Jag och min sambo är helt eniga om att vi vill bygga vårt eget hus!
Men HUR hittar man det "bästa" i denna djungel som det är med nyproducerade hus? Finns ju så mycket att väja mellan och även då man vet hur man vill ha det och vad man har för stil så är det svårt att välja! Budgeten är ju självklart begränsad också.

Vilket är det absolut första steget i processen med att bygga hus? :-/

/Kajsa
 
Tomten


Fixa en tomt och sen titta på vilket hus som passar in där.
 
Jamen vad jag förstår så kan man inte bygga alla typer av hus på alla tomter? :-/
Det vi är ute efter är ett funkis-hus i vit puts, 1½ ev. 2 plan, 140-160 kvm.
Det som verkar mest intressant just nu är Trivselhus eller Sävsjö Trähus.

/Kajsa
 
Nja, fixa en tomt är inte alltid så lätt som det låter... (beroende på var man vill bygga såklart)

Jag tycker nog man bör börja med att gå igenom sin ekonomi och se vilken boendekostnad man kan tänka sig för det nya boendet och efter det börja titta på tomter.

Dessutom tror jag att det är bra att skriva ihop en "önskelista" om huset innan man börjar titta i kataloger. Hur många rum, yta, hur många plan, klassiskt/modert osv. Risken är annars att det blir mycket splittrat när man börjar gå igenom alla förslaf som finns. Det finns så många olika hus och husföretag som känns lockande när man tittar på modeller och planlösningar. Då kan det vara bra att ha klart för sig vad en egna ösnkemål EGENTLIGEN är. (När man sedan har sina ekonomiska ramar klara får man sannolikt skära neri sina önskemål, men jag tror det är lättare att göra så i alla fall)

När man har kommit fram till hur mycket man är beredd att lägga på nybygge kan man börja titta på födelningen huskostnad, byggkostnad, övriga kostnader samt tomt och anslutningasavgifter.

Då och först då, tycker jag att det verkar meningsfullt att leta tomt. Kanske väljer man att bygga ett enkelt hus på en dyr tomt eller så gör man tvärtom... Det är i alla fall bra att veta vad man ska leta efter för typ av tomter, i vilken härad prismässigt och geografiskt!

Lycka till Kajsa och berätta gärna hur det går för er med era vidare husfunderingar!


 
Tack för tipsen än så länge! :)

Den ekonomiska biten är ju klart svårast att förutspå. Här i Linköping där vi bor och tänker bygga så kostar "gamla" hus ganska mycket idag och det känns som om det inte kommer bli mycket dyrare med ett nyproducerat!

Men samtidigt läser man om att vissa upplevt att det helt plötsligt kan tillkomma saker, tjänster osv!?Måste man ha en stor reservbudget?

Är det möjligt att säja till en husleverantör att -"Vi har 2,2 miljoner...det vill vi bygga för?" :)

KLARAR man att bygga ett hus i 2-2,5 milj.klassen då man sitter med 2 standardlöner (men inga barn än så länge!)??

Vi VILL ju så gärna!! :-[

Ja...MÅNGA frågor är det!! ;)

/Kajsa
 
Jo Kajsa, jag måste revidera mitt svar lite ;)

Naturligtvis ska man ställa sig i kommunens tomtkö så fort som möjligt. I de flesta kommuner tar det ju lite tid... innan man blir erbjuden någonting.

För alla kommunens detaljplanerade tomter finns sedan en kravspec på det som du frågar efter med våningsplan, höjd och ibland takvinkel och byggnadsstil/färg. Och just därför ska man kanske inte låsa sig alltför mycket förrän man har tomt på G.

Men som sagt fundera igenom vad man som passar familjen nu och i framtiden samt ekonomi är en bra början.

PS! MÅNGA här på forumet är nog överens om att med två fasta medelinkomster och 10% insats fixar man (minst) 2,0-2,5 MKR som du skriver om. :)
Men naturligtvis ska man vara kostnadsmedveten och realistisk!
 
Hej på er...

Det är lite knasigt i början o komma igång :-/

Men håller med om att "först titta till sig själv"
-Var?
-Planlösning? (framtiden barn m.m)
-Ekonomin?

Brukar var som en liten ond cirkel i början, man går till banken och kollar hur mycket man kan få i byggkredetiv, och då vill oftast banken ha ett "objekt" att räkna på.... :-? och det har man inte riktigt i detta läge. ::)

Men sätter man bara stenen i rullning så brukar bitarna falla på plats vart efter..

Så mitt svar på den första processen i husbygge är att ni redan har tagit den...
...-Att väcka tanken :cool:

Många stannar tyvärr redan där, dessa har en förmåga att aldrig ta tag i snöret och börja "dra ihop säcken"
Det är så många beslut, och det viktigaste är att man har sina planer/drömmar klara innan man "säljer idèn till banken"

Så kolla i kataloger, titta på tomter prata mkt med varandra om vad den andra vill/inte vill, då har ni redan kommit långt.

Prata med husföretaget, och be om ritningar. SKRIV INTE PÅ NÅGOT ÄNNU......
Gå till banken gå igenom Ekonomin.

Åk hem och fundera och prata med varandra igen ;)

Då har ni lite ramar att gå efter.

Lycka till
Mvh
Jari
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.