meters sughöjd med den idag :). Tror vattnet i brunnen kontra slangen vid huset ligger på en nivåskillnad av 4-5 meter. Hyfsat imponerande.
 
Det är inte mitt slitage :). Det är förra stugägarens :)

Fasen...kanske skulle man våga använda hydropresskärlet också då. Det ser inte trevligt ut inuti och blåsan är helt paj men man kanske kan rengöra kärlet och skippa blåsan (som ramlade ut som en hög av tuggummi) och använda kärlet som vanlig hydrofor istället för hydropress.
 
Den är självsugande, om man fyller pumphuset med vatten först. Mao är den inte torr ;)

Det sitter en injektorlösning i pumphuset, med vatten i huset kommer det cirkulera genom denna injektor och suga med sig luft sen vatten från sugledningen.
hela huset fullt är väl en 2-3l vatten som kommer cirkulera tills all luft är borta.
 
Bra, tack! Jag har 70 meter ledning så jag kanske får fylla på vatten någon gång extra genom vattentömningsskruvarna.

Är det någon idé att skruva mer. Inget annat att kontrollera?

Om det där var all normal kontroll som går att göra, spolar jag på lite vatten och sköljer ut pumphuset, sen bultar jag ihop åbäket igen.
 
Det går att kolla slitaget på injektorn, men det är stor risk för att man förstör under demontering.
Sålänge som stora disken är hel utan sprickor så tror jag inte att de övriga delarna taget skada.
Sätter du på en backventil så kommer du inte behövs fylla slangen mer den sässongen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.