Hej alla!


Ska bygga nytt hus 160 kvm i funkis stil med högt i tak. Jag är lite vilsen i denna pump djungel. Det känns att beroende på vem man frågar så får man olika svar. Jag undrar om jag ska köra på en Nibe F750 eller om det är värt att satsa på bergvärme med Nibe F1245.


Vad säger ni?


Tacksam för svar.
 
David81 skrev:
Hej alla!


Ska bygga nytt hus 160 kvm i funkis stil med högt i tak. Jag är lite vilsen i denna pump djungel. Det känns att beroende på vem man frågar så får man olika svar. Jag undrar om jag ska köra på en Nibe F750 eller om det är värt att satsa på bergvärme med Nibe F1245.


Vad säger ni?


Tacksam för svar.
Hej! Om jag vore dig så skulle jag ta in fler offerter och sedan ta referenser på den firman/märket du till slut fastnar för och anledningen till det beror helt enkelt på att det kan skilja en en på hur dom räknar både på priset och effekten.Själv hade jag nog satsat på 1245 men det är inte lätt med tanke på att det är ett nytt hus men det viktigaste är den firman som utför installationen så det blir så bra som möjligt.
 
D
Jag tycker nog att skillnaden mellan frånluftsvärmepump och bergvärmepump är mer principiell än att frågan skall avgöras av vilket förtroende man får för olika säljare. Det hela lär ju också vara en fråga om vad man tror om elpriset i framtiden, så oavsett vilka kalkyler man får från olika firmor för olika alternativ, så måste man själv också försöka göra en bedömning av hur det hela kommer att slå lite längre fram i tiden.
 
DIY_freak skrev:
Jag tycker nog att skillnaden mellan frånluftsvärmepump och bergvärmepump är mer principiell än att frågan skall avgöras av vilket förtroende man får för olika säljare. Det hela lär ju också vara en fråga om vad man tror om elpriset i framtiden, så oavsett vilka kalkyler man får från olika firmor för olika alternativ, så måste man själv också försöka göra en bedömning av hur det hela kommer att slå lite längre fram i tiden.
Hej! Det är väldigt viktigt att den som räknar på ditt värmesystem kan sin sak för det handlar inte bara om själva värmepumpen utan det som är mer viktigt är hur ditt system ser ut och tyvärr finns det alldeles för många lyckosökare i den här branschen.Själv tog jag in 2st offerter och den ena firman (känner han sedan tidigare)satte sig ner vid köksbordet och räknade och det vart inte så lite fel medans min chef räknade genom att gå igenom varje rum/radiator och det skillde 2kw/storlek på pumpen så med facit i hand så är jag glad att jag tog en som hade mer erfarenhet av vvs en som jobbade som elektriker tidigare men som sadlade om till värmepumpar.
 
D
Nu är det ju ett nybygge och det borde ju finnas en energibalansberäkning att tillgå. Jag tycker nog frågan om frånluftsvärmepump eller bergvärme är mycket mer principiell än bara att se på olika kalkyler och se vilken firma man får förtroende för.

Om jag var inför denna valsituation så skulle jag istället tänka efter om jag nu när jag bygger huset skulle tycka att det vore skönt att investera en lite större summa i värmesystemet för att få en framtida låg driftskostnad och känna mig lite mer "oberoende" av elprishöjningar eller om jag skulle prioritera en lägre investeringskostnad nu under bygget (då kanske ekonomin ändå är ansträngd) och ta en lite högre driftskostnad per år, men där driftskostnaden kanske ändå är lägre om man inkluderar kapitalkostnaden för investeringen.

Själv tycker jag det är skönt med en låg årlig kostnad, så jag har betalat/investerat mycket för låga löpande kostnader. Om det lönar sig i längden beror helt på energiprisutvecklingen, hur länge man bor kvar osv.

Mitt konkreta råd skulle vara: Om TS har pengarna och känner att det är skönt med låga löpande kostnader så gå för bergvärme. Om TS istället ligger lite mer ansträngt till med finansieringen just nu och ser att en något högre löpande kostnad inte är något problem och att eventuella höjningar av elpriset i framtiden inte heller är något stort bekymmer, så välj frånluftsvärmepump.

I det långa loppet, om man ser på ett huslivslängdsperspektiv, så tror jag att en investering i bergvärme skulle bli lönsammare.
 
