Hej , slipade hallgolvet , 3-4 m2 , med nämnda excenterslip . Det gick riktigt bra, mkt bra resultat , inga problem förutom arbetsställningen . Vill ha en bra ide att utforma ett skaft till denna så jobbet kan utföras stående . Borde funka . Nån som provat ?
Erik
 
Ideer , någon ?
 
Jag tippar att antingen så gör man det på knä, eller så hyr man en riktig golvslip. Användningsområdet finns liksom inte. Sen lär man ju känna sin rotex efter några timmars användning så händerna vet ju hur den funkar, att sätta ett skaft på den gör att man helt förlorar finmotoriken som gör så mycket för resultatet. Det är som att gå över ån för vatten och sedan håva upp vattnet med ett durkslag.
 
Har också slipat fernissat/ lackat golv med Rotex 150, men även med 40 korn är det ett drygt jobb att komma ner på trärent så typ 5-10 m2 är maxgränsen för denna maskin. Den måste hållas med två händer och hyfsat tryck så att man avverkar istället för att värma. Så att använda denna maskin på annat vis tror jag inte heller på.

Men generellt är det en grymt trevlig maskin precis som de flesta andra Festool maskiner, stör mig bara på att den blir så väldigt varm efter någon halvtimmas körning, det bränns i handen...
 
Jag personligen tycker inte att rotexen blir så varm att det upplevs otrevligt. Kan stå och slipa ibland i ett par timmar visserligen så kör jag några minuter stänger av i några sekunder och så vidare. Men har även slipat i halvtimmar i sträck utan att det bränns i handen. Och min maskin har närmare 10 år på nacken. Och jag har inte öppnat den för att smörja kuggarna.

pär
 
Har du den äldre varianten Pär? Den blir inte lika varm som den nya. Sen blir det såklart varmare om man kör non-stop som vid golvslipning.
 
Har inte utvecklingen nästan gått bakåt om en ny maskin blir varmare än den gamla? Vad beror den ökade värmen på?
 
Med tanke på åldern så kanske det är den äldre. Det är i alla fall varianten innan den släpets med utbytbar kabel som kom för några år sedan. Sedan finns det en för mig äldre variant och det är modellen innan min.
Så allt blir alltså inte bättre för att det är den nyaste.

Pär
 
iSnobben skrev:
Har inte utvecklingen nästan gått bakåt om en ny maskin blir varmare än den gamla? Vad beror den ökade värmen på?
Den nyare rotexen har ca 50% mer effekt med ungefär samma storlek på kroppen, vilket jag tror är den största anledningen.
 
Upplevde maskinen som varm efter en stunds slipande , men inte het . Kändes OK . Golvytan var lackad med herrejösses-lack , nåt jag hade sparat . Mkt hård , såldes inte till konsument . Så golvet blev varmt när jag slipade , pga hård lack + för fint papper . Fick min beställning från tyskland förra helgen , den innehöll tyvärr inte de grova (24 å 36 ) papper som skulle vara med .Men systainern passar fint bland de andra !
 
Daniel_N skrev:
Den nyare rotexen har ca 50% mer effekt med ungefär samma storlek på kroppen, vilket jag tror är den största anledningen.
Det får det ju såklart att hamna i lite bättre ljus :)
 
Aha! Så det kan vara därför, alltså högre effekt. Maskinen jag har är köpt är alldeles ny. Jag kör inte snällt, 40-korn och stenhård lack, avverkar till trärent på några sekunder så jag låter maskinen jobba hårt, så då verkar det naturligt att maskinen blir i varje fall runt 40-45 grader på varmaste punkten?
 
Har nu provat med skaft ,fastmonterat på rotexen .Mkt svårt att hålla styr på den i rotex läge , gav upp . Fick en ide några dar senare -mera vikt . Tog en slägga , kanske 7 kg , najade fast på skaftet och sicken skillnad ! Funkar utmärkt till avverkning av gammal ytbehandling . Är dock svårt att hålla maskinen platt mot golvet ffa. i rotexläge . 30 kvm trärent kanske 4 timmar .24 papper .
Helgen som var fick jag min planex , körde 40 - 60 - 100 papper på denna yta (gran), perfekt resultat . Tog ca. 3 timmar , ej slitsamt och inget slipdamm utanför dammsugaren ( även rotexen har mkt bra dammupptagning)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar att du har kämpat på under 6 år! Får vi se resultatet? ;):whistle::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Har haft annat å göra ... film finnes kanske får till en överförning från telefonen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.