Har fått tag i 5 st aluminium-beklädda fönster till rätt kurs, med enda kruxet att de är grågröna utvändigt istället för vita som vi vill ha. Hade självklart valt färdiga vita, men då jag får dessa fönster för ca 1/10 av priset överväger man förståss saken :)

Så frågan följer, hur göra för att måla alu-fönster på bra/rätt sätt så att det håller?

Är det bara att matta ner och spraymåla med burk, eller måla med utefärg rakt på, eller måste man rent av lämna in för omlack?

Uppskattar snabba svar då jag förmodligen måste bestämt mig ikväll.
kastar ut frågan i Fönster-forumet också för säkerthetsskull.

Mvh Jonah
 
Om fönstren varit uppsatta så får du först målartvätta dem men annars är det mattslipning och sedan övermålning med plåt/metall-färg. Du behöver ingen primer eftersom fönstret redan är målat. Hade valt en oljebaserad färg och målat med pensel.
 
Om dom redan är målade och färgen sitter bra kan du ju måla över, annars måste man använda en etsande grundfärg på aluminium för att färgen ska sitta kvar.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Fönstren är fabriksnya från SP och målade mörkgrå/gröna. Det gäller 5st fasta 12-19 fönster så det är ju lite att måla. Men så i princip räcker det med en mattslipning och sen stryka färg direkt på? Är det metallfärg med pensel som är säkraste kortet för att få det snyggt och hållbart? Tänkte annars kanske vanlig sprayfärg för metall borde funka för att få den släta blanka ytan, tänker jag fel? Vill den flagna om något år?
Självklart kan man inte få det som från fabriken, men vill inte att det ska se ut som gamla spruckna målade fönster från 60-talet.
 
Ja mattslipning och sedan slutfärg direkt. Jag gillar att köra med pensel på frihand då det går fortare. Men visst kan du maskeringstejpa och spraya också. Tänk då på att det krävs många fler lager med sprayfärg för att ge samma färgtjocklek som med pensel. Jag gillar oljeburen metallfärg då den flyter ut bra och ger en fin slät yta, med vattenburen kan man ibland få lite penseldrag i färgen om det är varmt ute.

Tips på färger:
http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/98F280C104FA732EC12569C200396DC6/$file/BENGALACK%20BLANK%2090.pdf

http://194.100.44.55/tseloste.nsf/(...21C7/$File/RU_13_Tuoteseloste.pdf?OpenElement
 
Hör med SP vad de använt för färg, och vilka färger de rekommenderar att måla över med. Så du får en som är kompatibel för att det verkligen ska sitta fint de där 10-15 åren.
 
SP bör väl antingen ha pulverlackerat eller målat med en- eller tvåkomponents polyuretanfärg. Oavsett så anser jag att en vanlig plåtfärg kommer fästa och hålla minst 10 år. Men visst det kan vara bra att fråga SP först.
 
...och måla inte på listerna närmast glaset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.