Vi funderar på att köpa ett hus som har stannat av mitt uppe i massor av renoveringar.
Mannen som ägde huset gick tragiskt bort och nu står huset tomt. Vi har fått höra att han hade anlitat ett företag från Polen, vet dock inte om det är de som dragit el och dylikt men fick höra att de varit och grejat med ett annat hus som vart massa fel på sen. Dock så är ju inte det här huset färdigställt och jag är helt blank vad gäller el, kan ingenting, så jag vet ju inte vad som är gjort med elen.
Men eftersom det är så allvarliga saker det handlar om så undrar jag, ska man ta dit en besiktningsman? Kommer han gå genom elen eller kollar han mer lättviktigt lite av varje i hela huset? Eller är det en elektriker man vill ha dit som ska kolla upp det? Och hur mycket kan det kosta att låta en elektriker kolla genom elen i huset?
 
Det låter inte som att ni har för avsikt att driva detta mot säljaren på något sätt och då tycker jag att det mest konstruktiva är att ta dit en elektriker.

Välj en ni har förtroende för och börja med en genomgång som ska resultera i en beskrivning av vad som ska göras och någon form av prisuppskattning.
 
Vad menar du med att det är konstruktivt att ta dit en elektriker om vi inte har för avsikt att driva det mot säljaren? Förstod inte riktigt vad du menade..
Just nu är det en advokat som har hand om huset och som ska sköta försäljningen åt de som ärvt det. Men de vet ju egentligen inget om huset
 
så jag menar det är ju inte lönt att ta upp brister som t.ex. elen i huset med dem i annat syfte än att få ner priset på själva huset..
 
Aha, jag trodde att elen var en uppenbar katastrof, men nu låter det mer som att du har misstankar.

I vanliga fall har du som kund till en elektriker behov av en utomstående besiktningarna när ni är oense om huruvida du fått det du betalar för.

I detta fall får du elinstallation och mycket annat på köpet om/när du köper huset. Då är det marknaden som styr - även om elen är en katastrof kan en annan köpare vilja betala bra för huset. Att du då vill pruta efter att du vunnit budgivningen med hänvisning till en elbesiktning (dolt fel etc) gissar jag har med hur informationen från säljaren varit innan budgivningen. Jag är heller inte insatt i om elinstallation kan anses vara dolt fel.
 
Men hur ska ni köpa ett renoveringsobjekt om ni inte själva kan se vad som ska göras? Eller det är inte färdigbyggt??
Känner ni ingen som kan nåt, en översikt på om det är rent åt he*vete eller bara delar.. Kanske är såpass gammalt att det måste göras vid i vilket fall?

Så länge kanaliseringen är korrekt går det alltid att dra i nytt, är det lösa felaktiga kablar infrästa direkt i vägg är det värre.. Finns ju även EIO elbesiktning men man tycker ju en vanlig besiktningsman borde kunna se om det bara är till att riva ut eller ok i stort. Smyg dit och fota annars, elcentral, utanpåliggande kablar och stickprov på dosor.
 
En poäng med att ta ut en elektriker är att be denne göra en uppskattning om kostnader att fixa till elen!
 
Ok det jag mest är orolig för är om huset är så mycket el-fel på att det kanske skulle brinna upp efter man köpt det (nu har det ju stått tomt ett tag). Eller att det skulle kosta mer än vad det smakar att åtgärda det.

Huset är ett gammalt hus men tillbyggt och renoverat en hel del. Det som är kvar att göra är mest sådana grejer vi klarar av själva såsom att måla klart fasaden, lägga golv i kök och dylikt. Ena badrummet är totalrenoverat men inte insatt porslin (toastol, handfat och dusch).Det vi inte klarar själva såsom elen måste man ju anlita någon som kan. Men ja som du Anders sa så har jag egentligen bara mina misstankar.
Ta bilder, smart:) ska jag göra så fort jag kommer åt det
 
ah det var det jag tänkte lite yxis, att denne kanske kan se om det är något som behöver åtgärdas eller avslutas och vad det isåfall skulle kosta.
 
En elektriker kan troligtvis säga direkt om något är så farligt att det behöver stängas av direkt, dels med avseende på brandrisk och dels med avseende på personfara.

T.ex. kan elektrikern säga "ni måste stänga av säkring fyra till golvvärmen i badrummet direkt, medan säkring 7 och 8 till värmen i köket kan vara påslagna när huset är tomt men måste stängas av om köket används" (påhittat exempel givetvis).
 
Nu ska vi kolla på huset lite noggrannare i helgen. Har ni några tips på fel man ska kolla efter som man kanske inte tänker på som nybörjare? Jag tänkte ta bilder på de el-grejer jag ser. Tror det var en del som inte såg klart ut så kanske, kanske att ni har en aning?! Lägger upp bilderna här senare. Om ni har andra tips och råd som man ska kolla vid husvisning så lista dem gärna här. Vi kommer inte ta dit en elektriker eller besikntingsman nu till en början (att ta dit en besiktningsman hade vart för vår egna skull så vi hade vetat vad som behövde göras med huset), men vi tänkte kolla själva till en början.
 
Kanske några tips på fel där man kan börja misstänka att det inte är en hantverkare som gjort jobbet?
 
Utan att lossa på kåpor osv kan ni bara se det som är synligt, men det säger ganska mycket om det är snyggt och prydligt:
- att uttag, strömbrytare etc sitter rakt och på samma höjd, och att de sitter på lämpliga platser,
- att utanpåliggande kablar är snyggt förlagda med jämnt avstånd mellan klammer och snygga böjar,
- bra materialval och inte det billigaste från Rusta

För att se mer måste man titta under huven i centralen och i dosor etc, och det kräver också betydligt mer kunskap för att avgöra om det är rätt.
 
zikoriats skrev:
Vi kommer inte ta dit en elektriker eller besikntingsman nu till en början (att ta dit en besiktningsman hade vart för vår egna skull så vi hade vetat vad som behövde göras med huset), men vi tänkte kolla själva till en början.
Ni får nog ta dit både och i slutändan. Elen brukar inte ingå i en normal husbesiktning.
 
Bilder på elcentralen och "exempelbilder" på hur elgrejer ser ut i allmänhet kan vara en bra idé att visa här - om inte annat så kan det ge ledtrådar om hur gamla delar av installationen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.