Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gimbal skrev:
Problemet med stora ö'ar är att klipparen inte begriper att det är en ö, utan åker runt runt tills batteriet tar slut när den ska hem. Om det inte finns någon listig metod att få den att lämna ön vill säga.
Spelar Öns storlek någon roll. Är det inte så att det är en inre slinga i en yttre som LD känner av?
 
falmark skrev:
Är det inte så att det är en inre slinga i en yttre som LD känner av?
Nja, tror inte man kan känna den skillnaden.
 
Gimbal skrev:
Nja, tror inte man kan känna den skillnaden.
Vad är det då för algoritm som gör att den känner av att slingan är en ö?
 
Gissningsvis något i stil med att om ytterhjulet har snurrat ett visst antal varv mer än innerhjulet på de senaste ex. 10 metrarna eller 30 sekunderna (siffror tagna ur luften) så kör vi i cirklar.
 
Redigerat:
falmark skrev:
Vad är det då för algoritm som gör att den känner av att slingan är en ö?
Skulle kunna vara så att den faktiskt vid hemgång känner av att den passerar en parallell slinga, dvs den som går till och från ön.
Min separata zon 2 som nog har ca 100 meter slinga runt hanterar Robban som en ö dvs han försöker länna den efter drygt ett varv på slingan, och den ligger ju inte innanför någon slinga.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
MBygga skrev:
Skulle kunna vara så att den faktiskt vid hemgång känner av att den passerar en parallell slinga, dvs den som går till och från ön.
Min separata zon 2 som nog har ca 100 meter slinga runt hanterar Robban som en ö dvs han försöker länna den efter drygt ett varv på slingan, och den ligger ju inte innanför någon slinga.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jag är sugen på att prova. Något ska man ju mixtra med :)
 
MBygga skrev:
Skulle kunna vara så att den faktiskt vid hemgång känner av att den passerar en parallell slinga, dvs den som går till och från ön.
Fast den passerar ju samma slinga ut till ön när den kör på "fastlandet".


MBygga skrev:
Min separata zon 2 som nog har ca 100 meter slinga runt hanterar Robban som en ö dvs han försöker länna den efter drygt ett varv på slingan, och den ligger ju inte innanför någon slinga.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Det var imponerande förstås.
 
Gimbal skrev:
Fast den passerar ju samma slinga ut till ön när den kör på "fastlandet".
Jo men då är den ju i klipp-läget. Den skulle ju kunna reagera annorlunda på dubbeltråden när den går i Home-läget...
 
falmark skrev:
Jo men då är den ju i klipp-läget. Den skulle ju kunna reagera annorlunda på dubbeltråden när den går i Home-läget...
Den kan vara i home-läge också naturligtvis. Den kan ju passera flera slingor ut till ö'ar på vägen hem utan att för den skull själv vara på en ö.
 
Gimbal skrev:
Den kan vara i home-läge också naturligtvis. Den kan ju passera flera slingor ut till ö'ar på vägen hem utan att för den skull själv vara på en ö.
Sant. Tankevurpa av mig...
 
Gimbal skrev:
Den kan vara i home-läge också naturligtvis. Den kan ju passera flera slingor ut till ö'ar på vägen hem utan att för den skull själv vara på en ö.
Det är ju sant men den passerar ju bara varje sådan dubbelslinga en gång innan den träffar på laddaren. Vet ju inte om den är så smart men den skull ju kanske kunna "känna igen" dubbelslingan när den passerar samma två gånger och då förstå att den är på en ö. Samtidigt är det inte direkt efter den passerar dubbelslingan som den försöker lämna ön utan ungefär där den hakade på slingan så på något sofistikerat sätt kan den orientera sig utefter slingan.
 
Men det är väl också någon på forumet som har problem just med att få klipparen att lämna en relativt stor ö?
 
JSM skrev:
Mitt första inlägg efter mängder av läsning av tråden (jag är helt oförmögen att spontanköpa teknik).

Kan först i batteritråden tipsa om ett 5,5 Ah och 5,2 Ah batteri som skall passa.
www.pbq-batteries.com/datasheets/HR/pbq%205,5-12HR.pdf
www.pbq-batteries.com/datasheets/12V/pbq%205,2-12.pdf
Svensk distributör är Batteridepån och enligt prislista (www.batteridepan.se/upload/pbqpris.pdf) skall det kosta 258 kr till återförsäljarna. Mest återförsäljare runt värmland och norrut verkar det som.

Har sedan en fråga kring grannar eftersom detta är det enda som hindrar mig från inköp av en LD. Min granne kommer med stor sannolikhet även han köpa en maskin om jag köper en (vi har ca 1500 kvm tomt och han klipper 2 ggr i veckan för hand - grannavundsjukan brukar göra sig gällande). Eftersom våra gränser går tomt i tomt med endast viss del häck, kommer detta innebära att min LD kommer att sluta att fungera och jag kan då varken räkna med att mjukvaruuppdatering kommer så att maskinen återigen fungerar eller att jag får återlämna maskinen (i vart fall inte om grannen köper en maskin efter garantitiden? Har någon fått någon annan garanti? Jag tycker att priset är attraktivt, men att "tjäna" 5000 kr för att två år senare "förlora" 10.000 kr låter inte som en bra affär! Även otroligt märkligt att denna information endast finns på forum och inte i handeln (Jula, Coop, Poolrobot)...
Undrar om ett sånt här batteri skulle kunna hjälpa oss som har lite för lång slinga? Problemet är ju att när den ska hem och ladda så orkar den inte alltid ända hem. Ofta är det bara några meter kvar när den stannar. Vad tror ni? Visst borde det kunna hjälpa?
 
Honken_byggare skrev:
Jag upplever precis det du säger och för mig är det största problemet att jag har en lutande tomt så eftersom den vrider så lite i nederkant på tomten så hinner den lagom svänga lite så att den när den kommer till långsidan så har den vändt sig lagom för att svänga neråt kortsidan igen och så håller den på så så att jag har svårt att få den uppåt på de högre delarna av tomten.

Nu funderar jag på att sätta reglar längs med hela nedre sidan för att få den att vända med en större vinkel ut. För jag har noterat att hon alltid vänder ca 120gr när hon krockar med något.
Låter som att våra tomter har stora likheter då min tomt lutar mot baksidan samt blir allt bredare ju "längre ner" man kommer, och den klipper betydligt mer i den breda änden som hela tomten lutar mot.

Hade varit trevligt med en liten skiss om hur du hade tänkt med reglarna/hindren? för att få den att vända uppåt oftare/bättre
 
lubbe75 skrev:
Undrar om ett sånt här batteri skulle kunna hjälpa oss som har lite för lång slinga? Problemet är ju att när den ska hem och ladda så orkar den inte alltid ända hem. Ofta är det bara några meter kvar när den stannar. Vad tror ni? Visst borde det kunna hjälpa?
Förmodligen hjälper det då dessa batterier verkar vara av en bättre typ (AGM batteri) med bättre uthållighet. Även de batterier jag skrev om tidigare är betydligt uthålligare än normalbatterier, även om de inte är på mer än 5Ah. Bättre uthålligheten märker man av genom att man får ut mer energi totalt (dvs. klipparen går längre tid på en laddning) även vid högre strömuttag medan normalbatterierna droppar ganska kraftigt i spänning vid högre strömuttag. Det gör att när batteriet kommit ner till den spänningsnivå då LD tycker att den skall vända hemåt så har man mer energi kvar som den kan ta sig hem på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.