Hello forumet!

Vi har takpanel i hela huset och tänker lasera alltihopa i vitt. Vi har både kompressor och tillbehör för att kunna sprutmåla med denna, men har ingen tidigare erfarenhet av det.

Är det någon som har gjort det tidigare och kan avgöra vilket som blir lättast att göra, sprutmåla eller måla med pensel? Det ska tilläggas att alla rummen ska tapetseras om och det ligger endast spånplatta på golven så det enda vi behöver täcka över är fönster.
 
Ett tips som dykt upp tidigare: När målarna laserar tak så lägger de på lasyren med roller och jämnar sedan ut den med pensel. Jag antar att man måste vara ganska snabb med penseln efter rollningen så att lasyren inte hinner torka in.
 
Ojdå det där med roller o pensel låter som om man får vara två för att fixa det. Kan iofs var värt ett försök i ett av de mindre rummen. ;D

Alla tips är välkomna så bara ös på!
 
Jag har precis vitlaserat cirka 80 kvm takpanel med en rätt så bred och kraftig pensel. Det gick ganska lätt. Det enda jobbiga var att det var ryggåstak med ca 4 meter till nock!
 
Japp vi laserade taken i tre sovrum i helgen... blev jättebra. Tipsen som vi också kan ge, lägg pengar på bra färg och bra pensel för det lönar sig!!
 
Vi har istället valt att vitmåla vårt tak.
Detta innan det sätts upp.
Först har vi målat alla kvistar med shellack sedan grundmålat.
Detta tog lång tid vi har säker målat i totalt 24 h, först rollade vi sedan målade vi efter med pensel för att få lite mer "liv" i panelen.
Sedan ska pärlsponten sättas upp och målas en sista gång ( då utav målare).
//Princess
 
Jag har också funderingar på att sprutmåla eftersom det är en profilerad och omålad träpanel som jag tror blir svår att rolla och jag har ingen lust att måla med pensel. (ca50kvm)
I mitt fall handlar det inte om lasyr utan vit täckfärg.

Kan man hyra en spruta och hur stor kompressor krävs?
Jag antar att man ska ha en speciell typ av färg eller kan man späda vanlig takfärg?
 
Jag ringde till en firma som kunde hyra ut en spruta för 750kr/dygn.
Det skulle säkert gå snabbt med den, men det får nog blir till att pensla alla spår och sedan rolla ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.