Vi tvingades sälja gasoltuberna när vi flyttade eftersom flyttkarlarna vägrade ta i dem. En försäkringsfråga. Nu ska vi alltså köpa ny gasoltub, men jag är osäker på om vi kan köpa vad som helst eller om det finns olika typer av kopplingar för att ansluta gasolslangen till -tuben. Nån som vet vad som gäller?
 
Alla svenska gasolflaskor har samma koppling. Det finns en standard för detta.

Men jag förstår inte hur du skall få hem gasflaskan.
Om du inte kunde ta med de gamla när du flyttade (i bilen t.ex.),
hur skall du transportera hem den nya från affären?
 
D
KnockOnWood skrev:
Alla svenska gasolflaskor har samma koppling. Det finns en standard för detta.
Stämmer verkligen detta (eller missförstår jag dig)? Jag har t.ex. PC10 hemma och 2012 i båten och inte har väl de samma anslutning? 2012 har ju en självstängande anslutning där man gängar i medsols medan PC10 har manuell ventil på flaskan och anslutning med motsols gänga.

Eller menar du att själva slangnippeln från reducerventilen är standard?

Som jag har förstått det så kan man väl köpa i princip vilken flaska man vill om man bara har en reducerventil som är anpassad till flaskan och förbrukaren. Om du förbrukar en del gasol och har plats, så rekommenderar jag att välja en stor flaska, t.ex. PC10, då kostnaden för att byta flaska (=fylla på gasol) är förhållandevis mycket lägre för större flaskor.
 
Redigerat av moderator:
DIY_freak skrev:
Stämmer verkligen detta (eller missförstår jag dig)? Jag har t.ex. PC10 hemma och 2012 i båten och inte har väl de samma anslutning?

Ja och nej :)

Jag räknade inte med 340grams och 2 kilos campingbehållarna i mitt svar.

Dels eftersom detta handlar om en relativt stationär installation, utegrill på altanen,
och där använder man normalt inte campingflaskor.

Dels därför att om det hade varit frågan om en liten tvåkilos campingflaska hade nog inte
FemTummar haft några problem att ta med den i en kasse eller i bilen.

Och flyttfirman hade nog inte vägrat transportera den.

Och vi räknar inte heller med Campingaz och liknande smålflaskor, eller hur ;)
 
D
Men 2012 är ju väldigt vanlig, så en liten varning om att den inte har samma anslutning är ju på sin plats. Sedan när man väljer flaska, så bör man också tänka lite på var man tänker "fylla på" (=byta) den så man köper en flaska av den typ som gasolförsäljaren som man tänkt använda har, eftersom de inte gärna tar emot andra flaskor i utbyte.
 
KnockOnWood skrev:
Alla svenska gasolflaskor har samma koppling. Det finns en standard för detta.

Men jag förstår inte hur du skall få hem gasflaskan.
Om du inte kunde ta med de gamla när du flyttade (i bilen t.ex.),
hur skall du transportera hem den nya från affären?
Hoppsan, jag glömde säga att vi bodde i Norge innan vi flyttade så även om det finns en svensk standard så är det inte säkert att det hjälper mig. Ska försöka ta bild av anslutningen senare idag och lägga ut, men har inte möjlighet just nu.
Beträffande varför vi inte kunde få den med så är föklaringen enkel. Bilen var redan full av blommor, barn och känslig elektronik så ett par rejäla gasolflaskor var rätt och slätt inte att tänka på.
 
D
I Norge har man främst H koppling så det bästa är att skaffa en adapter eller en ny flaska med passande reduktionsventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.