Jag har inte direkt mångårig erfarenhet eller så i ämnet, jag råkade bara köpa ett mögelhus och drabbades av illaluktande kläder mm efter 4v... så lite "learning by doing" så har jag eliminerat mögelkälla efter mögelkälla i kåken. Jag är alltså ingen expert, jag spenderar bara min fritid sedan 2 år tillbaka på att kämpa mot möglet.

Det går utmärkt att döda en mögelhärd relativt enkelt om den är visuell, men den kommer snabbt tillbaka om du inte åtgärdar grundorsaken. Lättare mögelpåväxt på en vind kan man antingen göra förebyggande åtgärder mot som flera har nämnt med olika värme- & ventilationslösningar, men man kan också leva med sin kallvind och helt enkelt inspektera den regelbundet samt mögelsanera vid behov (vinns olika medel som man kan pensla eller bespruta med t.ex. och finns även sanering med gas, eller rättare sagt ozon). Besprutar eller gasar man vinden och borstar rent dött mögel efteråt så hinner det aldrig angripa trät mer än ytligt. Jämför det med en brödbit som är någon dag för gammal och har fått en liten fläck, jämfört mot om man låter brödet ligga en månad till. Då är hela brödbiten mer eller mindre varm och en jäsningsprocess pågår rakt igenom.

Av det jag ser på bilderna så ser det ut att vara vitmögelangrepp på råsponten i tak mm, men det ser inte såååå farligt ut (av bilderna att döma som sagt!). Det är som flera har skrivit rätt vanligt på våra kära kallvindar. Jag tror att en mögelsanering och en renborstning och/eller ozonrensning skulle göra susen för att fräscha upp spont, takstolar mm. Gavlarna kan iaf inte jag se riktigt vad det är som åstadkommer den mörka färgen. Svartmögel vad jag har erfarit har uppkommit mer som fläckar och inte dränkt heltäckande ytor (då borde det vara en långt gången rötprocess).

Däremot bild 2 där såg lite lurig ut nertill. Svårt att avgöra från bilden enbart, men ungefär så kan svartmögel se ut, dvs en fläck vid en viss region. På en vind så kan det vara hål i en diffusionsspärr precis där t.ex...

Låna/köp en fuktmätare och tryck in i trät. En besiktningsman gör normalt sett detta annars.
Rispa med kniv här och var och se om trät är hårt eller mjukt.
Leta "trånga ytor", övergång mellan vägg och tak vid takfot, överföringar om det går upp elkablar på vinden eller skorstenar, rör annat..

Jag har både svart- och vitmögel på min vind och har inte ångrat att jag köpte just detta hus pga det. Tvärtom ser jag det relativt lätt att döda/åtgärda och jag har valt att köra "regelbunden inspektion och sanering" av min vind, lite som att kratta gräsmattan från löv när hösten faller...
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Hur hittar man läckaget av värme upp till vinden som i tråden anges som en tänkbar orsak till att svartmögel uppstår? Vem vänder man sig till för att få hjälp med detta?
 
Ari73 skrev:
Hur hittar man läckaget av värme upp till vinden som i tråden anges som en tänkbar orsak till att svartmögel uppstår? Vem vänder man sig till för att få hjälp med detta?
Det är inte läckage av värme som är farligt. Tvärtom är värme bra för vinden. Det som däremot kan orsaka mikrobiell påväxt på längre sikt, är läckage av varm luft (stor skillnad i detta sammanhang).

Har du inte difussionsskydd (d.v.s. plast) mot vindsbjälklaget har du med största sannolikhet läckage. Men har du ett skapligt undertryck i huset kan du klara dig ändå.

Har du ett äldre hus med självdrag kan det alltså vara läge att se över och ev. förstärka frånluften. Vill du ha hjälp med detta är det väl främst en ventilationsfirma du skall kontakta
 
eviljava skrev:
Det är inte läckage av värme som är farligt. Tvärtom är värme bra för vinden. Det som däremot kan orsaka mikrobiell påväxt på längre sikt, är läckage av varm luft (stor skillnad i detta sammanhang).

