Funderar på ett litet Home-Automation Project och hittade Arduino Uno som verkar lovande.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Inga egna erfarenheter. Men el-killarna på jobbet verkar lyriska över denna plattform.
Så lyriska att de lyckats få mig sugen på en...

Det verkar vara ungefär allt man behöver. Modulärt utbyggbart osv.
Men fråga inte mig om mer konkreta frågor. El är bara något jag tycker är intressant.
 
Jag har heller ingen egen erfarenhet, men det står på min "att-göra" lista. Jag såg idag att Google/Android nu står bakom (http://developer.android.com/guide/topics/usb/adk.html) Man kan alltså göra ett Android-tillbehör mha en Arduino.

Så det är ett datum att ta i beaktande när man väljer. Om den är för eller emot låter jag läsaren bestämma. (Den stöder ju trots allt inte iPhone... :))
 
Det där var ju synnerligen coolt. Nu fick jag en hel hög med idéer!

Antagligen skapligt brant learning curve för en som inte programmerat sedan 1980, men lite hjärngymnastik skadar inte! :)
 
mycke_nu skrev:
Antagligen skapligt brant learning curve för en som inte programmerat sedan 1980, men lite hjärngymnastik skadar inte! :)
Äh, det är som att cykla. Man kan inte glömma hur man gör. Att det sedan kan 6-8 timmar att komma igång är en annan sak. :)
 
Arduino är ju mer eller mindre som gjort för utbildning, så learning curve är nog helt ok. Det är väldigt rakt på att använda och "communityn" runt det stor. Just för att snabbt testa att hämta in sensor signaler från omvärlden och styra något går utmärkt.

Sedan att jämföra det prismässigt med ett Beagleboard (Ny Teknik) känns väl märkligt. Beagleboard är ett fullfeature Linux/Android kort med grafikaccelerator, HDMI utgång, Ethernet etc.
 
Redigerat:
Jag har byggt en styrning till min luftsolfångare med Duemilanove, föregångaren till Uno. Kortet kopplas till datorn med USB. Finns integrerad utvecklingsmiljö med mycket exempel som bara är att ladda på. Programmeringen sker i C med mycket färdiga bibliotek. Kortet kostar ca 250 kr. Väldigt kul att experimentera med LED:ar, styrningar, mm. Det går naturligtvis inte att jänföra med mer avancerade kort, då det är en Atmel Atmega328 med ganska begränsad minneskapacitet och klockhastighet. Det finns mycket tillbehör till Arduino, bl a piggy-back kort som kan stackas ovanpå Arduinon.
 
Är det någon av er som gjorde slag i saken och skaffade sig en Arduino? Jag har seriösa planer på att köpa en för att bygga intelligent styrning av vår frånluftsventilation hemma, parametrar såsom inomhus temp & RH samt utomhus temp & RH samt närvarokontroll skall läsas av och användas som parametrar till frånluftsfläktshastighet.

Själva programmeringen verkar enkel (jag jobbar som programmerare till vardags), däremot är jag väldigt osäker på inkoppling till AC spänning, har inte hittat mycket info om det på nätet.
 
Jag har en, men jag har inte hunnit leka med den så mycket. Det finns andra här som har. Dock när jag googlar så finns det mycket om reläer och Arduino (googla exv. arduino shield relay), så styrning av av/på 230V är inga direkta problem. Även sensorer och ingångar verkar vara väl täckt, så vad är det för problem du tänker dig mer exakt?
 
Jag har väl googlat för lite ska erkännas. Men rent generellt så kan jag väldigt lite om elektronik, men mycket om mjukvara. Får googla vidare helt enkelt, uppdaterar om/när jag får till något!
 
Ett annat alternativ i samma prisklass är Raspberry pi, som likt beagle board är en fullfjädrad Linuxdator med arm-cpu och 256mb ram. Den drar som mest 2,5 watt.
 
bobas skrev:
Ett annat alternativ i samma prisklass är Raspberry pi, som likt beagle board är en fullfjädrad Linuxdator med arm-cpu och 256mb ram. Den drar som mest 2,5 watt.
Köpte en RPi för att använda till mitt 1-wire nät. Dessvärre får det bli ett vinterprojekt. Smidig liten dator...
 
Japp, jag har två(!) Beställde tydligen från båda ställena när man kunde... :)

Men det är inte lika väl förspänt med tillbehör vad gäller sensorer/aktuatorer som för Arduionon. Den senare är (ju) byggd för att användas ihop med "världen", medan RPin är mer "dator". Nu kommer säkert alla att stoppa in en RPi i både det ena och det andra, men vill man bygga styrning *nu*, och inte kan så mycket elektronik, så är nog Arduinon bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.