Thomas59 skrev:
För den som undrar. NEJ, snubben från Nomor har givetvis inte hört av sig :banghead:

Låter som att det är "no more" på Nomor :rolleyes:
 
Redigerat:
Thomas59
JörgenJ skrev:
Skicka bilderna till jourhavande biolog: [länk]

De kan nästan allt och är väldigt snabba på att svara.
Det som brukar drabba hundmaten är fläskängrar, men de ser helt annorlunda ut.
Nomor (skadedjursbekämpningsföretag som mitt försäkringsbolag anlitar - www.nomor.se) har tittat på bilderna och det är ingen tvekan om att det är Stora mjölbaggar.

Däremot är det mera tveksamt om Nomor's "tekniker" tänker dyka upp/höra av sig som utlovat. Troligen inte!
 
Thomas59
Alko skrev:
Låter som att det är "no more" på Nomor :rolleyes:
Haha, ja jag trodde ju faktiskt först att dom hette Nomore som i "aldrig mer" (skadedjur) men börjar luta åt att firmanamnet ska tolkas som att dom anlitar jag "no more!"
 
Thomas59
Inga fler Stora mjölbaggar har visat sig under dagen. Kanske läste dom inlägget som rekommenderade eldkastare.

Kollade men kan inte hitta någon med användarnamnet "Stor mjölbagge" här på Byggahus.se, men dom är ju listiga dom små rackarna så dom kanske reggat sig under nån pseudonym, vem vet! Scary!

Tänk således på vad ni skriver. Har hört att dom är hämndlystna också :rolleyes:.
 
Thomas59 skrev:
För den som undrar. NEJ, snubben från Nomor har givetvis inte hört av sig :banghead:
Kan vi härmed dra slutsatsen att skadedjurstekniker är hantverkare? :D
 
Thomas59 skrev:
Inga fler Stora mjölbaggar har visat sig under dagen. Kanske läste dom inlägget som rekommenderade eldkastare.

Kollade men kan inte hitta någon med användarnamnet "Stor mjölbagge" här på Byggahus.se, men dom är ju listiga dom små rackarna så dom kanske reggat sig under nån pseudonym, vem vet! Scary!

Tänk således på vad ni skriver. Har hört att dom är hämndlystna också :rolleyes:.
Då har ju Nomor gjort sitt jobb ju, vad gnäller du för? :wow: De kanske använder moderna metoder med fjärrbekämpning?
 
Den insekten kommer ofta från fågelbon. Detsamma gäller fläskängrarna och säkert många fler. Om man har fågelbon eller getingbon i eller på huset så lämnar det ofta kvar döda getingar/larver eller fågelspillning/döda fågelungar etc, som drar till sig diverse insekter. Därför ska man om möjligt snabbt plocka bort bona, även om det kan vara lite mysigt med ett talgoxebo under terasstaket.
Vi ser periodvis en del fläskängrar och även dess larver i vårt hus. De är ju vanligt förekommande insekter som även kan komma in i huset, men om man börjar se mycket larver så börjar de räknas som skadedjur. I vårt fall så tror vi att de kommer från getingbona som är helt omöjliga att komma åt utan att riva något.
Ibland så rullar det iväg några hundmatskulor under nåt skåp och då är ängrarna snart där om man inte hittar och plockar bort dem i tid. Nu när vi är medvetna om detta så är vi ju givetvis mycket noga med hygienen runt hundmatssäcken.
 
Är det särskilt känsligt just med hundmat? Vi har kattmat (torrfoder), är det lika lockande?
 
