Tänkte se över hur ni prioriterat tidigare när det gäller att uppgradera sin maskinpark. De flesta ekonomier tillåter inte att man byter ut hela i ett svep, så vad har ni prioriterat först?
Med andra ord, vilken blev ert första verktyg i en bättre klass (i brist på bättre ord)?

Mitt första blev en skruvdragare, DeWalt för 10 år sedan, börjar ge med sig och är i storleksordning inte längre liten och smärt.
 
Sänksåg. Jag tror att just sänksågen är ett ganska vanligt instegsverktyg för framtida festoolnötter.
 
Skruvdragaren var först, sedan sticksågen följt av cirkelsågen.
Det är dom maskinerna som används till i princip allt byggande jag gör.

Sen har väl en del annat uppgraderats till dyrare men det var väl mest för att det var kul.

Priset säger dock inte allt om hur bra något är, jag har haft skruvdragare som kostat mellan 295 - 5700kr och dom bästa har kostat 2400 - 3300kr.

Skickat från en Trocadero
 
Skruvdragare (DeWalt, håller med om att den inte längre är liten och smärt)
Sticksåg (Begagnad blå Bosch)
Handöverfräs (Grön Bosch)

Och kompletterat med 10.8V kit (Multislip, minitigersåg, skruvdragare och skruvknackare) och i dagarna trillar en excenterslip in =)
 
Vad ska du ha verktygen till? Det är väl det första man bör fundera över. Bygga hus, bygga möbler, snickra fågelholkar?
 
Ordningen på mina uppdateringar har mestadels bestämts av fynd på Blocket. Sänksåg och bra fräs kom tidigt sedan flera olika bordsågar.
 
Började köpa DeWalt 18V-maskiner för 12 år sedan och den enda uppgraderingen är modernare batterier nu i sommar. Återkommer om 10-20 år..
 
Jag har alltid köpt kvalite från början. Men skulle jag stå i samma situation med ett gäng skitmaskiner och uppgradera och rangordna bytesordning skule det vara först skruvdragare, kap och ger, stick och cirkelsåg, dvs de verktyg jag använder mest av alla. Slipmaskin av kvalite rankar jag också högt. Jag slipar inte bara lite spackelskarvar på gips utan även bottenfärg på stora båtskrov och annat med lite yta.
 
Jag har först bytt de flesta stationära maskinerna till stora 3-fasare, men först i år har jag slängt min billiga sticksåg och skaffat en blå Bosch, GST 90. Helt plötsligt blev sticksågen ett användbart verktyg! Den skulle jag bytt först, inte var den speciellt dyr, 1300:-, men jäklar vilken skillnad.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Vad ska du ha verktygen till? Det är väl det första man bör fundera över. Bygga hus, bygga möbler, snickra fågelholkar?
Det låter ju sunt. Jag har ibland gjort tvärtom: köpt de verktyg jag vill ha och sedan byggt saker som lämpar sig att byggas med dem. :surprised:
 
Blev nostalgisk och kommer ihåg min första skruvdragare en grön Bosch 7,2 v utan hastighetsreglering det var vara av eller på, men Gud va skönt det var o skruva med maskin!
Det var 22 år sen nu.....sedan dess har jag nog samlat på mig närmre 30 skruvdragare :)
 
verktygsgurun skrev:
Blev nostalgisk och kommer ihåg min första skruvdragare en grön Bosch 7,2 v utan hastighetsreglering det var vara av eller på, men Gud va skönt det var o skruva med maskin!
Det var 22 år sen nu.....sedan dess har jag nog samlat på mig närmre 30 skruvdragare :)
Min farsas första skruvdragare var just en sån Bosch 7,2v, med chucknyckel instoppad i sidan, chucken gick sönder i backarna senare på 90-talet och ersattes med en snabbchuck från Biltema. Den maskinen lever än med originalbatteri kan också meddelas. Den har överlevt flertalet husbyggen och annat, visserligen har han en maskin till sen 10 år men använder ändå Boschen regelbundet. När den legat nåt år laddar han på batteriet och kör.:)
 
mekar-anders skrev:
Min farsas första skruvdragare var just en sån Bosch 7,2v, med chucknyckel instoppad i sidan, chucken gick sönder i backarna senare på 90-talet och ersattes med en snabbchuck från Biltema. Den maskinen lever än med originalbatteri kan också meddelas. Den har överlevt flertalet husbyggen och annat, visserligen har han en maskin till sen 10 år men använder ändå Boschen regelbundet. När den legat nåt år laddar han på batteriet och kör.:)
Jag hade en liknande, inköpt 1989. Men där gav batteriet upp, så den är numera återvunnen.
Balansen på den maskinen var under all kritik.
 
fiskbuggaren skrev:
Det låter ju sunt. Jag har ibland gjort tvärtom: köpt de verktyg jag vill ha och sedan byggt saker som lämpar sig att byggas med dem. :surprised:
Jo, så är det ju ibland. Jag vet till exempel en som köpt sig en fruktansvärt märkvärdig musikanläggning. Sen köper han skivor som ska vara "svåra", bara för att anläggningen ska utnyttjas. Han är alltså inte det minsta intresserad av musik, med väldigt intresserad av musikåtergivning.

Likadant blir det ofta på BH. Många är helt fixerade vid själva maskinerna, inte av vad de ska användas till. Bara i den här tråden har TS redan fått minst 17 konkreta tips på vad han ska skaffa för maskiner, utan att någon har den blekaste aning om vad han ska göra, hur mycket han ska göra det, när han ska göra det eller var han ska göra det.
 
andersmc skrev:
Många är helt fixerade vid själva maskinerna, inte av vad de ska användas till. Bara i den här tråden har TS redan fått minst 17 konkreta tips på vad han ska skaffa för maskiner, utan att någon har den blekaste aning om vad han ska göra, hur mycket han ska göra det, när han ska göra det eller var han ska göra det.
Jag håller delvis med, men det finns givetvis tumregler. Jag skulle vilja hävda att för de allra flesta är en skruvdragare det man använder mest, till viss del eftersom det är ett verktyg man kan använda i vardagen och inte bara vid byggen.

Något som är relaterat till trådens frågeställning är vilka verktyg som jag man får mest för pengarna när man köper en dyr version. Jag skulle här vilja säga att skruvdragare och sänksåg är ett bra exempel på verktyg där dyrare är så pass mycket bättre än de är bra kandidater för uppgradering. Min Cotech-fräs kan däremot definitivt mäta sig med min fars DeWalt-dito, så där kanske man inte har lika bra utväxling. Sedan kan man ju givetvis ha tur och köpa billiga men bra verktyg, så generella regler kan vara svårt ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.