Skulle vilja få reda på hur tjock en 3-stavsparkett från 1957 rimligtvis är, ngn som vet?

Önskar fräsa upp ett spår i parketten i mitt radhus (byggår ´57) för att lägga i 16 mm VP-rör men behöver först veta om det fungerar. Dvs om parketten är minst 16 mm tjock.

Det ligger ett regelsystem under så jag antar också att under parketten ligger även någon form av golvskiva. Jag har borrat ett litet hål och då kunnat faställa att total tjocklek är ca. 28-30 mm och att översta lagret i parketten, själva ekfanéren, är 5 mm.

Ngn som har tips på hur tjock parketten och/eller golvskivan kan vara?
 
Men har du inte svara på din egen fråga?

Jag trod att din parkett ligger direkt på reglar (gissningsvis på cc60). Något undergolv finns säkerligen inte om parketten har de mått du beskriver.

 
Eller så ligger den spikad på spåntade brädor som den gjorde i mitt hus från 52.

/Jonas
 
I vårt hus från 1960 var också fanérparketten spikad i spåntade brädor. Kan mäta efter exakt hur tjock själva parketten var när jag kommer hem.

/Elin
 
kloka_elin skrev:
I vårt hus från 1960 var också fanérparketten spikad i spåntade brädor. Kan mäta efter exakt hur tjock själva parketten var när jag kommer hem.
Hej Elin! Det låter rimligt med att den kan ligga på spontade brädor, vore super om du kunde kolla hur tjock din parket är.

Om den är spikad, sitter spikarna isåfall dolda i sponten i parketten? Antar att det kan bli svårt att helt undvika dessa om jag skall såga eller fräsa upp spår som går på tvären av parkettbrädorna... :-/

/Michel
 
Min parkett var skråspikad i spånten...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Min parkett var skråspikad i spånten...
Kommer du ihåg hur tjock den kan ha varit? Är det rimligt med minst 16 mm?
 
Nu har jag mätt golvet, som visade sig vara 12,5mm tjockt, varav 5 mm fanér. Hur tjockt det spontade undergolvet är vet jag inte eftersom det ligger kvar och nu dolt av vår nya parkett.

Vi hade det i rutmönster, fem stavar bildade en kvadrat. Varje stav satt fastspikad i undergolvet med 2-3 spik. Tyvärr minns jag inte riktigt om det fanns något system i spikandet, men jag misstänker att risken finns att träffa på en eller annan om man fräser...

Måste själva parketten vara 16 när golvet totalt är 28-30mm?

Hoppas mitt svar hjälpte något.

/Elin
 
Nja, om parketten var minst 16 mm så kunde jag med cirkelsåg såga två parallella spår, ta bort parketten och lägga i några 16 mm rör för att dra diverse olika kablar i golvet. Jag skall ändå lägga ny parkett så det skulle bli snyggt och praktiskt.

Om det är mindre än 16 mm måste jag också fräsa ur ett spår i materialet under. Går väl också men inte lika smidigt.

Fast ett problem är hur jag skall såga i parketten med cirkelsåg om det finns en massa spik som jag kan träffa. Ngn som har förslag på lämplig metod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.