Permanentboende?
Budget?
Skick på det som finns?
Bättre översikts bild?
 
pelpet skrev:
Tänker jag efter så kanske det går att bygga ut i två plan åt ena sidan bara ni samtidigt flyttar hallen så att den hamnar mitt på huset, samt att fönstren måste hamna rätt. Det borde gå att göra en sådan expansion på båda sidor även om det nog är enklast på vänstersidan. Då kan ni ha tvättstuga + ett större vardagsrum eller extrarum på bottenplanet och ett stort badrum och kanske en klädkammare eller extrarum på övervåningen.
Det är ingen dum idé. Badrum på övervåningen vore ju väldigt bra, särskilt om man kan lägga det i en tillbyggd del och slipper göra åverkan på befintliga huset. Dock relativt låg takhöjd där uppe i dag (ca 2,10) så det lär väl bli lite trixande för att leva upp till dagens byggnormer. Och så behövs det troligen en takkupa (eller "glasveranda" i två plan...) mitt på huset för att få in ljus till övre hall.
Flytta hallen går nog inte pga trappan, men däremot förlänga farstun västerut, så att den centreras på nya huskroppen. Kan bli en utmaning att få fönstren symmetriskt placerade, men problem är ju till för att lösas så... :)
 
Redigerat:
Verandan var utmärkt som "hall" på planskissen, det var den jag tänkte att du skulle flytta så att du inte skulle behöva göra åverkan på trappan och ytterdörren. Men när jag tänker efter så är det nog bättre att expandera den åt vänster. Då kan du få mer plats för skor och kläder, eller kanske en liten fika/matplats. Om du ser till att ha samma avstånd mellan yttervägg-fönster-veranda på både höger och vänster sida av huset så borde du få till en bra symmetri. Det gamla fönstret i trappan får du nog lägga igen men du kanske kan sätta in ett mindre icke öppningsbart fönster mellan veranda och trappa för ljusinsläppets skull.

Ljuset på överhallen, och kanske även trappan, borde du kunna ordna med takfönster. Velux har kulturfönster som borde kunna passa på ditt hus. Takfönster ger mycket ljus så det borde funka att sätta dem på bergssidan också. Möjligen kan en ljustunnel fungera också.

Har du kallvind i huset? Isåfall kanske du kan bygga med ryggåstak i tillbyggnaden och på så sätt öka takhöjden på övervåningen.
 
  • Gilla
Per_N
  • Laddar…
Först som sist: Man ska egentligen inte rita alls utan att veta något om tomten och husets sammanhang. Mitt förslag är bara en enkel skiss, som saknar förankring i en riktig uppmätningsritning med detaljerade mått. Ta det bara som inspiration!

Förläng stugan åt höger i 1,5 plan. Riv befintlig yttre hall, och ersätt den med symmetriskt placerade verandor på huset fram- och baksida. Resultatet blir en enkel och tilltalande exteriör. Det utbyggda huset kommer med lämpliga detaljer att te sig som en fritt tolkad liten parstuga, låg och harmonisk.

Alla våtrum placeras i utbygget. Nytt trapplopp placeras mellan köket och det stora entrérummet. Genom att riva ut befintligt kök och badrum får man en enkel och robust planlösning med viss flexibilitet. Man kan behålla två hyfsat stora gavelrum eller slå ihop dem. Man kan använda dem både som sällskapsrum eller sovrum. Den okonventionella planlösningen accentueras om man istället för traditionell ytterdörr väljer spröjsad parfönsterdörr, och en liknande på husets baksida.
 
  • PerN01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger du om att bygga i vinkel? Riva den lilla hallen på framsidan och göra ungefär som på bilden.

tillbyggnad_vinkel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som någon så klokt tidigare skrev ska man ju inte ge sig på att rita något utan att veta tillräckligt om förutsättinngarna, men se detta endast som uppslag på ideer, ni själva kan avgöra om de är värda att gå vidare med.

Mitt uppslag bygger på att tillbyggnaden görs kring ett hörn, ett enkelt exempel bifogas.

Sen kan man ju fundera på tillbyggnadens formspråk, ibland, om det görs riktigt, kan en kontrast förhöja och tillföra kvaliteter.Det kan gälla material, färg, taklutning, form mm.

Som exempel antar jag att en putsad, svart och rund tillbyggnad skulle innebära en bjärt kontrast, sen om det tillför eller förfular är ju upp till var och en att bedöma.

Det jag menar är att få tillbyggnaden att "smälta in" inte alltid behöver vara lyckat och tillåt er därför att vara så fria som möjligt i tanken...
Lycka till!
 
