Jag har ett fint funkis-hus från 1937 med en lång fin balkong utan tak, längs husets sida. Under balkongen kan man se tydligt fuktgenomsläpp och jag har förstått att man brukade gjuta in ett tätskikt en bit ner i betongen, asfalt typiskt, som inte var så tätt och hållbart som man trodde då. Även om 75 år inte är så pjåkigt.

Nu har jag fått in olika uppfattningar. Vissa säger:

(A) Lägg nytt tätskikt ovanpå, med tre delalternativ
- Takpapp och sedan någon trätrall (billigt, men kanske inte funkis-original och bygger högt)
- Alsan RS om man vill ha en målad cement-liknande yta (dyrt 3500kr/m2, men bygger bara 5 mm med tät och ytskikt och ser ut som cement)
- Tätskikt t.ex. Schönox 1 K-DS och sedan klinker (passar nog inte heller funkis original)

(B) Bila bort ner till gamla tätskiktet, ta bort det, lägg nytt tätskikt, gjut igen med ny betong, nytt ytmaterial. Dyrt som sjutton!!!!

Vad gäller. Argumentet hos (B)- förespråkarna är att om man lägger ett nytt tätskikt ovanpå, har man ju två tätskikt (låt vara att det ena, det inne i betongen, läcker). De säger att då har man fuktig betong där inne, det blir problem. Är det så? Verkar ju vara jättemånga som bara lägger nytt skikt ovanpå? Kan man bara köra på och räkna med att det torkar neråt genom den läckande asfalten. Eller ska man kanske torka ut betongen med byggfläktar ute på balkongen - känns också dyrt och jobbigt på 8 x 1.5 m balkong.

Någon som vet? Måste finnas många hundra tusen sådana här balkonger i Sverige,


Tacksam för råd. -Anders
 
Finsats istället för trall i alternativ 1, så slipper du saka funkiskänslan.

Vad gäller höjden, drar det mycket med sig att bygga på säg sju cm?? terrassdörrar, väggbeklädnand etc...
 
Hur mår armeringen? Sitter balkongen fast ordentligt i väggen? Många sådana balkonger i flerfamiljshus har man ju valt att inte renovera utan bilat bort alltsammas och byggt en helt ny.
 
Så där ja! Nu nästan tre månader senare, kan jag rapportera facit!

Jag forskade vidare och hittade exampel på att sådana här balkonger faktiskt kan ramla ner, om kraftiga frost-spräng-skador i betongen kombinerat med sönderrostade balkar, båda förstås som resultat av inträngande vatten pga ej längre fungerande tätskikt.

Så jag bilade upp!

Konstruktionen var gjord med två stycken betongplattor. Så underst: en betongplatta, sedan jord-sand emellan och överst en topp-betong-platta. Det förväntade asfaltsskiktet lyste med sin frånvaro! Så inte konstigt att det trängt in vatten! Det enda skyddet var därmed ett avflagat topplager av okänt plastliknande material, som knappt täckte 2/3 av ytan, säkert från 70-talet.

Topp-plattan var i dåligt skick så den åkte hela plattan. Balkarna verkade ok, så de rostskyddade vi bara. Botten-plattan verkade också i ok skick, så vi bytte inte den. Vi provborrade igenom bottenplattan hela vägen ut under betongen där vi sett fuktfläckar på undersidan, och den var hård som ... (betong?) hela vägen.

Sedan göt vi ny topp-platta över hela balkongen.

Men vad blev det för tätskikt (som var ursprungsfrågan)? Jo, jag hittade en produkt Mapelastic från Mapei, som passade perfekt. Så efter topp-betong-plattan, blev det ett Mapei-lager, som sedan skyddas av klinker i vanlig fix, med fog.

Fördelen med hela proceduren var också att det inte blev några special-material e.dyl, dvs vilka betong-killar som helst bör kunna genomföra ett sådant här projekt. Skulle dock rekommendera att själv inspektera järnbalkar osv, om ni som jag inte litar på någon :)

Så nu ska det nog hålla 100 år till.