DIY_freak skrev:
Nu är det ju ett nybygge och det borde ju finnas en energibalansberäkning att tillgå. Jag tycker nog frågan om frånluftsvärmepump eller bergvärme är mycket mer principiell än bara att se på olika kalkyler och se vilken firma man får förtroende för.

Om jag var inför denna valsituation så skulle jag istället tänka efter om jag nu när jag bygger huset skulle tycka att det vore skönt att investera en lite större summa i värmesystemet för att få en framtida låg driftskostnad och känna mig lite mer "oberoende" av elprishöjningar eller om jag skulle prioritera en lägre investeringskostnad nu under bygget (då kanske ekonomin ändå är ansträngd) och ta en lite högre driftskostnad per år, men där driftskostnaden kanske ändå är lägre om man inkluderar kapitalkostnaden för investeringen.

Själv tycker jag det är skönt med en låg årlig kostnad, så jag har betalat/investerat mycket för låga löpande kostnader. Om det lönar sig i längden beror helt på energiprisutvecklingen, hur länge man bor kvar osv.

Mitt konkreta råd skulle vara: Om TS har pengarna och känner att det är skönt med låga löpande kostnader så gå för bergvärme. Om TS istället ligger lite mer ansträngt till med finansieringen just nu och ser att en något högre löpande kostnad inte är något problem och att eventuella höjningar av elpriset i framtiden inte heller är något stort bekymmer, så välj frånluftsvärmepump.

I det långa loppet, om man ser på ett huslivslängdsperspektiv, så tror jag att en investering i bergvärme skulle bli lönsammare.
Hej! Själv skulle jag nog förlita mig mer på en som har erfarenhet och kunnighet inom värmepumpar och då vet jag att driftkostnadena blir låga och själv vet jag att en bra installation kan du komma ner under -20 innan patron behöver stötta och det har jag servat pumpar som har dom värdena och är inte alls ovanligt i alla fall på den firman jag jobbar åt men sedan har man ju hört dom som behöver stötta redan vid -5 och det tycker inte jag är någon lyckad installation.
 
D
Erfarenhet och kunnighet? Det finns inget avancerat i att räkna ut besparingsprognoser med värmepumpar, speciellt inte om faktorerna är såpass välkända som de borde vara vid ett nybygge. Det finns nog ingen värmepumpssäljare som inte bara kör in värdena i sina kalkylprogram och ut kommer resultatet.

Oavsett så kan inte en värmepumpssäljare veta hur elpriserna kommer att utveckla sig i framtiden och sia om framtiden gör husägaren precis lika bra. Det är det jag menar med att valet av frånluftsvärmepump eller bergvärme handlar inte enbart om kalkyler hit och dit utan mer om vilken attityd man har till investering vs årliga löpande kostnader och tron på prisutvecklingen framöver och hur känslig man anser sig vara för en prisökning i framtiden.

Så visst kan man ta in kalkyler från säljare, men själv skulle jag helt klart hellre ha valt att låta någon oberoende göra kalkylerna åt mig då det inte är någon komplicerad procedur så kan jag själv avgöra vilka faktorer som jag anser är viktiga vid val av system istället för att få en säljares åsikt i frågan (då de flesta, eller i alla fall väldigt många, värmepumpssäljare har sina preferanser vid val av system).
 
Bygger du lösvirke eller kataloghus?
Vi valde bergvärme + FTX till vårt hus. Jag resonerade så att en Nibe 1245 är billigare en F750. Hålet kan du ju avskriva i samma takt som huset i övrigt. Vi borrade 200m och det kostade lite drygt 50kkr. Sedan har vi kylbatteri i FXT:n + att om detta inte kommer att räcka till så har vi fördragit slang för att ha en kronvektor på övervåningen.
Har du köpt fönster ännu? Välj till solskyddsglas, så slipper ni 2/3 av värmestrålningen. Vi har valt det på alla fönster mot söder.
 
Denna tråd har dels drivit kraftigt Off Topic.

Dels har vi användare Växelventil som "förstärker" sin argumentation genom att han reggat 2 ytterligare användare som växelvis svarar för argumenten.

Jag kommer att rensa kraftigt.

Och växelventil, Skäms!
 
Har du räknat fram hur stora byggnadens värmeförluster är?
Det måste ju du veta innan du väljer uppvärmningssystem så du håller dig under en specifik energianvändning på 55 kWh per kvadratmeter boyta. Frågan du sen bör ställa dig är om du får någon ekonomi i ett bergvärmesystem med en specifik energianvändning på max 8800 kWh per år.


Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Det är inte så stor ide att svara när svaren rensas bort !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.