Renoverat tvättstugan och böt varmvattenberedare,
Så nu är allt är frid & fröjd förutom att det ”låter” i rören när man tappar LITE vatten i kranarna. Dvs. ljudet (som är rätt högt) kommer endast när man börjar vrida lite på kranarna, vid fullt pådrag är det mer el mindre knäpptyst el låter som förut. Och främst när man tappar av lite utav varmvattnet, detta ljud fanns absolut inte tidigare. Ljudet är som enklast bekrivet att likna vid "knorr/dirr"

Har känt på rören och endast märkt att röret från T-kopplingen (dvs. inkommande K-vatten till varmv-beredaren) som via en förminskning 22mm till 12mm går ut till vattenutkastet/utomhuskran vibrerar aningens.(sett nere tillvänster i bif bild)

Bif 2 bilder på den gamla installationen resp. nya installationenoch är tacksam för lite kloka tips i ämnet. En tanke som jag fått är att det blir ”för trång vinkel” att ansluta vattenutkastet på 12mm från inkommande 22mm matarledning med förminskningen och att det då skapas motsvarigheten till ”turbulens” som i sin tur genererar ljudet...?

Äldre inst:
äldre-installation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny installation:
ny-installation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som skrivet – tacksam för ngn form av klokare råd än de jag själv har gjort slut på..;-)


Och i övrigt är allt som tidigare, dvs inga nya maniker monterade och inga äldre borttagna...
 
Nä jag har satt på huvudkranen på landet å sen öppnar ventilen till varmvattenberedaren så "durrar"/bankar i rören om jag inte öppnar ventilen ordentligt. Dvs vrider jag bara lite, så att det bara strömmar lite vatten in i beredaren så låter det. Med helöppen ventil så är ljudet borta.

Är det kallt eller varmt vatten som gör att det låter.
 
Jag skulle gissa på att det är en backventil som darrar vid låga flöden.
 
Är det vattenutkastaren ute som låter eller spelar det ingen roll vart du tappar vatten?
 
Mången tack för snabba tips här,

Spec till "Noseone" som föreslog att öppna huvudkranen till 100%.... Kranen var nu bara halvöppen eftr sista avstängningen så nu öppnade jag den fullt och .... ljudet försvann & verkar vara helt borta! Ibland kan man ju inte tro att lösningen är så enkel och kostnadsfri ;-)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.