Om man är snål och istället för att köpa en 25A säkerhetsbrytare tar en Hager 40A huvudbrytare och deras minsta normkapsling plus en klisterlapp, uppfyller man då kraven? Den är ju låsbar.
 
Köp en Malmbergs säkerhetsbrytare!
 
Om det handlar om en bostad och syftet att frånskilja så uppfyller annars en huvudbrytare det kravet, även om den kanske inte vanligen används på detta sätt. Den uppfyller dock inte kraven som säkerhetsbrytare i ordets bemärkelse, men det är heller inte vad du vill ha? Dvs ingen klisterlapp som det står säkerhetsbrytare på. En riktig säkerhetsbrytare är ett bättre val - de finns som Anders säger billigare än huvudbrytare från Hager.
 
Det måste väl vara både billigare och snyggare att sätta en säkerhetsbrytare??

Här är Garos t.ex.Säkerhetsbrytare 194 kr

//Patrik
 
Patrik. Den brytaren är INTE en säkerhetsbrytare utan en "vanlig" strömbrytare, säkerhetsbrytaren heter SBG xxxxx.
BGV, BGG, BGL är "vanliga" brytare. Dom ser dock alla rätt lika ut men det skiljer under skalet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jaha, där ser man. Visste inte att det var skillnad. Tack för upplysningen! Jag brukar alltid använda Norwescos (Solar plus) säkerhetsbrytare så har uppenbarligen dålig koll på andra. Letade efter Norwesco, men hittade bara Garos så det fick bli den som exempel. :)

Edit: Det roliga i kråksången är att den strömställaren ligger under "säkerhetsbrytare" på elbutik.se...

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Såg det också. Begreppet verkar inte helt känt. Har alltid undrat varför det säljs säkerhetsbrytare på Clas o Jula m.fl? Det låter väl bättre än lastfrånskiljare som det annars skulle heta för hushåll. :|
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Det måste väl vara både billigare och snyggare att sätta en säkerhetsbrytare??

Här är Garos t.ex.Säkerhetsbrytare 194 kr
Jag vet inte om det är just den modellen, men själva konceptet med en arm som vrider på en axel som sticker ut på sidan kan strula... I tvättstugan sitter det den där typen av brytare och åtminstone en så "slirar" spaken mot axeln så att det är lite halvklurigt att lyckas göra "vaktmästarreset" på nån av maskinerna. År 2020 ska jag försöka orka dra åt nån skruv. (Det verkar enklare att fixa felet än att orka prata med någon halvfrämmande människa om det ;) )
 
  • Gilla
linusab
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Såg det också. Begreppet verkar inte helt känt. Har alltid undrat varför det säljs säkerhetsbrytare på Clas o Jula m.fl? Det låter väl bättre än lastfrånskiljare som det annars skulle heta för hushåll. :|
Och vad är den exakta skillnaden då, mellan en säkerhetsbrytare och lastfrånskiljare?
Jag har fått för mig att det finns minst tre aktörer i tråden som verkar veta! ;)
 
Jag har tjatat om detta ett antal gånger, men varit ganska ensam om det så det är till att undra om jag har fel...
Det är med elkopplare av olika slag är en liten djungel, men detta är (en liten del av) vad jag uppfattat av SEK HB 418 och IEC 60947.

10000000000000900000003B5895CA73.png En lastbrytare har egenskapen att kunna sluta, föra och bryta belastningsström (dock inte kortslutningsström för det kan bara effektbrytare göra).

10000000000000900000002C9A878F91.png En frånskiljare har egenskapen att garantera en säker brytning med en kontaktgap som ska klara en liten smäll från åskan etc. Den är också låsbar och har ett synligt frånläge. Den får inte sluta eller bryta belastningsström, så den finns troligen i praktiken. Den får heller inte vara utförd med halvledarteknik som en lastbrytare får vara. Många olika typer av elkopplare kan ha frånskiljningsegenskaper.

Begreppet allpolig brytare med minst 3 mm kontaktgap förekommer ju i bruxet till många apparater. Om det är en lastfrånskiljare eller något liknande med lite lägre ställda krav har jag inte hittat något svar på.

10000000000000900000002DBBC160A7.png En lastfrånskiljareär en kombination av lastbrytare och frånskiljare och har båda dess egenskaper. En bra brytare mao :)

Då är det dags att gå över till syftet med en frånskiljare, för det finns två


  1. Frånskiljning för elektriskt underhållsarbete.

    Här är kraven inte såå höga, som frånskiljare duger stickpropp, smältsäkring, dvärgbrytare med frånskiljningsegenskaper, huvudbrytare etc. Det gäller såväl bostäder som industrier och offentliga lokaler vad jag förstår.
    .
  2. Frånskiljning för mekaniskt underhållsarbete.

