Jag är nyinflyttad i ett hus byggt 1949. Det är spänntak i vardagsrummet på övervåningen. Problemet är att det inte finns några kontakter, bara krokar, för belysning i taket, något som vi skulle vilja få installerat. Hur ska man dra kablar på spänntaket? Taket känns ganska skört när man petar på det.

Vi har haft två elektriker här. En föreslog att man skulle dra en kabel från kallvinden ovanför vardagsrummet. Den andra ville inte befatta sig med spänntaket alls utan föreslog kontakter upptill på väggen istället.

Jag tycker inte att något av förslagen låter helt hundra.

Har någon erfarenhet av liknande problem? Om någon även kunde förmedla kontakt (ha, ha) med en elektriker som vet hur man gör vore det toppen! Jag bor i Botkyrka.
 
Jag tror att om du vill ha någorlunda dold dragning så är det det första förslaget som gäller.

Vi hade vävspända tak i de flesta rummen tidigare. Taken spändes 1976 i samband med att takvärme installerades (direktverkande elslingor ovanför väven). Huset är byggt ca 1931.

Vi har konverterat till vattenburen värme nu. I samband med renoveringar har vävtaken bytts mot gipstak i 6 rum och vi har kvar det i två rum. Takets konstruktion är att en säckväv är först spänd i taket (typ 500 nubb per meter), och det påstås att man blötte väven så att den krympte och blev väl spänd. Sedan har man limmat ett tunt papper på väven, och målat på det. Jag tror att det är samma metod som användes på 30 talet.

Hos oss har väven haft god hållfasthet, men på något enstaka ställe har papperskiktet varit skadat. Våra lampor hade elrör som kom ned från taket ovanför väven, och man hade gjort hål i väven för ledningarna.

Det borde gå att göra på liknande sätt hos er. Men er väv är troligen skörare av ålder, större risk.
 
Det första alternativet lät väl väldigt bra. Bättre går det inte att få, utan då är det att riva taket som gäller.

//Patrik
 
TS: Första alternativet låter väl bäst, rör rakt genom taket från kallvind.

hempularen: Öhh?? Elslingor ovanför spännpapp ?? Låter helt livsfarligt, om det är samma typ av papptak som det är här i huset, två lager uppspänd papp som sedan är målad med kalkfärg. Dock från 50-talet om jag fattade rätt.. Kanske ännu senare.
 
Eller så passar du på att gipsa taket när du ändå är igång. Det är inte fel ur brandsynpunkt (även om vävspända tak ger bättre akustik).
 
Men väv spända tak är ju livfulla och vackra, särskilt om det är fris, bord eller stuckaturer. Trots att jag jobbar med brandskydd skulle jag inte gärna gipsa ett vävtak om jag hade ett.
 
Hur mycket hjälper gips å sånt mot skador på människor i ett enfamiljhus, om man har fungerande brandvarnare och man t.ex. kanske ändå har alla innerdörrar öppna (t.ex. för att man har luft-luft-värmepump)?
 
Just vävspända tak, speciellt målade med plastfärg är nog i särklass och gipsade tak gör stor skillnad vid brand. Dock kan man diskutera risken för brand i ett sovrum om man inte har levande ljus.

Stearinljus, gardiner och vävspända tak är en riktigt dålig kombination!!
 
yxis skrev:
Hur mycket hjälper gips å sånt mot skador på människor i ett enfamiljhus, om man har fungerande brandvarnare och man t.ex. kanske ändå har alla innerdörrar öppna (t.ex. för att man har luft-luft-värmepump)?
Ett gipsat tak har två funktioner, dels att vara obrännbart så att det inte deltar och ökar både hastighet på brandspridning och mängden bränsle, dels ska det gipsade taket skydda underliggande konstruktion från brand i bärverk, brännbar isolering osv. Omvänt är brännbara tak, framförallt trätak eller papptak något som kraftigt påskyndar tiden till övertändning i ett brandförlopp, så visst har gipset en viktig funktion.

Att ställa det emot andra faktorer såsom öppen planlösning osv är mycket svårt, det finns för många variabler varav bränsle, geometri, luftflöden är några. Men om vi gissar ett scenario med brand i ett sovrum, dörren står öppen, alla ytskikt är brännbara inkl taket, så kommer det inom kanske 2-2,5 min stå en kraftig eldkvast från denna dörröppning och mängden brännbara gaser som kommer därifrån är avsevärt mycket större än om bara inredningen brunnit (i ett sovrum finns dock mycket energi i t.ex. sängen). Det kan alltså vara skillnaden i röksanering av ett hus, eller faktiska brandskador (värmeskador) i hela huset och det kan vara stor skillnad.

Ursäkta den totala urspårningen från TS grundfråga
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
DjAlbert skrev:
TS: Första alternativet låter väl bäst, rör rakt genom taket från kallvind.

hempularen: Öhh?? Elslingor ovanför spännpapp ?? Låter helt livsfarligt, om det är samma typ av papptak som det är här i huset, två lager uppspänd papp som sedan är målad med kalkfärg. Dock från 50-talet om jag fattade rätt.. Kanske ännu senare.
Det var en standardkonstruktion på den tiden. Slingorna var en typ av plastfolie med någon form av resisitiv metallfolie inbakad som slingor. Själva folien var häftad mot taket, men först hade man häftat upp papper (vanligt vitt) som troligen skulle hindra damm från isoleringen av torv i taket att komma ned på slingorna. Men värmefolien var alltså häftad direkt mot papper.

Takvärme av den här typen räknades som exklusiv lyx på den tiden.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Ett gipsat tak har två funktioner, dels att vara obrännbart så att det inte deltar och ökar både hastighet på brandspridning och mängden bränsle, dels ska det gipsade taket skydda underliggande konstruktion från brand i bärverk, brännbar isolering osv. Omvänt är brännbara tak, framförallt trätak eller papptak något som kraftigt påskyndar tiden till övertändning i ett brandförlopp, så visst har gipset en viktig funktion.

Att ställa det emot andra faktorer såsom öppen planlösning osv är mycket svårt, det finns för många variabler varav bränsle, geometri, luftflöden är några. Men om vi gissar ett scenario med brand i ett sovrum, dörren står öppen, alla ytskikt är brännbara inkl taket, så kommer det inom kanske 2-2,5 min stå en kraftig eldkvast från denna dörröppning och mängden brännbara gaser som kommer därifrån är avsevärt mycket större än om bara inredningen brunnit (i ett sovrum finns dock mycket energi i t.ex. sängen). Det kan alltså vara skillnaden i röksanering av ett hus, eller faktiska brandskador (värmeskador) i hela huset och det kan vara stor skillnad.

Ursäkta den totala urspårningen från TS grundfråga
Jag spårar vidare:
Bra svar med avseende på skador på huset. Jag tänkte iofs mer på risken för personskador/dödsfall (därav snacket om brandvarnare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.