Tack, ja jag tror detta blir bra.

Vad är diametern på huvudet på ett barn som kan krypa? :)
Mellanrummet blir 13cm nu.
Säkerhet är bra men ibland i absurdum.

Ungefär som mamman i lilla pulkabacken som kommer på att hon glömt hjälmen och därför inte låter sitt barn åka.
 
Det enda som fastnat i vår gamla trappa (en precis likadan, men utan skydden) är en tax. Den hade varit betydligt svårare att få loss om de funnits där, för jäklar vad stela i ryggen och envisa de är ;-)

Han var på besök och jakttränad som han är skulle han jaga våra katter, men det var ett kompostgaller för trappan så att de kunde smita upp till övervåningen utan hund. Katterna slank upp "bakvägen", det skulle hunden också försöka, så han ställer sig under trappan, sätter tassarna på första trappsteget, vrider huvudet så att hakan ligger på andra trappsteget - och sitter fast. Hade han fortsatt rakt fram och gått upp hel och hållen på första trappsteget hade det varit lugnt, men han såg ju att katterna slank runt utan att göra så....
 
Tänkte göra en liten uppdatering.
Har nu byggt in hela trappen, det var lite klurigt att fundera ut hur jag skulle göra det snyggt och hur jag skulle få till alla vinklar osv. Har installerat LED på alla ca 30 stegen.
Nu skall bara finspacklas, slipas lite, på med lock på stolparna sedan ska allt målas vitt.
 
  • 1315862993086 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nov 003 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nov 002 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nov 016 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nov 004 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En innanbild för jämförelsen..
 
  • IMG_0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ToonChris
  • Laddar…
Holpers skrev:
Tack, ja jag tror detta blir bra.

Vad är diametern på huvudet på ett barn som kan krypa? :)
Mellanrummet blir 13cm nu.
Säkerhet är bra men ibland i absurdum.

Ungefär som mamman i lilla pulkabacken som kommer på att hon glömt hjälmen och därför inte låter sitt barn åka.
Barn kan halka igenom med kroppen och bli hängande i huvudet. Hur kul är det?

DU kanske inte får besök av barn, men de framtida ägarna av huset kanske inte upptäcker att trappan inte är barnsäker.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Barn kan halka igenom med kroppen och bli hängande i huvudet. Hur kul är det?

DU kanske inte får besök av barn, men de framtida ägarna av huset kanske inte upptäcker att trappan inte är barnsäker.

Barn kan halka i skogen på en kotte och slå huvudet. Hur kul är det?
Jag föreslår att vi förbjuder alla utrymmen i samhället bredare än 10cm.
Samtidigt förbjuder vi alla kottar och stenar.

Trygghetspaniken är absurd. Hur i hellskotta kan ett barn halka in med hela kroppen mellan stegen, 13cm, glida igenom med hela kroppen och fastna med huvudet? Jag har två barn, ingen av dem kommer igenom ett 13cm glipa. Tänk att barn först vid ca 2-3 årrör sig själv upp och ner i en trapp. Det finns 1000 andra mer sannolika faror runt ett barn.
 
Visst finns det många faror, men det är ju rimligt att följa de lagkrav som finns, vore tråkigt att få fängelse för att ett barn skadat sig eller rent av dött för att man en gång i tiden tyckte att ett krav var fjantigt.
 
Skilj på lag och byggnorm och riktlinjer annars är man ute och cyklar..
 
Holpers skrev:
Skilj på lag och byggnorm och riktlinjer annars är man ute och cyklar..
Ska man vara noga så är det föreskrifter och råd utgivna av Boverket som visar hur Plan och Bygglagen ska tolkas. Enligt lagstiftningen är det just Boverket som har att göra detta. Ingen risk för fängelsestraff dock.
 
Om någon skulle få det till att man medvetet utsätter barn för fara kan det ju det, men risken är väl tämligen liten.
 
Men, va fan? Räcker det nu? Är jag en potentiell barnamördare eller bara ännu en snubbe som byggt om sin 70-tals trappjävel..? Lite väl dömmande. Tråden tappade fokus och dog.

Patetiskt, kom precis på varför man ska undvika forum...
 
  • Gilla
kapten_krok och 1 till
  • Laddar…
Lyfter denna tråd lite. Hur blev slutresultatet efter målning och allt?
Höll det med gips utan sprickor osv?

Funderar själv på att göra exakt som du har gjort, snyggt!!!
 
Jag tycker du gör helt rätt som tar bort dem om du inte vill ha dem, jag har själv gjort likadant. Däremot har jag sparat bitarna på vinden om senare ägare vill ha dem.
Angående säkerhetsaspekten har du helt rätt, visst det är dumt med onödiga risker, men då får man nog ta bort trippande helt, tänk vad farlig den är.
Jag är lärare och har de senaste åren jobbat på en förskola, barnen skadar sig ju hela tiden. De halkar på småstenar, springer in i stora stenar, springer in i varandra, ramlar när de står helt stilla(!) m.m. Men de skadar sig i stort sett aldrig i trappor, på berg eller annat som de vet kan vara farligt.

Edit: Vill också se slutresultatet.
 
också sugen på att se hur snygg trappen blev! :D
 
lorens skrev:
också sugen på att se hur snygg trappen blev! :D
Kul att ni vill veta. Tyvärr är det inte helt klart ännu. Har inte hunnit med ett till barn osv.
Gipset sprack inte men jag använde såna remsor som man ska i skarvar.
Vi är supernöjda. Det som är kvar att göra är att lägga trappstegen, jag har velat hur jag ska göra med nålfiltsmattan på stegen. Jag kommer att lägga 4mm fin-plywood över bara sen lacka vitt.
Sen ska hela trappen målas och väggarna runt.

Här är lite nyare bilder. Som ni ser ramlar inte barnen mellan stegen eftersom de 1 inte är 13cm smala och 2 för att vi ändå har grindar. :)

Letar bara en.s.k.trappkompass sen ska stegen läggas. Någon som vill sälja/låna ut/ hyra ut en sån?
 
  • 20120906_141228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120906_141243.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120906_141323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
evson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.