Köp en ny vevstake. Har den gamla knäckts så är det tydligen hyfsat stor påfrestning på dem. Svetsar du så måste den bearbetas om så lagerlägena hamnar rätt o svetsas korrekt för det första så inte materialstrukturen ändras till det sämre. Annars har du snart ett nytt stakhaveri plus hål i blocket/pajad vev enligt murphys lag.
Lider med dig, vilken klåpare till "serviceman".
 
Nu börjar det iofs. bli väldigt OT.

Men går en vevstake verkligen av bara sådär? Jag trodde att det var sådant som kunde hända om kolven skär fast, eller liknande katastrof. Alltså att det är ett sekundärfel.
 
Som andra påpekat: Man svetsar inte en vevstake. Aldrig. Aldrig någonsin. Inte.

När vevstaken gått av har den ofta skapat oreda i motorn, med exempelvis sönderslaget cylinderlopp och/eller spräckt block. Många gånger blir en utbytesmotor billigare än en renovering, men inte alltid.
 
Som en parentes så kan jag nämna att jag var hos en annan gräsklipparhandlare i stan i ett orelaterat ärende, och höll på att få skrämselhicka när jag ser en likadan klippare som min bland hans begagnat-grejor. Första tanken var "Vad i helvete?!?! Har den jäveln sålt min klippare!". Närmare inspektion efter "battle scars" visade dock att det inte var min.

Men går en vevstake verkligen av bara sådär? Jag trodde att det var sådant som kunde hända om kolven skär fast, eller liknande katastrof. Alltså att det är ett sekundärfel.
Den hade antagligen skurit. Någon, som jag inte ska nämna vid namn (men det var jag), hade slarvat med att kolla oljan.

När vevstaken gått av har den ofta skapat oreda i motorn, med exempelvis sönderslaget cylinderlopp och/eller spräckt block.
Nja, det verkar ha gått rätt så prydligt till, med mindre drama än så. Den gick, sedan kom det ett "klonk" och sedan gick den lite till och ytterligare ett "klonk", varvid den stannade. Inte ens speciellt högljudda "klonk", nästa bara ett "pop". När jag försökte starta lät den inte illa, den startade bara inte.

Det kan ju dessutom vara så att gräsklipparmannen helt enkelt blåljuger om det (också), och det är något helt annat som är problemet...

Som andra påpekat: Man svetsar inte en vevstake. Aldrig. Aldrig någonsin. Inte.
Tja, alternativet är ändå att försöka komma över en bättre begagnad motor. Kan man få den att gå ett tag innan jag behöver göra det så är det OK.

Någon som har en Briggs&Stratton som passar en Bolens Suburban ST120 (har inte motorbeteckningen, eftersom gräsklipparen, som sagt, är annorstädes)?
 
Du såg ju en idag skrev du...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nja, jag köper inte en hel, fungerande klippare för att slakta den för motorn...
 
Du kan ju se det tvärtom, om du köper den så har du reservdelar till det mesta från din gamla.
 
Troberg skrev:
Någon som har en Briggs&Stratton som passar en Bolens Suburban ST120 (har inte motorbeteckningen, eftersom gräsklipparen, som sagt, är annorstädes)?
En smula OT kanske men du skrev tidigare att det bara fanns en som servade i trakten. Bolens är ett av MTD:s 200 nånting varumärken, så alla som servar MTD eller Stiga borde klara av den :)

Är den lite äldre är det nog en vanlig B&S I/C-motor på 11,5 hästar. Är den lite nyare så är det nog en lite mindre toppventilare. MTD har ibland splinesad axel på motorn, annars är det samma motor som på mindre Husqvarna/Jonsered/Partner-traktorer så den borde inte ställa till något som helst problem för någon verkstad.
 
Kors i taket, klipparen är tillbaka! Kanske "reparatören" hänger här på forumet?
 
Närmare inspektion visade att den är i stort sett tillbaka. Ingen nyckel, inget batteri.

Skit samma, nyckeln är densamma som till andra klipparen (och, verkar det som, i stort sett alla klippare...), batteriet var så kass att jag ändå skulle behöva byta det.

Fast lite irriterande är det...
 
Har tittat lite mer på klipparen som han påstod sig ha jobbat så mycket med. På klippaggregatet, i allt det torra gräset som fanns där, hittade jag ett (obebott) musbo...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.