Jag gissar att det är vanligare med hundmat eftersom man dräller mer med det. Kattmat har man ( iallafall vi) ofta i mindre burkar och hanteras i mindre mängd så det blir inte så mycket spill. Annars borde nog attraktionen vara lika stor.
 
nikasp
Jag fick små jäkla plattbaggar en gång. Ruskigt ofräscht och de kom troligen via müsli eller havregryn. Jag slängde all pasta, müsli, bröd, hårdbröd, mjöl m.m. och tokstädade köket. Gick i ren desperation loss med fönsterputsmedel kring lister. En dryg vecka senare var de borta. Det var "ta bort maten" för dem som gällde så jag städade som en galning bakom kyl och spis också. Har fortfarande svårt för müsli sedan jag såg att det kröp i den inte 100% täta plastburken. Fi f*n.
 
Thomas59
mexitegel skrev:
Då har ju Nomor gjort sitt jobb ju, vad gnäller du för? :wow: De kanske använder moderna metoder med fjärrbekämpning?
Hehe, ja så kan man ju resonera. Sanningen är nog snarare att de små gynnarna anat oråd då de dödade baggarna de senaste dagarna lämnades kvar där de mötte sin skapare i syfte att underlätta för Nomor att hitta boplatserna. Nomor verkar dom, baggarna alltså, dock inte ha nån anledning att frukta men de kan ju inte baggarna veta. Ja, givet att dom inte läser denna tråd alltså.

En dödad bagge lämnade jag på platse, vid dörrtröskeln in till tvättstugan. Nämnde det för frugan och visade var den låg och då såg jag att ytterligare en bagge lagt sig på rygg på samma plats. Förmodligen ett baggepar där den överlevande baggen drabbats av akut livströtthet då han/hon upptäckt den mosade makan/maken. Märkligt men samtidigt fullt förståeligt. Livet som bagge kan ju inte ha varit så spännande och då livskamraten gått bort släcktes nog hoppet om en spännande framtid.
 
Thomas59
JörgenJ skrev:
Den insekten kommer ofta från fågelbon. Detsamma gäller fläskängrarna och säkert många fler. Om man har fågelbon eller getingbon i eller på huset så lämnar det ofta kvar döda getingar/larver eller fågelspillning/döda fågelungar etc, som drar till sig diverse insekter. Därför ska man om möjligt snabbt plocka bort bona, även om det kan vara lite mysigt med ett talgoxebo under terasstaket.
Vi ser periodvis en del fläskängrar och även dess larver i vårt hus. De är ju vanligt förekommande insekter som även kan komma in i huset, men om man börjar se mycket larver så börjar de räknas som skadedjur. I vårt fall så tror vi att de kommer från getingbona som är helt omöjliga att komma åt utan att riva något.
Ibland så rullar det iväg några hundmatskulor under nåt skåp och då är ängrarna snart där om man inte hittar och plockar bort dem i tid. Nu när vi är medvetna om detta så är vi ju givetvis mycket noga med hygienen runt hundmatssäcken.
Fågelbon, intressant. Det nämnde faktiskt Nomor och tro det eller ej men två fågelholkar sattes faktiskt upp i ett träd på tomten för några veckor sedan. Se bild nedan.
IMG_1637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låt er inte luras av numreringen. Vi har inte femton eller fler fågelholkar på tomten. Snarare tre eller egentligen fyra då en av fågelholkarna har en minifågelholk i storlek 1,5 x 2,5 cm på knutbrädan.
 
Hmm, fortfarande inget besök av No more? Ring till ditt försäkringsbolag och be dem se till att de kommer och gör det jobb de ska med dina baggar.
 
Thomas59
Ludwig skrev:
Hmm, fortfarande inget besök av No more? Ring till ditt försäkringsbolag och be dem se till att de kommer och gör det jobb de ska med dina baggar.
Ringde Nomor idag vid 16.30 och undrade varför "teknikern" inte dök upp. Mannen på Nomor påstod inte helt oväntat att teknikern försökt nå mig på mobilen, vilket inte var sant men inte heller oväntat.

Nåväl, Nomor gör ett nytt försök imorgon efter lunch. Baggarna ligger lågt tills vidare men har i ärlighetens namn inte kollat sen lunch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.