Törs man fråga här idag tro?

Hur som helst. Jag håller på att reda ut detta med krypgrund och platta på mark. Inser att Älvsbyhus, Smålandsvillan, Modulenthus och Hjältevadshus har krypgrund. Älvsbyhus har numera avfuktare som standard, men vet inte så mycket mer om det. Om den är varm, isolerad, instängda ventiler och FABLAR vad det är svårt att dra ut information från säljare!!! Läste att Hjältevadshus håller på att provar ut en varmgrund på SP, vilket jag försöker läsa mer om, men det finns ingen information. Ja, jag har tillfrågat Hjältevadshus, men inte fått svar.

Jo, läste att Smålandsvillan ska vara först att prova med en uppblåsbar "ballon" som ska läggas i kryprummet, intressant....

Resten verkar bygga på platta. Men då kan man inte använda moduler, vilket jag tycker verkar märkligt, efs jag tyckt mig läsa att tex lb-hus bygger inne (fast inga moduler?? hur går det till)?

Lb-hus verkar ha en billig serie; Ugglanserien... med platta på mark. HUR billig och vad som är standard där (trots att jag har katalogerna) vet jag inte. Det framgår väldigt illa i de flesta kataloger vad som är standard mm. Sånt frustrerar mig ohyggligt mycket.

Läste om Skidstahus igår och sökte på nätet och här och tycker dom hade jättefina hus! Och verkar billiga? Tycker det är märkligt att ingen bygger med dom? Är det några fel på deras bygge? Dåligt rykte månne? Verkar inte ha totalentreprenad. Har mailat deras säljare för information...Hoppas på svar...

Sen har vi väl Eksjöhus med deras Kvadrant, som har platta på mark... Jättebra planlösning på nederplan, men inget hus som föll mig i smaken exteriört.

Där är det stopp!

Nu till den stora gallringen av resten av hustillverkarna. Vilka bygger på totalentreprenad till ett vettigt pris (efs vi bor i sthlm så styr tomterna priset!!) och som har platta på mark?

Tack och hej!
 
Hej igen,  :)
efter att tyvärr varit tvungna att gallra bort de dyraste som Willa Nordic och Atthus, tittade vi på Götenehus, Sjödalshus, Trivselhus och Eksjöhus då vi hos dem hittade några hus vi gillade exteriört och som skulle kunna passa tomten.

Det är endast EN av dessa som erbjuder totalentrepenad och det är GH. Det blev dem vi sedan skrev avtal med, dock var inte entrepenadformen det avgörande, det var mest ett plus i kanten tyckte vi då. Idag är vi dock mycket glada över att ha valt ett företag med totalentrepand då vi verkligen inte har tid eller kunnighet att följa och samordna ett husbygge. Det är mycket ändå, särskilt om man ändå vill sätta sig in i bygget och verkligen göra medvetna val, alltifrån huruvida man ska förstärka väggarna med spånskiva till att välja kakel och köksutrustning.

I slutstriden föll alltså valet på GH, efter mycket hård konkurrens från Trivselhus. Prislappen var ungefär densamma för liknande hus, men vi tyckte helt enkelt mer om huset från GH.

Som svar på din sista fråga; vi tycker att GH med sin totalentrepenad är prisvärt!

P.S
Att vi aldrig tittat närmare på exempelvis Ä-byhus, LB-hus, Myresjöhus, A-hus, Fiskarheden, Faluhus eller Smålandsvillan är för att de i vårt tycke inte hade hus som tilltalade oss arkitektoniskt. Hur de är för övrigt har jag ingen aning om, så långt kom vi aldrig med dem...
 
Det byggs mycket Skidstahus, iallafall i Västernorrland, Sundsvallstrakten. De jag känner som byggt med dem har byggt med Totalentreprenad och är nöjda med det.

Om de kan erbjuda totalentreprenad eller inte i Sthlms området kan nog deras säljare svara på, för det vet inte jag.

Skidstahus bygger ju det hus du vill ha. Du kan välja fritt ifrån deras eller andras huskataloger och välja ett hus ni gillar så bygger de det. De jag känner valde en husmodell ifrån trivselhus.

För övrigt tror jag att du är överdrivet rädd för detta med krypgrund. Det finns fördelar med dessa och jag var senast i förra veckan på besiktning av ett Sidensjöhus med krypgrund från 1987. Det var som nytt under och Anticimex kontrollanten såg inga tecken på fuktproblem. Detta hus hade ingen avfuktning el dyl. En stor fördel är ju möjligheten att krypa ner under grunden kanske 1 gång/år och se om det finns någon skada, då kan du upptäcka tex en vattenskada långt före någon som har platta på mark.

Vill du bygga billigt och enkelt utan att lägga ner mycket arbete på ditt hus själv bör du välja ett modulhus (Älvsbyhus, Smålandsvillan) som då får krypgrund.

Jag själv kommer bygga ett Eksjöhus Västanvind men med en lokal hustillverkare. Men Eksjöhus "Egnahemsserie" är prisvärd och vore det inte för att jag skulle göra en del förändringar i planlösningen kunde jag ha valt dem.

Vi har skickat prisförfrågan till ca 10 hustillverkare och sorterat efter pris blev det så här:

Stomleverans på grund och tätt utvändigt.

Billigast:
1. Lokal husblockstillverkare, Bergoms såg
2. Lokal lösvirkesbyggare
3. Skidsta hus
4. Villa varm
5. Falu hus
6. Versåsvillan
7. Sjödalshus

Myresjöhus, Eksjöhus samt LB hus kunde ej leverera detta hus.

Vi kommer anlita olika entreprenörer för varje del, tex grund, el , vvs, husleverans mm. Detta för att få det så billigt som möjligt samt att vi då har full frihet och kontroll på bygget. Det kommer också göras en del jobb i egen regi, för att hålla nere kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.