Vårt hus har separata innefönster som man får montera på hösten (jag vet att det bara är augusti men det känns som november :()
Nån som vet vad man använder för att fästa dem?
 
Det klassiska är väl klisterremsor av papper.
Och så vadd eller vitmossa emellan på botten.
 
OK, finns det speciella klisterremsor? Man måste väl fästa mot en målad yta och då finns väl risk att färgen dras med?

Hehehe, det känns som om jag har massor med dumma frågor som jag kommer att trakassera all er forumhängare med framöver ;D
 
Det brukar vara en skruv i mitten mellan innan-bågarna som skruvas i mittposten på ytterfönstret, se bild under länk nedan sidan 2, innanfönsterskruv

Nej färgen följer nog inte med, om du fuktar de igen när de ska tas bort  ;)

Remsorna är endast för att hindra drag från fönstret, de kommer inte hålla dem på plats så testa inte det utan att skruva fast bågarna först  ;D

Kan vara värt att testa fönstervadd också, sidan 1

Här finns remsor:

http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=845

 
Jag älskar enkelglasfönster med lösa innerfönster. sommartid är det härligt att kunna höra vad som händer utomhus och kunna tala med personer genom glasen. Vintertid så ger innerfönstren ett oerhört vackert fönster med bra isoleringsförmåga (pga den stora luftvolymen mellan fönstren). De är även oslagbara i sin skönhet vid juletid.

Fuktupptagningen:
- vadden/mossan är inte där för att täts fönstret utan för att absorbera den fukt som kan finnas mellan rutorna.
- Jag har testat vadd men den gulnar med tiden så vi har gått över till vitmossa. Mossan blir vacker och kan återanvändas under flera år. Ungarna tycker också om att lägga lite pynt mellan fönsterna. Frun har gjort små mosslådor för att underlätta appliceringen och återanvändningen. Mossan blir mindre skör om man återfuktar den nästa år.

Tejpning:
- sätt först fast innerfönstren. ytterfönstren skall INTE tejpas.
- fyll en djup tallrik e.d. med kallt vatten.
- riv en remsa i samma längd som en ledd av fönstret.
- dra remsan genom vattnet genom att hålla ned den under vattnet med ena handen samtidigt som du drar den med den andra handen.
- fäst remsan och fortsätt men nästa remsa.

Borttagning:
- blöt remsorna orrdentligt med vatten t.ex. med en sprejflaska
- Vänta några minuter! tills remsorna blött upp limmet.
- sedan är det jättelätt att ta bort remsorna (om delar av remsorna inte följer med har du blött för lite eller inte väntat tillräckligt länge).
- Det brukar sitta kvar lite lim på bågarna. Torka bort det med en trasa.
 
Ett tips är att inte ha det för varmt inne när torkningen av remsorna sker...

Vi hade det och det blev inte riktigt tätt (när Gudrun kom lossnade de flesta remsorna :()
 
Tack för alla jättebra kommentarer ;D

Vintertid så ger innerfönstren ett oerhört vackert fönster med bra isoleringsförmåga (pga den stora luftvolymen mellan fönstren). De är även oslagbara i sin skönhet vid juletid.
Jo, jag ser verkligen fram emot att få fira jul, hela huset är som gjort för julfirande med alla gamla detaljer. Blev jätteförtjust i de gamla fönsterna efter att ha bott i ett hus med moderna treglasfönster.
 
kjell skrev:
Ett tips är att inte ha det för varmt inne när torkningen av remsorna sker...
Har man element under fönstren, ingen ovanlig lösning ;D så blir i vart fall våra remsor som serpentiner efter ett tag. Men är det fest så är det 8)
Vill man inte festa så är det bara på med en böt svamp och blöta remsorna på nytt................
Annars finns det ju vit "eltejp".............
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.