Jag har nyss köpt ett hus med gammal kombipanna som jag eldar med ved. Jag har elektrisk vvb men ingen acktank. Jag funderar på hur jag ska ställa shunten? Kan den inte helt enkelt stå på 10 så får termostaterna på elementen sköta regleringen? Hittils har jag bara haft upp pannan i 60-70 grader och det räcker gott för att få varmt. Är det någon mening att elda pannan till högre temp?
 
själv så har jag elementen på full värme, sen annvänder jag shuntstyrning från termoventiler och det funkar jätte bra,..
med tanke på bakterier så är det bra att elda upp till 80-85 grader
 
Nja.

Anledningen till att man shuntar ut vattnet är för att undvika onödiga transmissionsförluster. Värme som helt enkelt inte kommer huset till godo. I system med ack. tank är det också bra för att inte förstöra skiktningen.

Vad gäller (legionella)bakterier som jag antar att Patrik79 åsyftar så börjar dessa dö vid temperaturer över 50 grader. Vid 60 grader så dör de inom 10 minuter. Vid 70 grader så dör de på 10 sekunder. Det är alltså inget skäl till att elda upp högre. Dessutom så har TS elektrisk VVB så det spelar ändå ingen roll i detta fallet :)

Det kan däremot vara mer bränsleeffektivt att elda upp till 90 grader när pannan ändå är varm.
 
kulle
Du kan ställa shunten på 5 . Nu är det ju sommartid men snart blir det kallare och då får du elda lite oftare, eftersom du inte har ack tank så blir det till att elda väldigt ofta när det är riktigt kallt ute och du får kanske ställa shunten på 7-8.
Som regel ska man inte shunta ut varmare vatten än vad som behövs.
 
Jag skulle satsa på en shuntstyrning.
Kostar inte spec mycket, 2000-2500 får du en för.

Som regel ska man inte shunta ut varmare vatten än vad som behövs.
Det är just det här man vinner med shuntstyrning.
Att inte pumpa runt varmt vatten i rören om det inte behövs.
Spec vår och höst kan man vinna mycket. På nätterna kan det vara kyligt, då behövs det värme på elementen, på dagarna kanske solen ligger på så det inte behövs nåt alls...
Har man då inte shuntstyrning så behöver man öppna shunten så att man får värme på elementen på nätterna, med påföljd att det kommer pumpa runt värme även på dagen när huset redan är varmt.
Har du styrning så stryper den och sparar värmen i pannan under dagen.

Mycket väl investerade pengar.
 
Hej.
Har själv köpt en shuntstyrning (EC HOME) och kan ju bara hålla med ovanstånde skrivare.
Man spar väldigt mycket.
 
Kan nog bli lite fel med en shuntstyrning till en kombi panna med en sån vill man värma nån grad extra när man eldar för pannan kallnar fort och det blir kallt inne om du inte har så att elpatron går in och hjälper till mellan eldningarna. Spar pengarna från shuntstyrningen och köp en bättre värmeanläggning om nått år när du tröttnat på kombipannan.
 
smurfen72 skrev:
Kan nog bli lite fel med en shuntstyrning till en kombi panna med en sån vill man värma nån grad extra när man eldar för pannan kallnar fort och det blir kallt inne om du inte har så att elpatron går in och hjälper till mellan eldningarna. Spar pengarna från shuntstyrningen och köp en bättre värmeanläggning om nått år när du tröttnat på kombipannan.
Nja. Man vinner fortfarande mycket med en shuntstyrning. Visst, det kan bli så att pannan kyls ner snabbare om man tar ut mer värme men komforten i huset höjs betydligt.