    Här är kraven betydligt strängare, och det är först här som säkerhetsbrytare kommer in i bilden. Det gäller också endast för rörliga maskiner som kan orsaka skada om det startas okontrollerat. Kraven kommer från arbetsmiljöverket och berör flera kategorier av underhållspersonal, rörkrökare, mekaniker, svetsare, ventilationskillar m.fl, till skillnad mot frånskiljning för elektriskt underhållsarbete då det bara är elektriker som berörs (min tolkning).

    Det handlar alltså om att förhindra att maskinen startar, så spänningen behöver nödvändigtvis inte brytas, det kan utföras på andra sätt. Men vanligen utförs det mha en säkerhetsbrytare. Tanken är att rörmokarn, motormekanikern m.fl sätter varsitt oberoende hänglås på säkerhetsbrytaren så att ingen kan starta motorn förrän siste man lämnat.

En säkerhetsbrytare är alltså en lastfrånskiljare. Tror det är ett krav att den ska kunna (nöd)bryta last. Den stora skillnaden är de regler som en säkerhetsbrytare har, där de viktigaste är


  • Den får inte användas för att bryta eller sluta belastningsström, utom i nödfall. Man får inte slita på kontakterna. De kan ibland därför vara förreglade mot en elkopplare som bryter innan kontakterna i säkerhetsbrytaren gör det.
  • Den ska finnas i omedelbar närhet, eller åtminstone inom synhåll.
  • Den har, tror jag, lite högre krav än lastfrånskiljare, tål lite högre stötspänning och kanske t.o.m kortslutningsströmmar - har inte läst 60947 såå noga...
  • plus lite andra krav på installation etc.

Så, därför undrar jag varför Clas & Jula säljer säkerhetsbrytare... Till vem riktar de sig?

De säkerhetsbrytare som Clas & Jula säljer är ändock ett utmärkt val före de strömbrytare som de också säljer. River man bort klisterlappen som det står "får ej användas för start och stopp" så får man en utmärkt "arbetsbrytare" till sin VVB eller vad det nu kan vara.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Tack, tack! Jag tar ett par sådana där från Elbutik.se

Lastfrånskiljare behöver inte vara låsbara så vitt jag kan se. Här är ett exempel från Hager:

http://www.hager.de/produktkatalog-...alter-modular-20-a-bis-160-a/hab304/28215.htm

Jag har sålt "säkerhetsbrytare" med en annan innebörd: För maskinsäkerhetstillämpningar har man brytare, lås, avkännare och interlockingsystem som är både mekaniskt och elektriskt redundanta. Sådana brukar man använda om man till exempel har en robotcell som man ska gå och in och göra service eller annat manuellt arbete i. När man i en viss ordning klarerat skyddsanordningarna har man säkrat den farliga utrustningen så att man kan gå in utan att hela området i anläggningen nödstoppar. I vissa fall, till exempel pressar, har man två brytare som måste aktiveras exakt samtidigt för att visa att man har händerna på rätt ställe eller ett dödmansgrepp som aktiverar nödstoppet om man släpper greppet. Det förekommer också skydd för att man inte ska kunna bli inlåst i ett farligt område. Till exempel kan alla som går in ha en unik nyckel eller ett personligt hänglås man låser dörren i öppet läge med.

Jag tänker dock inte sätta mig och utreda MTTF-värden för att bestämma vilken PL resp. SIL-nivå enligt ISO 13849 och 61508 min varmvattenberedare eller elpatron tillhör :)
 
Se där, Bo har svarat medan jag skrev mitt inlägg.

Frånskiljare i form av en kontaktor utan förmåga att bryta strömmen under last har jag faktiskt använt: När driftfallet var pulser som långt högre än matningens märkström och termiska avsäkring. Som lastbrytare fungerade då en halvledare och kontaktorn var bara där för att det inte skulle ligga spänning på om det blev fel på halvledarna. En effektbrytare innan halvledaren fungerade som överlast- och kortslutningsskydd.
 
Säkerhetsbrytare torde väl vara bra även för privatpersoner (och mindre företag som inte genomgår eventuell omständig procedur för att få handla på vissa "säljer endast till företag"-leverantörer) för t.ex. en svarv, bandsåg eller liknande?

Visst, i dessa sammanhang skulle stickproppanslutning (med CEE-don) fungera lika bra för att säkerställa att maskinen inte startar när man skruvar, eftersom man antingen är ensam eller "alla känner alla", men det är ändå inte fel med en säkerhetsbrytare.
 
Bra genomgång där Bo!

Sitter och tänker på när jag gick på en nit med en tvåpolig brytare från Jula. Se den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.