Mäklare vägrar publicera bud

  • Han gör fel

    13 Röster 30,2%
  • Rätt

    22 Röster 51,2%
  • Mäklare trixar för mycket

    8 Röster 18,6%
  • Antal röster
    43
E
På KVD när man köper bil på auktion sätts ofta ett lägsta pris men man ser alla bud som kommer in.
Jag har sett flera hus där allt läggs ut från start och kan sticka iväg miljontals kronor över. Bara intressant att se hur andra chansar eller vad de tycker.
För att inte göra bort sig totalt om man måste sälja om måste man börja lågt. Jag var beredd att ge 3,2 eller mer för mitt för det skulle jag bara ha, men började på 2,5 och fick det för 2,7 för ingen annan bjöd. Det andra huset är lika stort, ett liknande finare såldes för 3,9 och ett 100 kvm större för 4,7 med samma egenskaper ungefär. De enda likadana som sålts där. Då är det inte så svårt att värdera om man vill. Man är ju galen om man ger 4,9 för något som är värt en miljon mindre om man måste sälja om det snabbt.
För att inte vilseleda köpare ska därför alla bud ut, det ska inte myglas om det också som en massa annat.
En byggubbe här går runt och lägger skambud, han bjöd 700 för mitt förra som jag sålde för 1,6. Varför skulle jag hålla det hemligt när alla lätt kan jämföra?
 
Redigerat:
Egnahemsägare skrev:
På KVD när man köper bil på auktion sätts ofta ett lägsta pris men man ser alla bud som kommer in.
KVD säljer pryttlar, inte fastigheter. Det är ju dessutom en auktion, där brukar alla buden redovisas, dock inte alltid (man kan ofta lägga skriftliga bud som aldrig nämns om budgivningen i salen börjar högre).


Egnahemsägare skrev:
För att inte göra bort sig totalt om man måste sälja om måste man börja lågt.
Det förutsatt att man måste sälja, om man är i en ekonomisk sits att man klarar att behålla fastigheten, så finns det ju ingen anledning att gå ner flera hundra tusen kronor om man tror att man kan få sålt den för det högre priset.
Att du inte är beredd att betala ett högre pris betyder ju inte att nån annan inte är beredd att göra det. Att sitta på ett hus utan kapitalkostnader i ett år kostar inte speciellt mycket mer än lite skatt och uppvärmning etc, men sällan några hundratusentals kronor som du försöker pruta för att göra en snabb affär.

Egnahemsägare skrev:
För att inte vilseleda köpare ska därför alla bud ut, det ska inte myglas om det också som en massa annat.
Tyvärr ser inte villkoren ut så vid försäljning av fastigheter, ett muntligt bud är aldrig bindande när det gäller fastigheter. Det är först när namnteckningarna sitter på papper som man har ett giltigt avtal. Därför kan man göra precis hur f-n man känner för när man ska sälja sitt hus, allt från att fejka bud till att låta bli att sälja om man inte får det priset man önskar.


Kort summering; säljaren säljer till vem och för vilket pris han vill, om du inte uppskattar den typ av avtal som säljaren och mäklaren kokat ihop, så lämna objektet och gå vidare.


Ett muntligt avtal är inte ens värt pappret det är skrivet på...
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte man ska jämföra husköp med vanliga auktioner. Tar du Tradera tex så kan man som säljare välja olika taktik med reservationspris eller lägsta bud.
Att tex köra med 1kr utgångsbud kan locka många budgivare till att dras med för att göra ett klipp men när vi pratar hus så har man ju ett annat beteende, här gör man ju inga spontana budgivningar.
Jag tycker det är upp till säljaren att välja taktik, är han desperat att sälja så lägger han nog upp skambuden, om inte så ignoreras dom.
 
And besides that.. för dra upp min gamla käpphäst ang mäklare..

