Hur har det gått här?
Det skulle vara intressant att få reda på vad som händer. (Kanske inte så mycket med tanke på att det bara gått en och en halv månad...) Med tanke på den diskreta antydan om att dina grannar inte är helt smidiga att prata med (?) och att ni har eran väg till bryggan förbi platsen så hade jag nog helt enkelt anmält dem och krävt att bygglovet efterlevs och inte att det skall ändras. Kommunen kan väl möjligen låta ändra bygglovet med avseende på avståndet till vattnet men med tanke på formuleringen "Boden placeras intill berget ca 20 meter från stranden." så känns det ju som att bygglovet beviljades med villkoret att boden skulle placeras så undanskymt som möjligt. Avståndet till din tomtgräns däremot, det kan de ju inte gärna få igenom utan ditt medgivande. Vill du inte ha boden två meter från din tomt så får de flytta på den. Kan det vara olika åsikter om tomtgränsens dragning?
 
Hej,

Jag gjorde så att jag påpekade skillnaderna i vad som byggts i förhållande till ansökan och beviljat bygglov för en bygglovshandläggare på kommunen. Jag blev förvånad över hur allvarligt de såg på dessa saker. De sände ut ett brev där de bägär att få in grannens förklaring till varför han inte följt bygglovet. Fristen att inkomma med detta går ut nu på fredag, och jag har inte hört att det inkommit något än.

Jag frågade om det finns något han kan inkomma med som gör detta ok, och fick kort och gott ”nej” som svar.

Handläggaren gick igenom historiken i ärendet och fann grannens beteende mycket fräckt. Han ansöker om att flytta sin lilla obetyliga sjöbod till en väldigt specifik plats som skulle vara väldigt skymd och inte störa någon osv. Han skriver själv i ansökan att den är så liten och obetydlig. Sen bygger han alltså något helt annat på en allt annat än undanskymd plats.

Vi får se vad som händer.
 
Jag misstänker att det kan bli dyrt för din granne. Med de nya sanktionsavgifterna så så är det inte tillrådligt att bryta mot bygglov, och speciellt inte så att handläggaren blir sur. Såvitt jag förstår så får man ofta en möjlighet att rätta till avvikelser, och slippa avgift. Men det tror jag är ren godvillighet från myndigheten, om överträdelsen är uppenbart avsiktlig tror jag att man åker på att både rätta och betala. Och det är väl typ 40 000 och uppåt som det kostar numera.
 
hempularen skrev:
... Såvitt jag förstår så får man ofta en möjlighet att rätta till avvikelser, och slippa avgift. Men det tror jag är ren godvillighet från myndigheten, om överträdelsen är uppenbart avsiktlig tror jag att man åker på att både rätta och betala. Och det är väl typ 40 000 och uppåt som det kostar numera.
Enligt nya PBL finns inget utrymme för godtycke, kommunen kan inte efterskänka utan måste bötfälla....
 
Jag gissar att de alternativ han får är att ändra till vad som medgavs i beslutet alternativt ansöka om ett nytt bygglov i enlighet med vad han redan byggt?
 
Jo men som sagt enl. de nya reglerna så måste kommunen bötfälla oavsett om huset rivs eller nytt bygglov beviljas. I praktiken tror jag att kommunen ändå ofta undlåter att kräva straffavgift (ingen aning om hur de rundar reglerna, kanske inte gör ett officiellt ärende av det?). Men eftersom det då är snudd på tjänstefel så kanske det förutsätter att inspektören är på gott humör och inte känner sig lurad.
 
Nu har jag fått grannens svar.Han anger att hög/lågvatten påverkar avståndet mellan vattnet och boden. (det är inte långgrunt, så det gör max ca 20-30 cm). Säger även att han byggt där han markerat på kartan, vilket heller inte stämmer. Säger att där han placerat boden är lämpligast. Skriver att om han placerat boden där bygglovet medger så blir den svår att nå.....Gällande höjden, så säger han att han innan han byggde talade med en kvinna på kommunen som godkände att han bytte ut plåttaket mot ett tegeltak. "hon svarade att jag fick bygga vilket tak jag ville, bara inte storleken bredden x längden ökades". Han ljuger hela tiden, så det troligaste är att han inte talat med någon hos kommunen. Men det kanske inte hade haft någon betydelse om storleken på boden inte blev större, och då räknas naturligtvis även höjden in.Avslutar med att "Sjöboden är ej synlig från deras fastighet". Han menar nog från något av våra bostadshus, vilket också är felaktigt. Vi har fem bostadshus på fastigheten, varav den är synlig från ett av dem.
 
