Hej,
jag måste byta fönster i nedervåningen, de är borta all räddning. Huset är kombinerat 80/90talet. Jag vill ha så stor glasyta som möjligt. Samtidigt vill vi ha möjlighet att putsa inifrån. Vridfönster är ju det vanligaste i Sverige men jag avskyr den vertikala öppningen. Alternativ är en sidhängt sideswing som flippar runt till putsläge, eller ett inåtgående fönster med dreh-kipp funktion. Tyvärr blir oftast glasytan liten med desa funktioner.
Någon som haft samma problem och kanske en lösning?
 
jag valde öppningsbara på övervåningen pga tvättning innifrån. nere så valde jag fasta pga större glas o bättre u-värde? Frågan är vell vad som är viktigast lätt o tvätta lr stort fönster, mina är lätta att komma åt utifrån + blir ändå inte tvättade så ofta så va ett lätt val.
 
Tack för svaret. På Ö-våningen ska de vara öppningsbara och tvättbara inifrån så det blir Sideswing. Nedervåningen är fönstren för stora för enkellufts-sideswing. Tvåluftsfönster kräver så mycket karmtjocklek att glasytan minskar oacceptabelt.
Vill inte ha vridfönster!!! Tipps?
 
Det går inte med enlufts pga bredden, tvåluft vill du inte ha, vridfönster vill du inte ha....återstår väl fast fönster då.
 
Jag har dreh/kipp i alla sovrum och våtrum/kök.
a) Lätt och säkert att sätta i vädringsläge.
b) Bra som utrymningsväg vi brand med sidvägs öppningen.
c) Också lätt att tvätta om det är på övervåning.

I vardagsrum/matrum har jag fasta fönster. För vädring utrymning finns altan- och ytterdörr.
 
PVC-fönster kan lösa det men jag är tveksam, hållar dom kvaliten?
 
Tack Knock, men hur är karmmåtten och glasmåtten?
 
Ett alternativ är att regla om för större fönster om det är väldigt viktigt med större glasyta.
Om nu det går konstruksionsmässigt och det är ok med stadsbyggnadskontoret.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Tack Knock, men hur är karmmåtten och glasmåtten?
Vad petig du är ;)

Nu har jag mätt på 11 x 13 fönster, som jag har i både fast och dreh/kipp utförande
Det är 3-glas träfönster direktimporterade från Polen.
Karmyttermått bredd: 1080 höjd: 1280

Glasmått fasta fönster: 840 x 1020
Glasmått dreh/kipp fönster: 910 x 1110

Jag upplever själv fönstren som välproportionerade, dvs inte för mycket karm i förhållande till glaset.


Men jag har gjort misstag när jag har köpt kompositfönster till ett uthus.
De är underkanthängda, dvs kipp utan dreh.
Köpte då motsvarande 11 x 6, dvs liggande långsmala 2-glas plastfönster.
Där ser glaset verkligen litet och smalt ut i förhållande till bågar och karmar,
och jag borde ha köpt 11 x 7 i stället.
För skojs skull mätte jag just karmyttermått - glasmått på fönstren (höjdmåtten):
Träfönster: 170 mm
Plastfönster: 240 mm
Det är ju en viss skillnad.

Fler frågor när jag har måttbandet framme? :)
 
KnockOnWood skrev:
...
Glasmått fasta fönster: 840 x 1020
Glasmått dreh/kipp fönster: 910 x 1110

...
Skall naturligtvis vara tvärt om:

Glasmått fasta fönster: 910 x 1110
Glasmått dreh/kipp fönster: 840 x 1020


Ursäkta att jag rörde till det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.