Enjoy!
Här laddade jag upp lite foton, där man kan se balkarna under projektets gång, samt hur det blev när det blev klart.
(Fotot underifrån är innan projektet men det ser likadant ut nu och bra för att få en känsla av konstruktionen.
På sikt ska jag byta räcket men det får bli nästa år.

https://www.dropbox.com/sh/0b9qpochsqeqkax/5Xcbx8EAZw
 
  • Gilla
Vilas86 och 4 till
  • Laddar…
Hej igen Anders, toppenbra kort!
Här kan du se min ena balkong: http://villaparadis1.blogspot.se/2012/09/balkong-i-sovrummet-innan-renovering.html
Det ligger plattor på den idag, huset byggdes mellan 35-38 och är serponit, puts på tegel.
En fråga kring din balkong, du funderade inte på att sätta upp en 1-2 dm hög "stänkkant" mot väggen längs balkonggolvet, för att skydda mot fukt? Jag har sett att min puts är lite bucklig där så att jag får knacka loss den och putsa nytt.
Mvh
Jan
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Jo absolut. Jag vek upp både Mapelastic och klinkern en rad (ca 10 cm) på fasaden. Det måste man absolut göra annars kommer regn- och tö-vatten rinna in i småsprickor mellan balkong och fasad. Min granne fick stora skador in i huset just pga att det saknades. Tittar man noga på mitt foto kan man skymta det.
Mvh Anders
 
Japp ser det nu =)
 
Hur gjorde du med fyllningen (sand o jord), lade du dit något annat, eller gjöt du en homogen betongplatta?

Det där Mapei lagret, fixade du det själv eller hade du hantverkare?
 
  • Gilla
Jönas och 2 till
  • Laddar…
A andelar skrev:
Så där ja! Nu nästan tre månader senare, kan jag rapportera facit!

Jag forskade vidare och hittade exampel på att sådana här balkonger faktiskt kan ramla ner, om kraftiga frost-spräng-skador i betongen kombinerat med sönderrostade balkar, båda förstås som resultat av inträngande vatten pga ej längre fungerande tätskikt.

Så jag bilade upp!

Konstruktionen var gjord med två stycken betongplattor. Så underst: en betongplatta, sedan jord-sand emellan och överst en topp-betong-platta. Det förväntade asfaltsskiktet lyste med sin frånvaro! Så inte konstigt att det trängt in vatten! Det enda skyddet var därmed ett avflagat topplager av okänt plastliknande material, som knappt täckte 2/3 av ytan, säkert från 70-talet.

Topp-plattan var i dåligt skick så den åkte hela plattan. Balkarna verkade ok, så de rostskyddade vi bara. Botten-plattan verkade också i ok skick, så vi bytte inte den. Vi provborrade igenom bottenplattan hela vägen ut under betongen där vi sett fuktfläckar på undersidan, och den var hård som ... (betong?) hela vägen.

Sedan göt vi ny topp-platta över hela balkongen.

Men vad blev det för tätskikt (som var ursprungsfrågan)? Jo, jag hittade en produkt Mapelastic från Mapei, som passade perfekt. Så efter topp-betong-plattan, blev det ett Mapei-lager, som sedan skyddas av klinker i vanlig fix, med fog.

Fördelen med hela proceduren var också att det inte blev några special-material e.dyl, dvs vilka betong-killar som helst bör kunna genomföra ett sådant här projekt. Skulle dock rekommendera att själv inspektera järnbalkar osv, om ni som jag inte litar på någon :)

Så nu ska det nog hålla 100 år till.

Enjoy!
Här laddade jag upp lite foton, där man kan se balkarna under projektets gång, samt hur det blev när det blev klart.
(Fotot underifrån är innan projektet men det ser likadant ut nu och bra för att få en känsla av konstruktionen.
På sikt ska jag byta räcket men det får bli nästa år.

[länk]

Hej,
Jag har en balkong från 1943 som behöver renoveras. Jag misstänker att den har samma konstruktion som du beskriver med sand i mitten.
Jag försökte komma in på bilderna du laddat upp för att få lite inspiration, men länken fungerar inte.
Skulle du kunna lägga upp bilderna igen? :), skulle verkligen vara till stor hjälp!!!!

Tack på förhand!
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.