Eftersom det bär mig emot att betala Hilti Sveriges fantastiska priser köpte jag en TE 7-C från utlandet. Den marknadsfördes som 230-voltsmodellen, men visade sig senare vara för 220 med amerikanska kontakter (två flata stift).

Amerikansk 220 är (väl) tvåfas, men maskinen borde inte bry sig, eller? Någon som kört liknande maskiner på svensk ström?
 
Borde ju inte vara något problem så länge maskinen klarar av 50 Hz. Vad står det på maskinen?
Finns det förövrigt maskiner som inte hanterar både 50 och 60 Hz?
 
Ja, den säger 50Hz.
 
>Finns det förövrigt maskiner som inte hanterar både 50 och 60 Hz?

Transformatorer för 60 Hz kan bli ordentligt varma eller överhettade om de används vid 50 Hz, även om primärspänningen håller sig inom tillåtna gränser. Det är helt enkelt för litet järn i kärnan vilket leder till stora RI-förluster.
 
@fiskbuggaren: Du verkar ha en gedigen maskinpark, har du köpt fler grejer från utlandet? Varifrån kommer den här, knappast Tyskland va? Det vore högst uppskattat om du kunde släppa en referens eller två. Eller har du redan nämnt allt i korrekta trådar?
 
jonmo skrev:
@fiskbuggaren: Du verkar ha en gedigen maskinpark, har du köpt fler grejer från utlandet? Varifrån kommer den här, knappast Tyskland va? Det vore högst uppskattat om du kunde släppa en referens eller två. Eller har du redan nämnt allt i korrekta trådar?
Jag har inte köpt speciellt mycket maskiner från utlandet. Jag tror faktiskt att det här är den första, jag såg det som lite av ett experiment och den lilla fadäsen med kontakten gjorde mig lite mindre sugen på att köpa fler. Den här maskinen kommer från Hongkong och köptes på ebay.

Bättre erfarenheter har jag av Wealden som jag köpt frässtål och lite annat smått av och Gerschwitz som vid det här laget borde börja betrakta mig som en ganska bra kund. Där har jag köpt bland annat en del systainers, lite större parallelltvingar och diverse Festool-tillbehör.
 
Någon som vet var jag kan hitta antingen lösa schuko-kontakter eller ny nätsladd för dubbelisolerade maskiner?
 
Du har alltså fått tag på en maskin för Kina. Dubbelisolerade apparater har "amerikansk" stickpropp med mått och toleranser enligt kinesisk standard och är för 220V 50 Hz. Alltså samma som här minus några volt. Vad är sannolikheten att Hilti har 3 modeller på motorer för 50 Hz: 220V, 230V och 240V?
Bara att köra på med andra ord. (y)
 
Frågan är väl om det är en maskin för Kina, eller från Kina..
 
USA har 110 V, så inte är den avsedd för den marknaden iaf. Sedan fluktuerar ju växelspänningen normalt i elnätet, rätta mig om jag har fel men det normala är väl plus minus 10%, vilket innebär att det normalt kan svänga mellan ca 210-250 V. Apparater som ska gå på "230" ska alltså klara det intervallet.
Jämför gärna med alla 220 V-apparater från "förr" som vi fortfarande glatt använder i vårt nya 230 V-nät utan problem...
 
ricebridge skrev:
USA har 110 V, så inte är den avsedd för den marknaden iaf.
Du har förstås helt rätt. Att det finns 220 i huset betyder ju inte att det finns det på någonting din nemaplugg passar i.
 
om jag inte minns fel så är väl två flata stift en vanligt utag där nere för 220.
jag har iallafall ett gäng konverterare som jag köpte för nån krona styck för att kunna ladda mobilen sist jag var nere i asien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.