Men då har han ju iallafall medgivit att han inte byggt det där det skulle vara enl bygglovet.
 
"Säger även att han byggt där han markerat på kartan, vilket heller inte stämmer.
Säger att där han placerat boden är lämpligast.
Skriver att om han placerat boden där bygglovet medger så blir den svår att nå"
Han motsäger sig själv :)
 
Nu växer hornen i pannan på mig känner jag. Jag har så förbannat svårt för människor som tror sig kunna strunta i regler som gäller vanligt folk. När de sedan får mothugg så försöker de ordbajsa eller pengabajsa sig ur situationen som om det egentligen går att rucka på alla regler bara men känner rätt folk, har tillräckligt med pengar eller vet hur man manipulerar systemet. (Nu vet jag ju inte om så är fallet här men man kan ju gissa...)
Nu har ju jag lyxen att kunna sitta bakom tangentbordet och tycka saker som jag inte behöver ta konsekvenserna av men hade jag varit i dina skor (nu tänker jag också på antydan om att grannen även tidigare visat brist på smidighet...) så hade jag satt mig på tvären så mycket som bara möjligt. Skit i grannsämjan, den är väl redan obefintlig?
Bollen har du ju redan fått i rullning. Nu hade jag sett till att hålla mig informerad om varje liten händelse i fallet. Något medgivande om att boden skall stå närmre din fastighetsgräns än 4,5 meter hade jag under inga omständigheter gett. Vid minsta tecken på att kommunen går med på en ändring av bygglovet så att grannen slipper flytta boden eller bara behöver flytta den från din tomtgräns hade jag gjort allt för att se till att det ursprungliga bygglovet efterlevs. Sista åtgärden skulle väl vara att polis(?)anmäla kommunen om de nu ger med sig. Hade inte vikt en tum! Anledningen till det är att om en sån här total brist på respekt för regler går att komma undan med så kommer det bara att fortsätta. Visst kommer det alltid finnas människor som struntar i regler men om man inte stämmer i bäcken så kommer det sprida sig till fler och fler. Lite färgad är jag nog av att detta verkar ske i Bohuslän (i alla fall enligt din profil...?) Bor själv i Gbg och har sommarstuga vid insjö inåt landet och blir mörk i blicken varje gång man hör talas om sånt här.

Anyway, fortsätt gärna skriva om utvecklingen i det här fallet. Jag hoppas på höga avgifter och flytt eller rivningskrav för din granne! :)

ToRy (som nu ska gå och banka tillbaka hornen i pannan.....)
 
Hej ToRy,

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Det man undrar är ju om han hade fått igenom bygglov på den byggnation han nu gjort om han ansökt om det från början. Nu känns det som om kommunen kommer justera detta på något sätt så att det inte blir ett stort problem för grannen.

Fick ett mail från bygglovshandläggaren där han skriver så här, "Vi har besökt platsen. För närvarande arbetar jag med mitt och avdelningens ställningstagande till hur vi ska gå vidare. Min intention är att hitta ett tillvägagångsätt som är rättssäkert och ändå inte ska behöva dras i långbänk."


Vet inte hur man skall tolka det.
 
Jag har en väldigt bra lösning som inte kräver att det går i långbänk men komunen ändå är lite vänliga mot grannen.

Dom ger han en slägga och 24 timmar på sig att riva boden, slutligen lämnar dom över en faktura till grannen för att han struntade i bygglovet.

Och för att komunen är så snäll så får grannen behålla släggan :)
 
LäsLus skrev:
Jag har en väldigt bra lösning som inte kräver att det går i långbänk men komunen ändå är lite vänliga mot grannen.

Dom ger han en slägga och 24 timmar på sig att riva boden, slutligen lämnar dom över en faktura till grannen för att han struntade i bygglovet.

Och för att komunen är så snäll så får grannen behålla släggan :)
Tveksam lösning :thumbdown:

Inte så kul att dela ut livsfarliga vapen till fientliga grannar.
Speciellt inte när de har fått träna upp musklerna (och bygga upp hatet)
genom att banka ner sina ögonstenar till sjöbodar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.