  • Gilla
Per_N
  • Laddar…
Hej!
Ett tips.. Unna dig en prenumeration på "Gård&Torp, gratis arkitektråd att få där och dom är superduktiga ;)
 
ahgeorgs skrev:
Hej!
Ett tips.. Unna dig en prenumeration på "Gård&Torp, gratis arkitektråd att få där och dom är superduktiga ;)
Jodå, är prenumerant sedan många år, har ställt samma fråga i tidningen och fått mycket trevligt svar, med många kloka tankar. Vi fastnade dock inte riktigt för lösningen (som baseras på utbyggnad "på längden" österut från köket, med matplats, tvättstuga och badrum "i fil").

Har kollat lite vidare i helgen, och kommit fram till att det kanske är möjligt att göra en tillbyggnad på baksidan ändå (se skiss), även om det skulle kräva en hel del grävande och bli lite "sutterängaktigt" då tomten sluttar brant uppåt. Vet ej hur nära berget går, men det kan funka.

Passar också på att tacka för alla spännande och genomarbetade tankar och idéer. En del är riktigt inspirerande, även om vi nog kommer att välja en "feglösning" ändå till slut. :)

ritning_skogshill_tillbyggnad_norr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fridolfa skrev:
Som någon så klokt tidigare skrev ska man ju inte ge sig på att rita något utan att veta tillräckligt om förutsättinngarna, men se detta endast som uppslag på ideer, ni själva kan avgöra om de är värda att gå vidare med.

Mitt uppslag bygger på att tillbyggnaden görs kring ett hörn, ett enkelt exempel bifogas.

Sen kan man ju fundera på tillbyggnadens formspråk, ibland, om det görs riktigt, kan en kontrast förhöja och tillföra kvaliteter.Det kan gälla material, färg, taklutning, form mm.

Som exempel antar jag att en putsad, svart och rund tillbyggnad skulle innebära en bjärt kontrast, sen om det tillför eller förfular är ju upp till var och en att bedöma.

Det jag menar är att få tillbyggnaden att "smälta in" inte alltid behöver vara lyckat och tillåt er därför att vara så fria som möjligt i tanken...
Lycka till!
Helt klart en intressant variant!
 
Ny variant. Eftersom TS verkar vara förtjust i befintlig veranda har jag skissat en extra verandagavel på vinklat utbygge i ett plan. Jag behåller envist glasdörrarna mot både fram- och baksidan, därför att hus och trädgård får bättre kommunikation. Observera den breda jättetrappan vid entrén. Trappstegen ska vara så djupa att man gärna sätter sig ner direkt på plankorna med sin kaffekopp.

Detta alternativ har ett par nackdelar jämfört med mitt förra alternativ: 1. Andravåningens gavelfönster KAN bli svårt att krypa under med utbyggets tak. 2. Detta lilla trevliga vinkelbygge i ett plan blir troligen dyrare än att förlänga bygget i 1,5 plan.

Gård & Torps förslag att bygga "ryggsäck" ansluter till en beprövad tradition. Men med denna lösning bidrar utbygget till att trädgården bakom huset ska fortsätta kännas som en "bakgård". Det tycker jag är lite synd.
 
  • PerN02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontan kommentar på skiss 2 (i inlägg #3) och som då förstås även gäller de följande skisserna – även den du presenterar i inlägg #23. Jag skulle byta plats på badrum och tvättstuga, av flera skäl:
Ni besöker förmodligen toalett/badrum oftare än tvättstugan.
Ni slipper trampa runt i smuts från grovingången i onödan.
Om gäster använder detta badrum så slipper ni att de passerar genom tvättstugan.
 
Jag saknar en planskiss för övre plan.
 
pelpet skrev:
Jag saknar en planskiss för övre plan.

Det saknar jag också. Troligen skulle en sådan skiss visa ytterligare fördelar med ny inomhustrappa, som i mitt förslag #9.
 
billy_baver skrev:
Det saknar jag också. Troligen skulle en sådan skiss visa ytterligare fördelar med ny inomhustrappa, som i mitt förslag #9.
Kanske det. Men någon ny trappa blir det inte, inte heller någon förändring av den (förutom avsaknad av tvätt och bad) utmärkta planlösningen från 1904. Vi försöker vara rädda om vårt gamla hus, även om vi är i behov av viss varsam modernisering.
 
Modig skrev:
Spontan kommentar på skiss 2 (i inlägg #3) och som då förstås även gäller de följande skisserna – även den du presenterar i inlägg #23. Jag skulle byta plats på badrum och tvättstuga, av flera skäl:
Ni besöker förmodligen toalett/badrum oftare än tvättstugan.
Ni slipper trampa runt i smuts från grovingången i onödan.
Om gäster använder detta badrum så slipper ni att de passerar genom tvättstugan.
Så man ska gå igenom badrummet för att komma till tvättstugan och grovingången?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.