Hej.
Första inlägget härifrån. Sökte lite men hittade (konstigt nog) inte några diskussioner kring min fråga.

Jag har en vanlig tegelskorsten där sotaren tipsade om att det började bli lite vittrat och snart borde ordnas till lite i fogarna mellan tegelstenarna.
Jag köpte murbruk B på Byggmax efter rekommendation från killen på plats. När jag läser lite om detta i andra böcker blir jag lite osäker på om det kanske borde vara Murbruk C dvs. mer kalk i. För det är väl rätt uppfattat att t.ex. Murbruk B och C är två exempel på sk. KC-bruk med både cement- o kalkinnehåll? Bara att det är mer kalk i ju "högre" bokstav. Och ett murbruk B kanske är för oelastiskt/starkt för skorstenen min tänker jag nu.
Är det kanske beroende på vad som använts vid murningen av skorstenen i fråga som avgör vilken kvalitet man ska ha.

Tacksam för synpunkter och info.

Mvh
/Micke
 
jag använde b till min skorsten, tror att c är mer värmetåligt, och b är starkare.
 
Jag använde C-bruk.
Eldfast bruk håller längre men är 10 gånger dyrare.
Det var kul att glidgjuta själv så jag gör det hellre några gånger till i livet än köper svindyrt bruk.

Sök på glidgjutning så får du många träffar.

 
jag har lagat en del fogar på utsidan av min skorsten å där körde jag med c-bruk
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Jag kanske ska precisera mig och säga att detta gäller utsidan på skorstenen (ovan tak).

/Micke
 
OK

C-bruk uppblandat med vattenvvisande vätska.
Minns inte vad den heter.
 
  • Gilla
Klobbin
  • Laddar…
K
Till skorstenar använder man C-bruk.

KC-C = 50/50/650
KC-B = 35/65/550

Kalk/Cement/Sand

 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.