En vanlig manuell shunt är ju "dum" så till vida att den inte känner av vilken framledningstemperatur den ger ut.
Den blandar ju bara varmt pannvatten med returvattnet från elementen procenuellt, tex den tar 70% från pannan och övriga 30% från returen.
Man kan ju inte öppna shunten helt, för om man har 90° i pannan efter eldning så vill man ju inte ha ut 90° på elementen.
Därför låter man shunten blanda i kallare vatten för att få lagom temp ut rill elementen, säg 60°.
Problemet kommer när pannan kallnat av lite grann, tex 60°.
Om man har en manuell shunt så blandar den fortfarande 70/30. Tar 70% av 60° vattnet och blandar i 30 kallare vatten.
Då sjunker temperaturen på vattnet ut till elementen, det kanske blir för lågt och det räcker inte till för att hålla en jämn temperatur i huset.

Med shuntautomatik justerar ju shunten detta själv och försöker hålla en jämn temperatur i huset så länge det går.
Been there, done that.
Jag har haft en kombipanna utan automatik, tyckte alltid det var ojämn värme.
 
Hej.
Har kombipanna själv (CTC v25) men visserligen kopplad till acctank på 1000l. Men sen jag köpte shuntstyrningen så har jag fått värmen att räcka bra mycket längre i pannan än när jag handshuntade själv. Ja den kallar ju bara på så varmt framledningsvatten som behövs.
Sen tycker ju jag att man bör koppla alla vedpannor till acctank för större värmekomfort o bättre verkningsgrad på pannan. Ja slipper ju att springa o elda hela tiden.
 
A.Holm skrev:
Nja. Man vinner fortfarande mycket med en shuntstyrning. Visst, det kan bli så att pannan kyls ner snabbare om man tar ut mer värme men komforten i huset höjs betydligt.

En vanlig manuell shunt är ju "dum" så till vida att den inte känner av vilken framledningstemperatur den ger ut.
Den blandar ju bara varmt pannvatten med returvattnet från elementen procenuellt, tex den tar 70% från pannan och övriga 30% från returen.
Man kan ju inte öppna shunten helt, för om man har 90° i pannan efter eldning så vill man ju inte ha ut 90° på elementen.
Därför låter man shunten blanda i kallare vatten för att få lagom temp ut rill elementen, säg 60°.
Problemet kommer när pannan kallnat av lite grann, tex 60°.
Om man har en manuell shunt så blandar den fortfarande 70/30. Tar 70% av 60° vattnet och blandar i 30 kallare vatten.
Då sjunker temperaturen på vattnet ut till elementen, det kanske blir för lågt och det räcker inte till för att hålla en jämn temperatur i huset.

Med shuntautomatik justerar ju shunten detta själv och försöker hålla en jämn temperatur i huset så länge det går.
Been there, done that.
Jag har haft en kombipanna utan automatik, tyckte alltid det var ojämn värme.
Lär knappast få jämn värme inne med kombipanna även om man har shunt styrning den lagrade värmen i pannan räcker inte länge satsa på nytt. Men om det ändå ska kostas på nytt ska det självklart vara automatiskt.
 
Hej.
Tror ju inte problemet ligger i kombipannan. Om man kopplar pannan till acctank/tankar så blir ju pannan mer effektiv och man får ju mer varmt vatten. Då ökar komforten väldigt mycket. Har ju själv en kombipanna kopplad till acctank. Shuntstyrning med rumsgivare. Så tycker inte man alltid behöver köpa nytt utan utveckla det du har o gör det effektivare. Har köpt saker till min panna för ca 4500kr och det har gjort eldningen mer bekväm o enkel samtidigt som jag minskat min vedförbrukning med ca 30%. Gjorde föresten egna turbulatorer vilket gör mer än man tror. Jag eldar en gång var 5 dag på sommaren och varannan dag om det ligger runt 0 grader.
Så Andreas köp en begagnad acctank och shuntstyrning så blir din panna mer effektiv.
 
Helt klart går det att förbättra med befintlig panna. För vedeldning utan acktank kan inte bli jämn värme då det inte finns tillräckligt med lagrad energi.
 
Håller med dig. Alla som eldar utan acctank skulle få se o prova på en anläggning med det+ att jag tycker det alltid ska finnas rökgastermometer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.