Har du inte difussionsskydd (d.v.s. plast) mot vindsbjälklaget har du med största sannolikhet läckage. Men har du ett skapligt undertryck i huset kan du klara dig ändå.

Har du ett äldre hus med självdrag kan det alltså vara läge att se över och ev. förstärka frånluften. Vill du ha hjälp med detta är det väl främst en ventilationsfirma du skall kontakta
Det är varm fuktig luft som är farlig eftersom den kondenserar på kalla ytor. Antingen avfuktar man luften eller gör vinden varmare så den kan bära den fuktiga luften
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Tigersågen skrev:
Det är varm fuktig luft som är farlig eftersom den kondenserar på kalla ytor. Antingen avfuktar man luften eller gör vinden varmare så den kan bära den fuktiga luften
Du skall ha väldigt torr luft i din boyta för att den inte skall höja RH när den når den kalla vinden.

Under den kalla årstiden (d.v.s. den årstid då fukt ackumuleras på kallvindar) är varm inomhusluft i praktiken alltid fuktigare än luften på vinden. Detta p.g.a. att mättnadsvärdet är högre.

Men tack för att du förtydligade det som var underförstått i texten. :rolleyes:
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Skogsbo3 Skogsbo3 skrev:
Jag har haft liknande problem på ett hus från 40-talet. Tidigare ägare har bytt från oljeeldad uppvärmning till vattenburen el. Jag bytte dessutom till jordvärme. Efter det fick vinden för långa perioder med fuktighet när murstocken inte är uppvärmd. Saknar diffusionsspärr ner till boutrymmena.
Med VentoVind installerad fungerar det utmärkt igen. Nu är det ett kontrollerat klimat på vinden. Jag tätade alla ventiler och vid gavelfoten, sedan bör man täta så bra det går i alla genomföringar ner till boutrymmet men jag hoppade över det, funktionen skulle bli ännu bättre om jag la tid på detta.
VentoVind blåser in luft på vinden utifrån när uteluften är torrare än luften på vinden. Systemet använder inte RH för då kan det gå riktigt fel beroende på temperaturen ute och inne. De perioder som det blir hög fuktighet på vinden blir tillräckligt korta så mögel hinnner inte börja växa.
Vi valde VentoVind eftersom det har mycket lägre energiförbrukning än en adsorptionsavfuktare. Jag var skeptisk till att det skulle fungera men har blivit överbevisad. Vi anlitade en installatör sedan jag gjort tätningarna själv.
Lycka till med husköpet!
Den tekniken med ventovind har jag sett även för krypgrunder. Men det jag undrar är hur styr du systemet om du inte mäter relativ fuktighet?
 
Staffans2000
Inlägget av Skogsbo3 låter som taget ur en reklamfolder. Jag anar ugglor i mossen, så hans entusiasm bör nog tas med en liten nypa salt!
 
A ansgar46 skrev:
. Men det jag undrar är hur styr du systemet om du inte mäter relativ fuktighet?
Man mäter absolut luftfuktighet. Vilket jag tror att elektroniska mätare faktiskt gör, men att dom sen internt omvandlar till relativ fuktighet, med hjälp av bla. temp.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Hur fuktmätaren fungerar internt är väl inte så intressant? Det som är intressant är eventuella skadliga fuktnivåer och då är det RH man vill veta.
 
useless useless skrev:
Hur fuktmätaren fungerar internt är väl inte så intressant? Det som är intressant är eventuella skadliga fuktnivåer och då är det RH man vill veta.
Jag frågade hur man styr om man inte mäter RH och fick svaret ovan! Hur instrumentet fungerar var inte avsikten med min fråga!
Annars kan jag väl hålla med om att RH är intressant för att bedöma om det är för fuktigt eller inte.
Jag kör nu med en enkel avfuktare i krypgrunden och har fått ner RH från över 90% till drygt 60%.
De första dagarna körde jag en värmefläkt också för att få en snabbare effekt.
I början tömde jag ut cirka 6 l vatten per dygn. Nu har jag åkt därifrån och vattnet töms genom en slang.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.