En mäklare finns till bara för att bilförsförsäljare ska verka hederliga.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Tacka vet jag sluten budgivning. Då slipper man handskas med oseriösa spekulanter som försöker prata ned priset. ;)
 
Nimajneb skrev:
Tycker inte man ska jämföra husköp med vanliga auktioner. Tar du Tradera tex så kan man som säljare välja olika taktik med reservationspris eller lägsta bud.
Att tex köra med 1kr utgångsbud kan locka många budgivare till att dras med för att göra ett klipp men när vi pratar hus så har man ju ett annat beteende, här gör man ju inga spontana budgivningar.
Jag tycker det är upp till säljaren att välja taktik, är han desperat att sälja så lägger han nog upp skambuden, om inte så ignoreras dom.
Det var ju lite så det var tidigare när vi hade lockpriser. Men då gnällde ju folk över att det just var lockpriser. Apropå taktik så hade jag (om jag var säljaren) nog valt att lägga upp TS bud just för att få igång en budgivning. Men hur som helst så förstår jag inte varför TS är så upprörd över att mäklaren inte lägger upp budet. Oavsett om mäklaren lägger upp budet eller inte, vill inte säljaren sälja till det priset så kommer han eller hon inte göra det .
 
E
Jag har bjudit dolt, öppet och sålt en hel del själv, dom som lägger ut alla bud är alltså dumma fast de brukar få ett bra slutpris?
 
Många logiska luckor i det resonemanget.

De som lägger ut alla bud kanske inte har haft några oseriösa spelulanter?
 
E
-MH- skrev:
Många logiska luckor i det resonemanget.

De som lägger ut alla bud kanske inte har haft några oseriösa spelulanter?
Det finns lag numera på att man måste lämna ut budlistor och som jag skrev har jag sett många som börjat lågt och går långt över utbudspriset.
 
Egnahemsägare skrev:
Det finns lag numera på att man måste lämna ut budlistor och som jag skrev har jag sett många som börjat lågt och går långt över utbudspriset.
Däremot ser man inte så många där buden går upp och sen ner igen.
 
Egnahemsägare skrev:
Det finns lag numera på att man måste lämna ut budlistor och som jag skrev har jag sett många som börjat lågt och går långt över utbudspriset.
Om det är lag eller inte så gäller det väl bara den slutliga köparen plus säljaren. Det är ju ingen offentlig handling.
 
Egnahemsägare skrev:
Det finns lag numera på att man måste lämna ut budlistor...
Nej, det finns det inte.
 
Syftet med att lägga ut bud är att guida köpare. Att lägga ut bud som ligger långt under vad säljaren kan acceptera är meningslöst, då det hade fungerat som någon sorts lockpris. Ponera att mäklaren lägger ut ditt bud på 3,8. Kanske någon då bjuder 3.85, du bjuder 3,9. Det blir en pseudo-budgivning då det fortfarande ligger på nivåer som säljaren är långt från att acceptera.
Det mäklaren borde göra i det här fallet är kanske att lägga budstart på 4,6, men det är ju inte hans beslut, det är säljarens.
 
Skulle tro att TS gjort en förhoppning till förväntan.
Det finns få om någon lag som reglerar budgivningar. Det som existerar är väl lite riktlinjer från Mäklarsamfundet.
Vidare så är ju varje objekt unikt och i slutänden värt just det som någon är beredd att betala...
 
Han har faktikst en poäng. Om man läser på fastighetsmäklarnämnden's hemsida så står där om budgivning att en mäklare är skyldig att upprätta en lista över avgivna bud och budgivare. Och överlämna listan till säljare och köpare efter avslutad budgivning.

Om den skyldigheten kommer ifrån mäklarlagen (eller va det nu kan heta), eller om den kommer från något regleverk om "god fastighetsmäklarsed" är av mindre intresse, eftersom en mäklare som inte följer lagen eller god mäklarsed kan prickas eller avregistreras.

Men däremot så är inte listan tillgänglig för alla, utan bara för dem som till slut gör affär med varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.